Anonym (försäkring) skrev 2015-03-20 21:59:25 följande:
Jag tänker mig ett barn som är 4 år och räknar då på följande kostnader:
Mat: 10000
Förskola: 12000
medicin/hygienartiklar:1000
Presenter (jul,födelsedag):1000
Kostnad för att anordna födelsedagskalas:500
Presenter för kalas man går på: 500
Cykel/hjälm/uteleksaker (utslaget på flera år): 200
Försäkring: 2200
"Nöje" Liseberg/badhus/lekland: 2000
utrustning(beroende på ålder på barn t ex pall till badrummet, ryggsäck och matlåda till förskolan, reflexvästosv ) 500
Bilstol(utslaget på flera år): 100
Summa: 30000 kr
Så på de där 45000 kr bör det då bli 15000 kr kvar. Dessa pengarna ska gå till kläder och skor och alla andra övriga kostnader. Visst kan man köpa de billigaste overallerna eller skorna men ibland, inte alltid, krävs annat. Även om man inte brukar ge sina barn presenter när de inte fyller år så är det alltid småsaker som behövs: ritpapper eller en fotboll. Kanske behövs en extra hylla till barnrummet.
Med i beräkningen finns inte kostnad för VAB, eller om barnet behöver glasögon eller specialkost. Det finns inte heller några frisörbesök eller sparande till barnet. Dessutom finns det alltid saker som man inte kan budgetera för.
Så räcker pengarna för en 4- åring? Ja, förmodligen. Däremot är det väl så att barn blir dyrare ju äldre de blir? Denna budgeten är ju knappast rimlig för en 15- åring.
Ursäkta, men jag måste bara fråga vad du köper i present när du lägger 500 kr totalt på ett år? Jag har alltid lagt 150-200 SEK per barn och kalas vilket inte på något sätt är extravagant på de kalas min dotter varit på. Typ ett par örhängen, en bok, pysselkit av något slag, scrap books etc. Går man på tre kalas blir det 600 kr. Går man på tio kalas blir det 2,000 kr. Att ordna eget kalas har kostat mellan 3,000 och 6,500 beroende på upplägg.
Bilstolar har jag haft tre, varav de två senaste kostat 1500 pix per styck på rea. Utslaget på max 10 år blir det snarare 300 kr/år.
10,000 för mat känns spontant lågt med tanke på att eventuella restaurangbesök förmodligen faller inom denna kategori.
Aktiviteter finns inte med på din lista. När min dotter var fyra gick hon på tennis, dans och gymnastik vilket kostade mig totalt ca 17,000 kr per år.
Så jag konstaterar att jag ligger väl över de 45,000 som någon nämnde. Och då har jag inte ens köpt några skor eller kläder...