• Sweet Sofia

Underhåll - Vad går det till!?

Anonym (Fiskmås) skrev 2015-03-16 11:13:33 följande:

Jo mammor kan tjäna pengar.

Nej, mammor tjänar inga pengar på att få underhållsstöd. Ingen förälder tjänar pengar på underhållsstöd. Underhållstödet går till kostnader för barnet och tänker långt i från summa som barn kostar.
  • Sweet Sofia
    sextiotalist skrev 2015-03-16 11:43:59 följande:

Det ska inte heller täcka hela kostnaden, utan är en del av täckningen av kostnaden. Men de flesta barn kostar inte så mycket mer än 2300 i månaden de första åren (nej underhållet ska inte täcka upp inkomstförlust eller hyra)

Har jag påstått att det ska täcka?

Du får nog läsa inlägget jag kommenterade innan du kommenterar. Blir mera korrekt dåm
  • Sweet Sofia
    Anonym (singsing) skrev 2015-03-17 07:51:42 följande:

Det trodde jag oxå men boendeförälder ska ändå ha pengar för 'löpande kostnader' som ingen kan svara på vad det är. Mer än försäkring på 200:-/mån. Hon får 600:- så om man antar att även mamman står för sin del då på sommaren (+600 kan man undra hur ett barn kan ha löpande (fasta ) kostnader på 1000:-/mån. Dagis räknas ej då det dras av barnbidraget.

Vem har slagit i er att boendeföräldern ska pengar för löpande kostnader under sommaren när man har barnet 50/50?

Har man barnet 50/50 ska inget underhåll betalas. Heller inte under sommaren.
  • Sweet Sofia
    Anonym (Plånboken...) skrev 2015-04-12 17:05:59 följande:

Du verkar bo någon helt annanstans än där jag bor, dvs i Stockholms innerstad. En terminsavgift kan inte vara högre än 1000kr per termin?! Skämtar du? Dans kostar ca 2650 kr/termin, Ridning 6,500 kr/termin, capoeira 1,300 kr/termin, gymnastik här i närheten kostade 2,700 kr/termin så jag bytte till en näraliggande förort där det kostar 1,100 kr/termin.

Och 6,500 kr är vad det kostar att bjuda 18 barn på bowling & burgare på Marions gastro diner. Eftersom jag jobbar heltid så måste jag köpa mig fri. Så vi har haft kalas bl a på Livrustkammaren, Klätterverket osv

Ta ledigt för att stå hemma och baka bullar och tårta och leka lekar funkar inte för mig. Jag har inte den tiden.

Varför inte bara ha kalas hemma på en lördag när alla är lediga? För du jobbar väl inte 24/7 året om...?!

Går utmärkt att köpa tårta och bullar. Leker klarar nog ungarna själva.

Onödigt att lägga flera tusen kronor på kalas.
  • Sweet Sofia
    Anonym (Plånboken...) skrev 2015-04-13 00:09:00 följande:

Nja, att ha kalas en lördag är ingen toppenidé om man vill att folk skall komma på ens kalas. Antingen är folk på landet eller så har de andra aktiviteter. Så är det - bara att hacka i sig.

Att man bjuder 18 barn beror på att jag anser att man bjuder alla i en grupp: alla jämnåriga på förskolan, alla flickor i klassen osv. Jag vill att alla barn skall få gå på något kalas iaf. Och då ser jag till att det blir så.

Jag jobbar iofs rätt mycket. Även på semestrar, långhelger och vanliga helger om det behövs och jag har ingen lust att tillbringa den lilla lediga tid jag har med att arrangera barnkalas. Det finns andra som är proffs på sånt! Jag har fullt upp med att fixa födelsedagsfirandet för släkt och Gudföräldrar.

Om man nu väljer att inte skicka ut inbjudan i tid så kan man inte heller förvänta sig att alla kommer.

Barnkalas på en vardag är nog det dummaste man kan ha om man vill att folk ska komma...
Svar på tråden Underhåll - Vad går det till!?