Ni som spårar med hund
Min hund blir väldigt, väldigt ivrig när hon ska spåra. Hon vill gärna springa. Går det att dämpa ner henne på något sätt? Någon som vet?
Min hund blir väldigt, väldigt ivrig när hon ska spåra. Hon vill gärna springa. Går det att dämpa ner henne på något sätt? Någon som vet?
Håll emot i linan. Lägg många apporter tätt. Belöna varje apport som ett slut (guld och gröna skogar).
Vad lägger du för spår? Person eller vilt?
Blodspår. Använder inte apporter.
Gör spåren svårare, längre liggtid, bloduppehåll, återgång och svår terräng. Bara din fantasi som sätter gränser!
Jag tycker att jag gör det ganska svårt, ibland kanske för svårt men hon vill som sagt gärna springa och tar det allt annat än lugnt...
Jag har hört om vissa som lägger massa små korvbitar i hela spåret, och att det då skulle göra hunden mer noggrann och långsam för att den inte vill missa godsakerna. Har själv aldrig testat dock.
I personspår funkar det jättebra med näring i spåret, vet däremot inte hur det funkar i ett viltspår.
Om hunden är bra på att spåra, gör det noggrant så hade jag antingen låtit det vara eller så hade jag helt enkelt bara hållt emot linan så att hunden inte kommer framåt.
Du har tax va? Det är ju inte supersvårt att hålla emot, värre med min vrålstarka schäferhane som drar runt på mig i spårskogen
Blodspår.... det läste jag inte in i frågan. ;)
Samma råd borde ju dock funka. Vad sägs om flera klövar, dvs klöv (beröm osv), sen nytt påsläpp?
Med personspår får man ofta problem med hög hastighet om man belönar slut för mycket och för lite apöorterna i spåret. Tänker att din hund skyndar mot klöven i slutet och att den borde lära sig att det finns fler möjligheter till bonus. Kanske inte korv hela vägen, men kanske en gömma efter ett extra långt uppehåll eller svår vinkel?
Är ju dock inte så säkert att en motiverad spårhund tar korv, då målet är klöven...
Jag hade nog kört på flera klövar i rad sen hållt emot. Kör du på lång lina? Korta ner så långt att hunden spårar fritt men du har kraft att dämpa det värsta tempot.
Sen spårar vissa snabbt. Vi brände oss igenom ett högre klass spår på 13 min mot maxtiden 30.... Är hunden bara noggrann är det ju ingen fara, bara bra för ens egna kondis.
Jag kan inte säga att hon är så väldigt noggrann, hon känns lite för upphetsad och missar ibland en strecka på spåret och går liksom runt. Men något större problem att hon är så på är det ju inte, visst kan jag hålla emot. Såg bara en video på en hund som spårade och det såg så annorlunda ut. Väldigt lugnt och fridfullt, till skillnad mot oss som snubblar fram genom skogen ;) Det står ju också överallt att hunden ska ta det lugnt när det handlar om spår.
Oftast så använder jag faktiskt inte klöv. Jag tycker det är så bökigt, den fastnar överallt. Samt att min hund inte alls är intresserad av klöven.
Jag brukar göra en rolig övning i skogen. Hunden(schäfer) var väldigt ivrig i början och gapade och skrek och drog o ville ivrigt iväg men när jag hade gjort detta två tre ggr så fattade hon. Jag fäster hennes koppel i ett träd i skogen, kopplar upp henne, säger stanna, står kvar en liten stund så hon är lugn( behövs inte längre nu) sen går jag iväg och gömmer typ en boll lr hennes balle och går tillbaka. Då ska hon vara lugn. Kopplar loss och hon ska ff vara lugn. Stanna.....stanna.... Och sök! Då rusar hon iväg. Detta tog som sagt inte alls många ggr att lära henne. Sitter lugnt vid trädet och väntar på kommando. Fin kontakt övning också. Bara ett tips :))