• LindaMamman

Lillebror biter storebror!

Det är alltsom oftast ett himla liv här hemma, lillebror på 1 år och 11 månader biter storebror så fort de är oense om något. Storebror är 5 år och vet att han inte får ge igen på samma vis och det respekterar han. Ibland får han nog dock och ger lillebror ett nyp men oftast går han ledsen därifrån. Hur får man stopp på detta bitande? Jag har pratat med lillebror, förklarat att det gör ont och att det är därför som storebror är ledsen. Jag har visat bitmärken när det blivit sådana. Jag har skällt, förklarat pedagogiskt?.. han säger förlåt om man säger åt honom och går och ger storebror en kram eller till och med blåser på bettet - men så händer det igen om de bråkar om något. Vad gör man?

• Svar på tråden Lillebror biter storebror!
  • Nyfikna72

Du gör vad du kan........en del barn är såhär och det är på inget sätt ovanligt. De flesta växer ifrån det så oftast är det bara en period.

• Drottningen70

Det är punktbevakning som gäller. En

Så liten har svårt att kontrollera impulsen oavsett hur mycket man förklarat i teorin. Inte kul heller för storebror att behöva bli biten. Det gör jätteont. Återstår alltså att inte låta dem leka oövervakade fram tills att beteendet upphört.

• audio

Det finns pepparspray att få tag på.

Gå och dö. Ärligt talat jag bryr mig inte (Ta det inte personligt)
  • LindaMamman
    audio skrev 2015-03-16 19:53:53 följande:

Det finns pepparspray att få tag på.

Och?
  • IsDimma
    Drottningen70 skrev 2015-03-16 19:16:53 följande:

Det är punktbevakning som gäller. En

Så liten har svårt att kontrollera impulsen oavsett hur mycket man förklarat i teorin. Inte kul heller för storebror att behöva bli biten. Det gör jätteont. Återstår alltså att inte låta dem leka oövervakade fram tills att beteendet upphört.

Precis så
  • audio
    LindaMamman skrev 2015-03-16 20:22:42 följande:
    Och?
    Ja det är i alla fall effektivt om tålamodet tryter
  • LindaMamman
    audio skrev 2015-03-16 20:32:24 följande:
    Ja det är i alla fall effektivt om tålamodet tryter
    Att du orkar skriva idiotiska kommentarer i en tråd där en mamma undrar hur hon ska lösa ett problem med sina barn. Du har antingen alldeles för lite att göra eller så är du dum på riktigt. Hoppas i alla fall inte att du har barn. 
  • audio
    LindaMamman skrev 2015-03-16 20:37:19 följande:
    Att du orkar skriva idiotiska kommentarer i en tråd där en mamma undrar hur hon ska lösa ett problem med sina barn. Du har antingen alldeles för lite att göra eller så är du dum på riktigt. Hoppas i alla fall inte att du har barn. 
    Hahaha.. se så var inte så snarstucken. Jag har tid över, läser lite nyheter och tar det lugnt.
Svar på tråden Lillebror biter storebror!