Inlägg från: Anonym (nyfiken) |Visa alla inlägg
  • Anonym (nyfiken)

Hur mycket amorterar ni? När tror ni er vara skuldfria?

Blir lite nyfiken på hur andra gör med sina lån.

Vi har lån på hus och bil. Amorterar 10.200 kr varje månad och räknar att om vi fortsätter amortera samma belopp även när bilen är betald så är vi skuldfria inom 13 år, o lånen tog vi för ca 1 år sedan. Detta är som det ser ut nu, vi har ttänkt öka på amorteringen när vi renoverat klart, men sen vet man ju inte om man tar nya lån - även om det inte är målet just nu såklart. Vi är 32 och 33 år gamla.

Frågor som jag är nyfiken på (men som man såklart inte vill ställa sina bekanta) är då som följer:

Hur då ni? Hur mycket amorterar ni och när tror ni er vara skuldfria? Skriv gärna hur gamla ni är också!

• Svar på tråden Hur mycket amorterar ni? När tror ni er vara skuldfria?
  • Anonym (nyfiken)
    alice85 skrev 2015-03-18 10:12:48 följande:

Amorterar inget alls men har ett huslån på bara 170 000. Är inte så insatt, borde vi amortera ändå? Tänkte flytta om ett par år senast så då kommer det ju ändå lösas ut.

Jag tycker det verkar hänga med personligheten lite. Jag hade betalat av så mycket som möjligt för att sen få ut mer i handen vid en försäljning. Jag tycker det känns så frigörande. Men så är jag ingen ekonom heller. Är uppväxt i en familj med ekonomiska svårigheter så nu värdesätter jag det på ett annat sätt.
  • Anonym (nyfiken)
    Kjell2 skrev 2015-03-18 10:43:22 följande:

Jag vill snarar jämna ut min cash flow över åren. Istället för att leva snålt nu och sen få loss en stor klump om ca  20 år så väljer jag att inte amortera nu och ha mer pengar idag. Det blir iofs mindre frigjort kapital vid en försäljning i framtiden men att få loss några miljoner när jag är kring 70 kanske inte är det ultimata. Bättre då en miljon vid 70 och några tusenlappar extra varje manad nu.

En annan faktor som påverkar nu är att jag har betydligt bättre avkastning på mitt övriga kapital än räntan på mitt bolån.

Jag köper absolut resonemanget. Men själv är jag nog "rädd" att något ska ändras drastiskt i livet så man kanske inte har möjlighet att bo kvar. Och så känner jag inget behov av cashen, vi skulle bara slösa mer på kläder o annat i onödan.
  • Anonym (nyfiken)
    Anonym (typ inget) skrev 2015-03-18 12:04:04 följande:

hehe jag amorterar typ 300 kr i månaden. Men jag har bara ett litet lån, för en billig liten etta! Är 24 år och lär inte bli skuldfri. Har dock bara tänkt att ha kvar lägenheten så länge jag är student och eventuellt ett litet tag efter det. Sen antingen sälja och köpa nytt eller frigöra pengarna och börja om någon annanstans i världen.

Har dock börjat pyssla lite med fonder i det sista och upptäckt att det är rätt kul att sitta med mitt lilla kapitalförsäkringskonto som går rätt bra :) Räntan på lånet är lägre än vad avkastningen (heter det så?) är i fonderna jag valt.

Vad kul att det går bra med fonderna! O förstår att du inte amorterar så mycket. Lycka till med allt!
  • Anonym (nyfiken)
    Catti41 skrev 2015-03-19 09:56:17 följande:

Vi amorterar ett antal tusenlappar per månad, men har ingen intention att bli helt skuldfria. Bättre ha pengar i handen nu än flera miljoner när vi är typ 70 och säljer huset. Men vi är ju inte belönade till taknocken heller.

Däremot renoverar vi för 10-20,000 per månad (tråkiga nödvändiga saker som källare, dränering, vattnet, elen och så, dvs i princip inget kosmetiskt) och det kan man se som amortering eftersom det höjer grundvärden på huset. Och ffa viktigare än amortering.

Ja, vi renoverar också mycket "cash", och har för avsikt att göra så fortsättningsvis. Så medan vi amorterar så höjer vi på andra sidan värdet samtidigt.
Svar på tråden Hur mycket amorterar ni? När tror ni er vara skuldfria?