• tobbe01

varför bär ni ej slöja/hijab

Anonym (varför bär ni inte slöja ??) skrev 2015-03-18 12:28:44 följande:
    för att även i bibel som koranen så kristendom , islam, så är det nästan samma sak att va muslim som att va kristen bara det olika tro.... ändå är det mycket hawaii mellan kristna och muslimer.
    "mycket hawaii"? Är det ett av Muhammeds nedtecknade visdomsuttryck?
  • tobbe01
    Anonym (Hmmmm) skrev 2015-03-18 13:27:13 följande:
    Vi hade någon form av slöja, huckle, på medeltiden. Det levde kvar ganska länge på landsbygden, men det var inte igår direkt. Under 1600-talet hade vi sk mosaisk lag i Sverige som påminner om sharia. Vi har utvecklats sedan dess. Upplysningstiden gjorde underverk.

I Bibeln, i GT om jag minns rätt, står det att kvinnan ska täcka sitt hår, i alla fall i kyrkan. Nu är det ju bättre att följa Jesu ord än vad som står i GT om man är kristen. I GT står bland annat att man ska förvisa olydiga barn, piska dem mm.
    När Gud sände sin enfödde son Jesus till jorden så fick vi ju frälsningen genom honom och reningen i hans blod och hela kvidderitten. Iomd så upphörde ju GT att gälla som jag fattat det och det blev Jesus som kom med ngt helt nytt. Vi räknar ju vår tid ifrån Jesu födelse och det borde betyda att det som var innan "icke är". Nu ska jag tala i tungor så jag blir borta en stund.......galoscher galoscher...........
  • tobbe01
    Anonym (Hmmmm) skrev 2015-03-18 13:39:11 följande:
    Så uppfattar jag det också, men en hel del frikyrkliga följer mycket av det som står i GT också (konstigt nog).
    Hirribaragirrishara..........gör dom? Kan du ge exempel.....girrasharraharravarra (talar i tungor)
  • tobbe01
    Rikard skrev 2015-03-18 13:46:01 följande:
    Japp. Här i Sverige har det ingen betydelse vad det står i Bibeln eller Koranen och vi väljer själva våra värderingar och vi tror vad vi vill ... och vet du vad det bästa är;

Vi är väldigt stolta över att vi har den friheten!
  • tobbe01
    Anonym (Hmmmm) skrev 2015-03-18 13:48:22 följande:
    Baptistkyrkan jag växte upp i som barn.
    Okej...men ser det likadant ut idag?
  • tobbe01
    Anonym (Hmmmm) skrev 2015-03-18 13:57:21 följande:
    Den är nerlagd
    Okej. Ja jag blev "vuxendöpt" som 15-åring in i baptiströrelsen pga mina idiotiska föräldrar. Min lillebror döptes samtidigt och han var fem (5) år. Vuxendop jo tjena, mittbena Hoppas du är lika fri från "baptismen" som jag är idag!
Svar på tråden varför bär ni ej slöja/hijab