• Judiths

Storasyskons tider på fsk

I vår kommun får storasyskon vara 30 h på förskola när förälder är föräldraledig med syskon.

Min dotter kommer vara 3 år och 2 mån när syskonet kommer om allt går bra och jag funderar på vilka tider hon ska gå. Jag tycker att 30 h är för mycket, det är vad hon går nu när vi jobbar. Jag vill samtidigt inte heller säga upp platsen då det är svårt att få plats i närheten här och alla andra barn i samma ålder går på förskola minst 30 h/veckan så det finns inga jämnåriga hemma att leka med.

Vilka tider skulle du valt till din 3-åring om du fick välja fritt?

• Svar på tråden Storasyskons tider på fsk
  • hrewak

Här får syskon gå 15 timmar/vecka fördelat på 5 timmar/dag tisdag-torsdag (9-14). Tycker tiden är bra, hon är där över lunch och är med på de "special"aktiviteter de har eftersom de börjar ca 9.30-10.

Jag hade utgått ifrån vilka tider förskolan har utflykter och liknande och utgått ifrån det, så man inte missar massa kul som kompisarna pratar om sen.

Självklart beror det ju även på hur bra storasyskonet trivs på förskolan!

• pigglet

9-13.30 är väl bra tider, tycker jag. Och så ledigt 1-2 dagar/vecka.

• Natulcien

Ja, 30 timmar är mycket om man inte behöver. Det går inte vår 4-åring ens när vi jobbar.
    Men 15 timmar är väl lagom? Tre dagar á fem timmar..?

• lidob

Vår 3,5-åring går 15h/veckan fördelat 9-14 tis-tors. Det är bra med femtimmarsdagarna och så barnet får äta med kompisarna istället som vissa förskolor har 8-11 varje vardag när det är 15 timmar. Men jag märker på min tjej att det är ett ganska långt glapp där från torsdag eftermiddag till tisdag morgon. Det är ofta lite svårt att få henne att vilja gå på tisdagen även om det går över så fort vi kommer ut till bilen. Hade jag fått välja hade jag nog haft henne där på måndagar också så det inte blev så många lediga dagar i rad. Men 30 timmar låter mycket håller jag med om.

• Dixie

9-15 3 dagar i veckan hade jag nog valt, då hinner hon vara med i allt de dagar hon är där och sedan har ni 2 helt lediga dagar för aktiviteter!

• Alexi

Jag skulle köra från 9 till efter mellis, när det nu är hos er. Och minst en dag i veckan ledig, att köra fem dagar i veckan är helt obegripligt.

Men kolla upp hur förskolan har sina dagar och välj den dag/de dagar lediga som de har minst aktiviteter. Min äldsta var ledig på måndagarna när vi var föräldralediga då det bara var intern planering den dagen på förskolan. På fredagarna däremot hade de sångsamling med sångpedagog.

Svar på tråden Storasyskons tider på fsk