• mickaa

Fertilitetsutredning

Hej, hoppar in lite såhär i efterhand, 
    Vi ska just börja med utredningen, väntar bara på kallelsen från lass.
    Vi har inte försökt att skaffa barn innan utan bara pratat om det, jag har varit lite rädd för att sluta med mina älskade p piller. utan dem öser testosteronet i kroppen , o inte på ett bra sätt. men ska de bli några barn gjorda så..  då jag har pcos och mensen är med över 150 dagars mellanrum.  ca 2 gg om året. så vi fick köra igång på en gg eftersom de inte kommer ske på egen hand.

någon som fått tvillingar med pergotime?  

• mickaa

kul att läsa om allas olika erfarenheter här=) 
    fick själv remiss idag för blodprover på alla möjliga saker o så ett litet spermaprov o blodprov till karln här.  blir skönt att allt kommer igång.

En fråga till er alla eftersom vi bor på olika platser i landet. 
    sjukhus som gör IVF vart finns dem?. vad jag har läst mig till verkar inte Gotland ha det, antar att vi måste göra alla kommande prover på saftlandet. om nu IVF blir ett alternativ.

hur lång tid tog det för er innan själva behandlingen kom igång? efter att blodprover o div gjorts?

Fridens liljor//

• mickaa
    Tess1984 skrev 2015-04-29 23:09:46 följande:
    Hej, skönt att ni börjat komma igång med er utredning. Hur länge har ni försökt?
    Nu väntar vi fortfarande på våra provsvar så jag vet inget om behandling än så länge.
    Vi ringde mottagningen i februari, fick vår första tid i mars, sen under denna tiden har vi tagit massa prover, mannen har lämnat sperma och nu ska vi träffa läkaren den 6 maj, sen ska jag troligtvis få göra en spolning efter det, allt som allt tar det några månader.

Lycka till
    hej,vi har inte försökt något alls, ingen ide eftersom jag ej har mens, möjligen 2 gg per år men när vet jag aldrig. (PCOS)  ringde bara gyn förra veckan o sa att de var dags att skaffa liv o att ja har pcos, svaret var " jaha,absolut. ja skickar ut remisserna:P antar att hon läst de i min journal innan.

Vad spännande=) då ligger vi inte långt efter er då. 
    ja hela proceduren verkar kunna bli ganska lång beroende på vad läkaren säger, vilken väg just ni ska ta eller vilken väg vi ska ta. 
    hade ni försökt länge innan ni fick svänga in på denna väg?

Fridens liljor//
  • mickaa
    Tess1984 skrev 2015-04-30 15:29:39 följande:

Hej =)

Vi har försökt ett år ungefär, men vi har även haft två missfall direkt efter varandra 2012, vi valde där en liten paus vilket jag bittert idag kan ångra, nu tycks vi istället ha svårt att bli gravida också, ska bli väldigt spännande att höra om våra provresultat på Onsdag nästa vecka när vi träffar läkaren, nervös som tusan och jag lär skaka av skräck innan det mötet.

Har ni fått tid till läkaren nästa gång?

Hej. Okej tråkigt att höra att ni fått missfall???? hoppas de går bättre nu o att proverna är galanta så ni kan sätta igång???? nej ingen tid ännu. Ska lämna Proverna i veckan o spermie är inte fören 27 maj så får nog vänta ett tag. ???? ja vet reda att ja har förhöjda värden av manliga könshormoner . Ja hsr vetat att vi skulle behöva gå denna väg sen 2 år tillbaka så ja har inte haft några negativa tankar kring det, mest att de tar lång tid. Har ni ivf på de sjukhus du brukar gå. ? Eller måste du resa till ett annat om alternativet skulle bli ivf? .
  • mickaa
    mickaa skrev 2015-04-30 16:51:04 följande:

Hej. Okej tråkigt att höra att ni fått missfall???? hoppas de går bättre nu o att proverna är galanta så ni kan sätta igång???? nej ingen tid ännu. Ska lämna Proverna i veckan o spermie är inte fören 27 maj så får nog vänta ett tag. ???? ja vet reda att ja har förhöjda värden av manliga könshormoner . Ja hsr vetat att vi skulle behöva gå denna väg sen 2 år tillbaka så ja har inte haft några negativa tankar kring det, mest att de tar lång tid. Har ni ivf på de sjukhus du brukar gå. ? Eller måste du resa till ett annat om alternativet skulle bli ivf? .

Vet inte varför de blev frågetecken överallt????
  • mickaa
    Tess1984 skrev 2015-04-30 21:27:59 följande:

Nej om IVF blir aktuellt för oss kommer vi få åka ner till Malmö, det fick vi även göra när sambon skulle lämna spermaprov, de ska tydligen ha bäst sjukhus där vad jag förstått. Själv då?

Kan man behandla det med medicin, förhöjda värden av manliga könshormoner?

Okej. Långt att åka? Jo ja har ätit p piller för det nu i 7 år typ. Men eftersom barn ska till så får jag extra hormontillskott skulle jag tro typ hormonstimulerande eller vad nu läkaren tycker. Ja tar blodprovet på hormonnivån av manligkönshormon o 4 andra . Men de blir nog bra?
Svar på tråden Fertilitetsutredning