varför bär ni ej slöja/hijab
I Bibeln, i GT om jag minns rätt, står det att kvinnan ska täcka sitt hår, i alla fall i kyrkan. Nu är det ju bättre att följa Jesu ord än vad som står i GT om man är kristen.
I Bibeln, i GT om jag minns rätt, står det att kvinnan ska täcka sitt hår, i alla fall i kyrkan. Nu är det ju bättre att följa Jesu ord än vad som står i GT om man är kristen.
Det finns inget i NT om att kvinnor måste bära slöja. Så dra inte in kristna i det här, är du snäll.
Ber och profeterar ja. Och just därför har det alltid - till alldeles nyligen - varit sed att kvinnor har på sig hatten (eller annan huvudbonad) i kyrkan, medan männen tar av sin i vapenhuset. Det är för övrigt än i denna dag så, att kvinnor kan ha hatt på t.ex förmiddagsbröllop eller dop i kyrkan - dock är det inte längre något tvång. Men män ska INTE ha någon huvudbonad i kyrkan, i något sammanhang.
Ja, jag erkänner att jag hade glömt bort det där Bibelstället. Tycker oftare jag sitter med näsan i Koranen nuförtiden...
Nu skrev i och för sig Paulus en hel del som det inte finns upptecknat att Jesus någonsin sa.
Det är dessutom så att romarinnorna (Paulus levde ju länge i Rom), som hade en helt annan religion, OCKSÅ bar håret täckt under denna tid - liksom naturligtvis judinnorna precis som du säger. Så Paulus fick ju många intryck där från alla möjliga håll. Detta betyder inte som jag ser det, slöjtvång för kristna kvinnor - och så har det heller aldrig varit heller i kristenheten. Det har funnits kulturella regler om att GIFTA kvinnor ska täcka sitt hår, men inte ogifta (förutom nunnorna). Och detta avspeglas ju fortfarande i våra sockendräkter.
"aldrig" blev lite fel. Jag menade snarare i Europa, på medeltiden t.ex.. Den gifta kvinnan bar dok liksom nunnan, men den ogifta kunde till och med ha en massa flätor, blommor och granna band i håret.