• skpklm

Underhåll - Vad går det till!?

Regeringen tycks anse att barn kostar;  förslaget att höja underhållsstödet med 300 återkommer nu.

• skpklm
    Anonym (singsing) skrev 2015-03-31 13:58:58 följande:

Fast det är ju här folk tänker så fel. 300:- mer ska den ENA föräldern bidra mer om underhållet ökar. Då får man väl anta att bf också lägger ut 300:- mer? Det är ju inte meningen att uf som betalar underhåll ska stå för hela försörjningen av barnet.
    Jag anser iallafall om ett barn blivit 300:- dyrare som du menar, ska föräldrarna dela på det och därmed underhållet öka 150:-. Nu vill dom öka underhållet med 300:-, därför anser jag att ett barn blivit 600:- dyrare.
    Din boendekostnad och allt annat har stått stilla i 10-20 år eller?
  • skpklm
    Anonym (singsing) skrev 2015-03-31 14:28:17 följande:

Alltså suck.. Nej. Vill du diskutera får du gärna utveckla vad du vill med den här frågan.
    Som singel utan barn kan man bo i studentkorridor,  om man har chans att få studentrum.  Annars bor  man utmärkt i en etta.   Många bor t o m kvar hos sina föräldrar uppåt trettioårsåldern  numera.  

De flesta som har möjlighet försöker förr eller senare skaffa något större boende när de skaffat barn.  I varje fall eget boende i stället för att bo hos sina föräldrar.  

Större bostad innebär ofta högre boendekostnader.  Tvivlar på att hyreskostnaderna stått stilla sedan många år tillbaka.  Priser på bostadsrättslägenheter och villor har definitivt stigit på många orter i Sverige.
  • skpklm
    Anonym (singsing) skrev 2015-03-31 14:56:41 följande:

Att folk bor hemma tills dom är 30 kan jag inte fatta. Tycker man borde fått en spark i arslet att växa upp för länge sen, men det är en helt annan diskussion.

Att bostadskostnaderna ökar tycker jag väl hör mer ihop med att lönerna också ökar. Som bf kan man dessutom få bostadsbidrag om man behöver. Det är inget underhållet ska inkludera. Så ja, det är en ökande kostnad men tillhör inte det här ämnet.
    Ja,  det stämmer;  man kan få några hundralappar i bostadsbidrag som förälder om man har tillräckligt låg inkomst och lagom stor bostad med eget kontrakt.
  • skpklm
    Anonym (singsing) skrev 2015-03-31 14:56:41 följande:

Att folk bor hemma tills dom är 30 kan jag inte fatta. Tycker man borde fått en spark i arslet att växa upp för länge sen, men det är en helt annan diskussion.

Att bostadskostnaderna ökar tycker jag väl hör mer ihop med att lönerna också ökar. Som bf kan man dessutom få bostadsbidrag om man behöver. Det är inget underhållet ska inkludera. Så ja, det är en ökande kostnad men tillhör inte det här ämnet.
    Ja,  det stämmer;  man kan få några hundralappar i bostadsbidrag som förälder om man har tillräckligt låg inkomst och lagom stor bostad med eget kontrakt.
  • skpklm

Bosättningsbidrag (till inredningsdeltaljer som möbler etc)  avskaffades för LÄNGE sedan.

• skpklm
    Anonym (singsing) skrev 2015-03-31 15:15:56 följande:

Aldrig hört talas om bosättningsbidrag..
    När man flyttar hemifrån för att bilda familj kan man behöva en del prylar,  säng,  kastrull etc etc.  På 60-talet fanns bosättningsbidrag att söka,  även bosättningslån.
  • skpklm
    Anonym (singsing) skrev 2015-03-31 15:15:56 följande:

Aldrig hört talas om bosättningsbidrag..
    När man flyttar hemifrån för att bilda familj kan man behöva en del prylar,  säng,  kastrull etc etc.  På 60-talet fanns bosättningsbidrag att söka,  även bosättningslån.
  • skpklm
    Förtryckt skrev 2015-03-31 17:19:13 följande:
    Idag är det bara invandrare som får detta. Lån på 30 000 för möblemang i hemmet, det kallas något annat som jag inte kommer ihåg
    Varenda invandrare -  det tvivlar jag på.
  • skpklm
    Förtryckt skrev 2015-04-01 20:48:23 följande:
    Sa jag att det är varenda invandrare som får? Nej men det står dem fritt att söka!
    Intressant!  Så någon  som invandrar från Norge/USA etc  för att hen blivit kär i någon i Sverige kan söka bosättningsbidrag -  inte dennes svenska partner?
Svar på tråden Underhåll - Vad går det till!?