• Anonym (äntligen)

Nu har jag kommit som bisexuell.

Jag är man på närmare femtio som nyligen kommit ut som bisexuell för min den person jag älskar mest, min flickvän. Vi har två barn som är i skolåldern och vi har varit tillsammans i snart 20 år. Vi är inte gifta men förlovade oss en sommarkväll för 10 år sedan. Vi lever ett vanligt liv med fredagsmys och lämning och hämtning för barnens olika aktiviteter. Vi planerar utlandsresor tillsammans och åker ibland, hela familjen, till vårt landställe. Jag har mitt stora intresse, min hobby och hon har sina intressen. Vi har vänner och bekanta. Både egna och gemensamma.

Jag har under det senaste halvåret känt mig osäker på min läggning. Eller, rättare sagt: Jag har under väldigt många år känt attraktion för killar, män. Men det är under den senaste tiden som jag har haft tankar, stora tankar om detta. Jag har haft tankar och fantasier om att vara med en man. Men känner inte att jag skulle vilja tillsammans med en man, som ett par.

Den senaste tiden har jag och min flickvän varit inne i en djup svacka både emotionellt och sexuellt. Vi har knappt tagit på varandra och än mindre haft ett fungerande sexliv. Vi har helt enkelt glidit isär. Det är jag som har dragit mig undan. Försökt bedöva mina tankar med att dricka. Jag har blivit avslöjad några gånger och har känt djup ånger efteråt.

Häromdagen konfronterade min flickvän mig med att ställa frågan om jag verkligen älskade henne och om jag brydde mig om mina barn. Till slut, och det tog verkligen lång tid, fick jag fram att jag kände mig bisexuell. Det blev helt tyst i rummet. Sen frågade hon om jag inte istället var bög (helt förståeligt med tanke på hur kasst vårt förhållande hade varit den sista tiden). Jag svarade att jag älskade henne men att jag också kan känna en sexuell attraktion till män. Inte alla män. Utan de män som jag känner har ?det?. Jag känner samma för kvinnor, det måste till något mer än bara könet för att det ska klicka för mig.

För alla som har orkat läsa så här långt så kan jag berätta att jag inte har varit otrogen mot min flickvän. Jag känner heller inget behov av att vara det. För mig har det här blivit en otrolig befrielse att äntligen våga erkänna för mig själv och min flickvän att jag är bisexuell. Jag har helt enkelt blivit mer människa.

Efter mitt komma-ut-ur-garderoben har vi börjat om på nytt med att försöka hitta tillbaka till den känslan av gemenskap som vi hade tidigare. Det kommer att ta tid.  Vi har pratat om att gå i par-terapi, att göra fler saker tillsammans bara hon och jag. Antingen så kommer det att fungera och vi lever lyckliga hela livet ut. Eller så går det inte alls och vi separerar. Men jag känner för min egen del att det var värt att säga sanningen.

• Svar på tråden Nu har jag kommit som bisexuell.
  • Anonym (Tjej)

Grattis till att du hittat dig själv! Solig Hoppas att det löser upp lite problem med din flickvän! Jag är en bisexuell tjej och berättade det för min kille tidigt i relationen. Han har aldrig haft något problem med det utan tycker att det är kul att "titta på tjejer" tillsammans på stan. Hoppas att din flickvän också kan vara lika öppensinnad när hon vant sig och att det gör att ni kommer närmare varandra. Jag har aldrig haft något behov av att vara otrogen med en tjej heller.

• Anonym (äntligen)

Tack! Jag hoppas att det löser sig också för oss. Jag vet att hon är väldigt osäker på om jag är "bara" bi eller bög. Jag älskar henne över allt annat. Mitt problem är att jag höll inne så länge med med sexuella läggning, till allas nackdel. Efter jag kom ut fantiserar jag mer om kukar än om fittor. Jag kan känna att det är en motreaktion för alla de tankar jag inte velat fantisera om. 

Eftersom jag inte vill vara otrogen, har jag ingen lust att prova på kuk, "bara-därför-att-för-att-se om-jag-verkligen-bisexuell".

Hon och jag går i nästa steg i par-terapi.

