• hurtänktedunu

Vad bör man tänka på vid flytt till hus?

Jag behöver lite experthjälp från er som gjort detta förut. Vi bor nu i en hyresrätt och ska 15 maj flytta till ett hus. Min fråga är då, vad behöver vi tänka på och vad bör vi göra?

Vad behöver vi säga upp? vad ska vi flytta (El?)? försäkringar? annat vi måste göra?

Alla råd mottages gärna.

• Svar på tråden Vad bör man tänka på vid flytt till hus?
  • Barnlangtan

Åh, önskar också lite tips!

Vi flyttar från hyreslägenhet till villa 21 maj. Det jag kan komma på nu är el, sophämtning, försäkringar, vatten, bredband. Något mer?

• nozpa

Tv (canal digital, boxer, viasat om man vill ha sånt), bredband, ev hemtelefon, larm, försäkring (ring nu och få försäkring från inflyttsdatum), elen kan ni ju kolla upp om ni vill ha samma som dom som bor där nu eller byta, elen i våran hyresrätt fixade hyresvärden med då det aldrig får glappa där, vatten + sopor tror jag sköter sig självt.

• hurtänktedunu

Ja elen vet jag inte riktigt hur det fungerar. Måste kolla upp det. Men vi har kundkraft nu det borde man väl kunna fortsätta med bara det att man måste koppla till det på något vis.

Bredband har vi 1 månads uppsägning så det måste sägas upp om en månad. Sen måste vi koppla in nya. går från fiber till ADSL. kommer bli kul. haha

hemtelefon kommer vi inte ha.

Ingår det några tv-kanaler alls när man flyttar in? typ 1,2 och 4 eller något?

Sophämtning är det något man måste registrera sig på eller får man automatiskt hem en faktura?

Larm har vi kollat på men måste koppla in.

Försäkring har vi 2 månader från mäklarfirman.

• nozpa
    hurtänktedunu skrev 2015-03-16 13:41:07 följande:

Ja elen vet jag inte riktigt hur det fungerar. Måste kolla upp det. Men vi har kundkraft nu det borde man väl kunna fortsätta med bara det att man måste koppla till det på något vis.

Bredband har vi 1 månads uppsägning så det måste sägas upp om en månad. Sen måste vi koppla in nya. går från fiber till ADSL. kommer bli kul. haha

hemtelefon kommer vi inte ha.

Ingår det några tv-kanaler alls när man flyttar in? typ 1,2 och 4 eller något?

Sophämtning är det något man måste registrera sig på eller får man automatiskt hem en faktura?

Larm har vi kollat på men måste koppla in.

Försäkring har vi 2 månader från mäklarfirman.

Har för mig att sopor och vatten bara fixade sig iom att nya ägare tog över. Elen minns jag att jag pratade med elbolaget innan vi flyttade in. Typ för att välja avtal o så.

Ja det ingår väl typ 1:an, 2:an, 4:an, 6:an (har jag för mig) och barnkanalen.

Försäkringen kan ni fixa från det datum ni behöver, endel har att larm ingår typ. Man får väl installera skiten själv tror jag, men får paketet.
  • Trippelmamma76

Sophämtning måste man beställa! Du ska ju dessutom välja hur ofta och ev storlek på kärl. Sedan betalar du utifrån det. Bra att fixa i tid för det är inte kul att behöva vänta med full, stinkande soptunna!

• hurtänktedunu

Då ska jag absolut kolla upp sopor. haha. Det vill vi inte bli fast med känner jag.

ja vatten borde ju lösa sig i och med att det är kommunalt och så.

känns som man kommer in på helt främmande mark nu

• nozpa
    Trippelmamma76 skrev 2015-03-16 14:09:45 följande:

Sophämtning måste man beställa! Du ska ju dessutom välja hur ofta och ev storlek på kärl. Sedan betalar du utifrån det. Bra att fixa i tid för det är inte kul att behöva vänta med full, stinkande soptunna!

Ja kanske är det så. Vårat vatten och sopor ligger på samma och vi fick samma avtal som dom som bodde här innan oss. Vi ändrade efter vi flyttat in.
  • Ful Anka

Kolla upp var närmaste återvinningsstation ligger. Den lär bli ert andra hem...

This is my life and I don't care
  • FrauCasio

Ha en rejäl buffert, allt i hus kan gå sönder.

• sirmalin

Jag gjorde samma resa för ett knappt år sedan nu. 

El - prata med din elleverantör om att du ska flytta.
    Vatten/avlopp - kommer automatiskt räkning och papper från kommunen
    Sophämtning - Antar att det kan vara olika i olika kommuner, men vi fick samma avtal som den tidigare ägaren till en början och efter någon månad fick vi hem ett papper om ifall vi ville ändra på något.
    Försäkring - hemförsäkringen flyttas automatiskt över från lägenheten till huset om du inte aktivt ändrar den. Glöm inte att även täckna villaförsäkring! (Jag gjorde om min hemförsäkring till en kombinerad villa/hem)
    Tv - de markbundna kanalerna har du genom antennen (1,2,4,6,24,Barnkanalen)

Svar på tråden Vad bör man tänka på vid flytt till hus?