• Rosenknoppen

Erfarenheter av att sluta med p-piller

Hej, 

Har funderat länge på att sluta med P-piller (äter yasmin och har gjort det i 4 år). Har en stabil relation med min partner sedan 4 år och vill inte längre proppa i mig hormoner (+ få tillbaka sexlusten som just nu är som bortblåst). Har dock inte planer på att försöka få barn än och vill nu höra vad ni andra har för erfarenheter - bra som dåliga! Hade t.ex. acne när jag började knapra pillerna och den är nu som bortblåst. Någon med erfarenhet av vad som kan hända med den om jag slutar? 

Tack på förhand och kram! 

• Svar på tråden Erfarenheter av att sluta med p-piller
  • glutten

När jag slutade med Yasmin fick jag INTE tillbaka min acne. Visst, får lite sämre hy typ veckan före mens, men inte alls som tidigare. Fick dessutom en massa nytt hår på huvudet! :) Hade tydligen tappat en massa hår av p-pillren utan att riktigt notera det.

• Rosenknoppen

Tack för era svar!! Någon som märkte någon skillnad på sexlusten? Finns det risk att man har mens ovanligt länge direkt när man slutat eller hur var det för er? 

• Fia 28
    Rosenknoppen skrev 2015-03-18 11:01:55 följande:

Tack för era svar!! Någon som märkte någon skillnad på sexlusten? Finns det risk att man har mens ovanligt länge direkt när man slutat eller hur var det för er? 

Jag tappade inte sexlusten av p-piller så kan inte svara på det. Mensen blev väldigt oregelbunden efteråt, men blödde inte mer eller mindre än innan.
  • Rosenknoppen

Tack för era svar! Hur tar kroppen det om jag skulle vilja börja med p-piller efter några månader igen? Är det dumt att hoppa så fram och tillbaka? 

Förlåt för så många frågor men tycker aldrig att jag får några ordentliga svar hos gynekologen.. 

• Fia 28
    Rosenknoppen skrev 2015-03-18 12:31:39 följande:

Tack för era svar! Hur tar kroppen det om jag skulle vilja börja med p-piller efter några månader igen? Är det dumt att hoppa så fram och tillbaka? 

Förlåt för så många frågor men tycker aldrig att jag får några ordentliga svar hos gynekologen.. 

Skulle gissa det tar längre tid att stabilisera hormonerna igen, men det är bara vad jag tror.
  • Anne89

Jag käkade neovletta i 10 år. När jag slutade med dem var jag rädd att jag skulle få tillbaka mina rikliga blödningar och extrema mensvärk som jag hade innan, men så blev det inte! :) Mensvärken blev inte heller värre när jag slutade, snarare bättre!

Utöver det så fick jag tillbaka min sexlust som successivt hade försvunnit under åren jag åt piller. Det var som att vakna upp i en helt ny värld! Blev också gladare och mindre lättretlig, vilket nog var den största förändringen (och den som gjort mest skillnad på mitt liv, jag mår så mycket bättre nu!!).

På minussidan så har jag fått ett gräsligt PMS-humör. Men såhär i efterhand ångrar jag att jag nånsin åt p-piller. Insåg inte hur stor negativ påverkan de hade på mig innan jag slutade. Men nu kan jag lätt säga att jag ALDRIG kommer börja med p-piller igen.

Jag och min kille körde "säkra perioder" efter att jag slutade med pillren men inte var redo för barn. Det funkade bra eftersom jag hade bra koll på min ägglossning. Vi körde dock bara så i 3-4 månader, sen började vi försöka få barn (är nu gravid).

Hoppas det blir lika positivt för dig att sluta med hormonerna som det blev för mig!

• Anonym (Ulla)

Hej!
    Det är helt ok att ta upp p-piller igen om du känner att du inte står ut med hur huden reagerar. Men det är inget som säger att du MÅSTE få tillbaka aknen. Plus att jag tror det är smart att sluta nu till sommaren då man kan sola lite och minska finnarna. Jag tänker ta min sista karta nu efter 5 år med yasminelle. Har slutat innan en gång och huden blev väl lite sur men man får vänta ut den första och värsta reaktions-perioden. 

Jag kommer prova att köra på nattljusoljan Efamol samtidigt som jag slutar med p-piller denna gången. Det ska balansera hormonerna och hjälpa huden. 

Men, sexet och sexlusten blir alltid bättre utan p-piller! Plus att mina slemhinnor är helt förstörda av p-pillerna, så sex har inte varit skönt på en väldigt lång tid nu. Man får väl offra huden för lite annat. Bara att prova!

Svar på tråden Erfarenheter av att sluta med p-piller