Inlägg från: Anonym (Ella) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ella)

varför bär ni ej slöja/hijab

Anonym (Hmmmm) skrev 2015-03-18 13:27:13 följande:

I Bibeln, i GT om jag minns rätt, står det att kvinnan ska täcka sitt hår, i alla fall i kyrkan. Nu är det ju bättre att följa Jesu ord än vad som står i GT om man är kristen.

Nix, det står i NT; 1Kor. 11:5.
  • Anonym (Ella)
    Jorunn2 skrev 2015-03-18 15:22:48 följande:

Det finns inget i NT om att kvinnor måste bära slöja. Så dra inte in kristna i det här, är du snäll.

Jodå, det finns texter om att kvinnan drar skam över sig om hon ber eller profeterar barhuvad. ( se mitt inlägg #166).

Sedan är det väl så att både i kristendom och islam finns både bokstavstroende personer och dem som anser att texterna behöver tolkas och att vissa delar mer har att göra med den historiska, kulturella kontexten än att det är en allmängiltig regel.
  • Anonym (Ella)
    Jorunn2 skrev 2015-03-18 19:57:02 följande:

Ber och profeterar ja. Och just därför har det alltid - till alldeles nyligen - varit sed att kvinnor har på sig hatten (eller annan huvudbonad) i kyrkan, medan männen tar av sin i vapenhuset. Det är för övrigt än i denna dag så, att kvinnor kan ha hatt på t.ex förmiddagsbröllop eller dop i kyrkan - dock är det inte längre något tvång. Men män ska INTE ha någon huvudbonad i kyrkan, i något sammanhang.

Ja?

Du tyckte inte att man skulle dra in kristna i detta eftersom det enligt dig inte fanns något stöd för att kvinnor skulle bära slöja (dvs täcka sitt huvud). När jag sedan visar på att det faktiskt finns i NT bekräftar du detta -vad var då meningen med ditt första inlägg?

NTs texter är skrivna i en tid och kultur då ingen ärbar kvinna skulle gå ut barhuvad och i fortsättningen av texten jag hänvisade till står att om en kvinna uppträder barhuvad kunde hon lika gärna raka av sig håret, men eftersom det är en skam för kvinnan att klippa eller raka håret måste hon ha någon huvudbonad. Enligt Bibelforskarna som översatt NT åsyftas i detta fall en slöja.
  • Anonym (Ella)
    Jorunn2 skrev 2015-03-18 20:48:41 följande:

Ja, jag erkänner att jag hade glömt bort det där Bibelstället. Tycker oftare jag sitter med näsan i Koranen nuförtiden...

Nu skrev i och för sig Paulus en hel del som det inte finns upptecknat att Jesus någonsin sa.

Det är dessutom så att romarinnorna (Paulus levde ju länge i Rom), som hade en helt annan religion, OCKSÅ bar håret täckt under denna tid - liksom naturligtvis judinnorna precis som du säger. Så Paulus fick ju många intryck där från alla möjliga håll. Detta betyder inte som jag ser det, slöjtvång för kristna kvinnor - och så har det heller aldrig varit heller i kristenheten. Det har funnits kulturella regler om att GIFTA kvinnor ska täcka sitt hår, men inte ogifta (förutom nunnorna). Och detta avspeglas ju fortfarande i våra sockendräkter.

Precis som i Koranen så finns i Bibeln texter om att kvinnan skall klä sig anständigt för att inte väcka männens begär -båda textsamlingarna har texter som färgats av den kultur de sprungit ur.

För Jesus och dem runt honom var det sjävklart att kvinnor hade sjal/slöja för att täcka håret -kanske var det för att det var så självklart som Jesus inte sa något om det (som finns bevarat iaf) och eftersom han inte upphävde slöjanvändande kanske vi kristna kvinnor skulle ta på oss slöjorna...

Vad har du för källor på att kristna kvinnor aldrig varit tvungna att täcka sitt hår? Menar du att de första kvinnliga efterföljarna bröt mot det som (såsom Paulus skriver) på den tiden ansågs vara naturligt för kvinnor?
  • Anonym (Ella)
    Jorunn2 skrev 2015-03-18 21:34:54 följande:

"aldrig" blev lite fel. Jag menade snarare i Europa, på medeltiden t.ex.. Den gifta kvinnan bar dok liksom nunnan, men den ogifta kunde till och med ha en massa flätor, blommor och granna band i håret.

Ok, så du hade "fel" om att det inte fanns något skrivet om det i NT, och du hade "fel" om att det alltid varit så att kristna kvinnor inte varit tvungna att bära slöja?

Jamen, dåså, då kan man alltså dra in oss kristna i debatten också. Frågan gäller oss lika mycket som muslimska kvinnor som inte har den tolkningen av sina heliga skrifter att de behöver bära slöja!
Svar på tråden varför bär ni ej slöja/hijab