• Anonym (äntligen)
    Anonym (Tjej) skrev 2015-03-16 13:06:11 följande:

Grattis till att du hittat dig själv! Solig Hoppas att det löser upp lite problem med din flickvän! Jag är en bisexuell tjej och berättade det för min kille tidigt i relationen. Han har aldrig haft något problem med det utan tycker att det är kul att "titta på tjejer" tillsammans på stan. Hoppas att din flickvän också kan vara lika öppensinnad när hon vant sig och att det gör att ni kommer närmare varandra. Jag har aldrig haft något behov av att vara otrogen med en tjej heller.

Nu vet inte hur gammal du är. Men du låter betydligt mycket yngre än snart femtio som jag är. No offense. Jag önskar bar att jag mycket tidigare kommit på att jag har den läggningen jag har.
  • Anonym (Tjejen)
    Anonym (äntligen) skrev 2015-03-16 13:25:17 följande:

Tack! Jag hoppas att det löser sig också för oss. Jag vet att hon är väldigt osäker på om jag är "bara" bi eller bög. Jag älskar henne över allt annat. Mitt problem är att jag höll inne så länge med med sexuella läggning, till allas nackdel. Efter jag kom ut fantiserar jag mer om kukar än om fittor. Jag kan känna att det är en motreaktion för alla de tankar jag inte velat fantisera om. 

Eftersom jag inte vill vara otrogen, har jag ingen lust att prova på kuk, "bara-därför-att-för-att-se om-jag-verkligen-bisexuell".

Hon och jag går i nästa steg i par-terapi.

Det kan ju absolut vara en motreaktion. Jag som väl får kalla mig bi med, jag tycker att det är roligare att flirta med tjejer eftersom killar har varit det jag varit intresserad av hittills. Killar är mer givet, tjejer är större sport att vinna över och känns helt enkelt mer spännande. Kanske för att det är mer förbjudet med.
  • Anonym (äntligen)

Nu kom jag ut i fredags kväll. Så allt är nytt för mig. Vad jag undrar är om du har några råd för hur jag ska och vill ska kunna hålla ihop mitt förhållande ... Jag har har två barn tillsammans med med den person jag älskar över allt annat.

• Anonym (Tjejen)
    Anonym (äntligen) skrev 2015-03-16 19:36:56 följande:

Nu kom jag ut i fredags kväll. Så allt är nytt för mig. Vad jag undrar är om du har några råd för hur jag ska och vill ska kunna hålla ihop mitt förhållande ... Jag har har två barn tillsammans med med den person jag älskar över allt annat.

När jag levde med mina barns pappa så var det ingen konflikt inom mig att jag är bi, jag var bara intresserad av honom. Så för mig är det ingen skillnad, det är personer jag gillar och inte det att jag måste ha en av varje för att känna mig komplett. Ert förhållande är ju en fristående sak som kommer att blomstra eller inte oberoende av att du är bi. Så arbeta på att stärka förhållandet och visa att du är precis samma person som tidigare, bara med ytterligare en dimension och förmåga att känna som inte alla har. Se det som en rikedom och inte som en belastning även om jag vet att det inte är så enkelt alltid, iaf för mig.

En sak som många tror, det här med att dina barns mamma undrar om det inte är så att du egentligen är bög, det förvånar mig. När det går upp för folk att jag kan gilla tjejer på det sättet så får jag ofta höra olika varianter på "men du gillar väl män?!" precis som om det finns ett motsatsförhållande, att båda attraktionerna inte kan samexistera.
  • Anonym (äntligen)
    Anonym (Tjejen) skrev 2015-03-17 23:33:36 följande:
    En sak som många tror, det här med att dina barns mamma undrar om det inte är så att du egentligen är bög, det förvånar mig. När det går upp för folk att jag kan gilla tjejer på det sättet så får jag ofta höra olika varianter på "men du gillar väl män?!" precis som om det finns ett motsatsförhållande, att båda attraktionerna inte kan samexistera.
    Att hon frågade om jag var bög kan jag tänka mig beror att det dels var ett sätt att testa mig och en fråga om det var så att hon skulle förlora mig som partner. Vi har pratat väldigt mycket sen i fredags. Jag älska henne och hon älskar mig för den den jag är. Om det vore tvärtom, att hon hade sagt att det var hon som var bisexuell hade jag nog frågat henne om inte var lesbisk istället.
  • Anonym (testa)

bjud en man till och prova vara tre :)
    Det kanske hon gillar med.

Svar på tråden Nu har jag kommit som bisexuell.