Anonym (singsing) skrev 2015-03-17 16:15:23 följande:
Suck. Det handlar för 1000 gången inte om att han klagar. Jag ifrågasätter.
Ok, du klagar inte och behöver inte redovisa nånting. Eller ja, det behöver väl ingen. Jag kan inte tvinga någon. Men jag tycker att om man är en av dom mammorna som klagar så borde man oxå kunna lägga fram en budget vad barnet kostar. Jag tycker det är ohållbart att klaga över att pengarna inte räcker men man vet inte vad dom går till egentligen. Och här beskylls i väldigt många fall uf som 'betalar för lite'.
Tycker det är lite sandlådenivå. "Han är dum!" "Varför är han dum?" "Jag vet inte han bara är det och jag tycker så!"
Jag menar inte att du gör så nu, men det känns som den stämningen i den här tråden. Allt jag ber om är lite konkret fakta, belägg bakom att underhållet är för lite.
Jag tror att din ta är lite otydlig i förhållande på vad du vill ha svar på.
Hade du gjort en tråd med den övergripande frågan "vad kostar ditt barn?" Och inte en massa info om en specifik situation så hade du nog fått mer svar på frågan vad ett barn kan kosta. Nu utgår man ju istället från den specifika situation du beskriver och svarar liksom på den.
Ja, jag håller med att om part A vill att part B ska betala mer bör part A kunna dels lägga fram en budget och dels kunna argumentera för denna budgets rimlighet - till part B.
Om du vill veta varför de som inte anser att underhållsstödet är tillräckligt tycker så - borde du istället ha startat en trådmed den frågan, då hade du nog fått tydligare argument.
Att tråden blivit lite snurrig tror jag i alla fall delvis är för att den är lite otydlig. Du hade ju inte alls behövt blanda in din kompis situation för att få svar på dessa frågor.
Jag har förstått att din kompis inte klagar och att det inte är hans situation du vill prata om egentligen utan underhållsstödets storlek och utformande över huvudtaget.
Det tycker jag att jag har svarat på genom att lyfta fram att underhållstödet inte är individanpassat utan vill man ha ett individanpassat bidrag som tar hänsyn till fler faktorer än schablonen gör bör man använda sig av underhållsbidraget.