• Anonym (MO)

varför bär ni ej slöja/hijab

Jag är troende muslim och bär inte slöja, jag är gift med en troende muslimsk man. Min syster är kulturell muslim, men inte troende, och väljer att bära slöja trots att hon är gift med en svensk, kulturellt sett kristen man. Sug på den!

Kortfattat: Världen är inte svartvit. Det finns inte en islam, utan lika många tolkningar och åsikter som det finns troende. Precis som i alla religioner.

Jag svarar gärna på frågor om någon undrar något.

• Anonym (MO)
    Anonym (varför bär ni inte slöja ??) skrev 2015-03-17 20:57:03 följande:

Det blir svårt att veta hur man hädanefter ska tolka muslimer, svenska kvinnor och muslimska kvinnor och män, visst dom är muslimer, kristna, vad innebär det då man blir ju sjuk im huvodet på alla snart.

Varför är detta så viktigt för dig? Du kanske ska reda ut det istället för andras religiösa och kulturella val, och skilsmässor för den delen, så slipper du kanske bli "sjuk im huvodet".
  • Anonym (MO)
    Anonym (varför bär ni inte slöja ??) skrev 2015-03-17 20:58:44 följande:
    kulturella själ, är ni muslimer ska ni bära slöja ju många får ju tom skilja sig här i sverige pga en djävla tygbit.Då ska ju männen kräva slöja både från muslimska och svenska kvinnor så fall .
    Jag tror inte tygbiten är anledningen till dess skilsmässor, snarare olika värderingar och livsåskådningar.
  • Anonym (MO)
    Anonym (varför bär ni inte slöja ??) skrev 2015-03-17 21:01:05 följande:
    Därför annars blir ni ett dubbelmoraliskt hänseende, vad är islam ? 50 olika folk säger olika saker och har olika krav då vågar man ju tillslut inte blanda sig eller ha att göra med muslimer eller kristna dom vet ju inte vem dom är eller står för.
    Säkrast är väl i sådana fall att inte beblanda sig med någon alls. För tänk, de kan ju ha olika religiösa, kulturella, politiska och sexuella skillnader! Hu!

Vill du på allvar att varje människa i hela världen ska vara exakt lika så att du slipper träffa olika människor? Om du undrar över någons åsikt kan du ju alltid, typ, prata med personen och lära känna den. Men det kanske är läskigt när du inte har förberedda fack att stoppa personen i ...
  • Anonym (MO)
    Anonym (varför bär ni inte slöja ??) skrev 2015-03-17 21:05:09 följande:
    Då är det ju dubbelmoral ...alla som är muslimer ska bära slöja enligt islam annars är ni inte muslimer .
    Haha! Trådens bästa. Jag är alltså inte muslim? Intressant! Ska berätta det för min make när han kommer hem. Stackarn, här gick han och trodde att han var gift med en muslim.

Var exakt i Koranen eller annan valfri muslim helig text står det att jag inte är muslim utan tyg på mitt huvud? Du vet att kvinnor med slöja inte bär dem dygnet runt? Är de då inte muslimer de stunder de inte har slöja, enligt dig? Jobbigt att byta religion flera gånger per dag, liksom.

Så, TS, nu vill jag ha exakta sidhänvisningar av dig. Både i Koranen och i Gamla testamentet, innan dess skriver jag inte en rad till i detta skämt till tråd.
Svar på tråden varför bär ni ej slöja/hijab