• Äldre 18 Mar 06:27
    3985 visningar
    7 svar
    7
    3985

    Funderar på adotion/förgammal?

    Hej!

    Vi kämpat med att få barn i så många är med både IVF och äggdonation utan resultat. vi är båda över 40år och vi börjar vi fundera på adoption. 
    Har läst lite på adoptionssidorna och ska försöka ringa dom/boka tid för att få mera information hur det går till. Svårt att få möjlighet att ringa privat från jobbet på deras telefontider. 

    Kanske finns någon här som kan dela med sig av sin erfarenhet om adoptionsprocessen. 
    Funderar på barn från Ryssland, Polen, Estland, Bulgarien, Serbien, Makedonien. Någon som har erfarenhet från dom länderna?

    Eller om det är flera som vi som precis börjat fundera på adoption och vill veta mera. 

  • Svar på tråden Funderar på adotion/förgammal?
  • Äldre 20 Mar 06:08
    #2

    Tack för ditt svar. 

    Ska kontakta adoptionscentret direkt.  

    Då kan ev ålder vara problem för oss. Vi gifte oss i somras men varit tillsammas 12år men det räknar dom nog inte med misstänker jag. 

    Synd att det ska ta sådan tid när det finns så mycket barn som behöver hjälp

  • Äldre 21 Mar 17:15
    #4
    ekke skrev 2015-03-21 13:06:09 följande:

    Det är de olika länderna som ställer krav på hur länge man måste varit gift. (vissa länder tillgodoräknar sambotid.

    En idé är att gå in på bfa.se, adoptionscentrum.se, bvadopt.se och titta på vilka länder de förmedlar barn från och vilka krav som ställs på föräldrarna.

    Tyvärr är det inte så många barn som finns tillgängliga för adoption som man skulle kunna tro. Därav långa köer. (väldigt många av de barn som skulle behöva en ny mamma och/eller pappa är tyvärr ofta inte tillgängliga för adoption av olika anledningar).

    Lycka till och som sagt, om ni får medgivande så kan jag varmt rekommendera special needs listan från Kina. Vi har en dotter från Kina på 2 år, för oss blev väntetiden ca 6 månader från att papperna skickades tills att vi var hemma i Sverige alla tre (hon var då 1 år)


    Tack för ditt svar. 
    Jag kollade runt lite på AC hemsida och det var inte 100% svar på kö och krav. Men ska ringa så är det lättare att få svar och ställa frågor. 
    Jag hittade en statestiklista som man kunde bläddra bakåt genom året och se hur många barn från olika länder som har förmedlats. Det har minskat drastiskt, flera tusen per år sen tror det var 80-talet. Man kan undra varför? Som du skriver också att alla barn är inte tillgängliga, varför? Om det finns barn som behöver föräldrar så får dom inte det. Hemsk tanke. 

    berätta lite mera om Special needs listan om du har möjlighet? Förstått att det är barn med speciella behov men vilka typer av behov handlar det om?
  • Äldre 29 Mar 19:34
    #7

    När jag pratade med AC i Fredags så har det senaste året/6månader ändrats och köerna är inte lika långa men det kan ändras från dag till dag. Hon tror att mera försöker med IVF och ÄD och att det har ökat. 
    Sen kan det vara så som ni säger att själva adoptera bort barnen och anledningarna har ändras i länderna också. 
    Det är säkert massor som spelar in. Usch människohandel, mår dåligt när jag bara skriver ordet. Sen det där med ju äldre barn desto mera ex traumatiska skador. så hemskt. 

Svar på tråden Funderar på adotion/förgammal?