• halo83

Fertilitetsutredning

Hej ! Får jag haka på här?

Jag och min man började vår utredning idag . Vi har försökt i 17 mån.

Som jag misstänkte så hittade dom fel på mig . Jag har ingen aktivitet på höger sida och var väldigt trång å på vänster hittade dom en stor blåsa men som var för stor för att vara färsk. Är på cd8 idag så det stämde inte i storlek samt antal.

Hon pratade nåt om endometrios, känns som de e kört nu.

Ska ev spola äggledarna på torsdag om dom får in återbud, annars måste vi vänta tills nästa cykel..

Mannen ska lämna spermaprov vilket han inte vill så misstänker att vi inte kommer så mycket längre i utredningen heller :(

Nån av er här som haft liknande?

• halo83

Jag har 2 barn och en abort sen innan så jag har ju kunnat få barn.

Vi har båda lämnat blodprover idag .

Han tycker det känns jobbigt bara å åka dit å runka i en burk typ.. Lite prestationsångest typ.. Han kanske ändrar sig.

Höger sida va igentäppt så det kanske hjälper med spolning.

Jag har kraftig värk, men annars regelbunden mens .

chbw skrev 2015-09-24 18:12:39 följande:

Kul att du vill vara med! =) 

Jag har själv endometrios tillsammans med några andra diagnoser (pcos, hypotyreos), men det är många många som får barn trots endometrios, både utan hjälp och med hjälp! =) Så det är inte kört för er! Bra att de ska spola äggledarna o se så inget täpper till. Ibland kan det räcka med spolning för o göra passagen fri =) Har du regelbundna cykler? Har du några andra symtom på endometrios, eftersom de nämnde det? Har du fått lämna blodprover? 

Varför vill han inte lämna prov? 

kram

• halo83

Hon såg att höger sida var trång å inga tecken på äl blåsor så nu väntar jag i första hand på spolning och svar på våra blodprov.

Tess1984 skrev 2015-09-24 20:48:14 följande:

Hej

Vad tråkigt att höra att ni också får kämpa, ingen aktivitet på höger sida, vad menas med det?

Synd att din man inte lämna spermaprov, tycker han det är för jobbigt?

Vad har läkaren sagt om behandling till er, vad rekommenderas?

Hoppas snart det löser sig för er, kramar

• halo83

Vi har tyvärr inget labb i närheten som tar emot provet så han måste göra det där då det är för lång tid för oss att åka dit. Pratade lite mer igår och det låter som han kanske gör det om 2v ( hans barn är här varannan vecka så då vill han göra det veckan han inte är här) så vi får väl se om jag lyckas få dit honom ...

chbw skrev 2015-09-24 18:45:12 följande:

okej, men då vet du ju att det går iallafall! =) 

Fast han behöver nog inte åka dit. Min sambo fick med en burk hem och fick göra det hemma, o sen åka o lämna in burken på labbet. Kanske din man kan göra så också? Sambon var inte heller pigg på o åka till mottagningen o göra det, men det verkade inte vara ett alternativ ens, utan han fick burken med hem efter första besöket. 

Okej. Håller tummarna spolningen hjälper =) 

okej. Skönt att det är regelbundet iallafall! Värken kan ha med endo o göra, har de tänkt gå vidare med det på något sätt? 

• halo83

Nån av er här som tempar?

Jag har kört med natural cycles sen maj, tog en paus nu när mensen kom sist då jag var så säker på att det tagit sig men så kom mensen 2 dagar sent. Tänkte börja igen då jag precis förnyat abonemanget å är för snål för att inte nyttja den då ;) tempade iaf i morse, ska ha äl på måndag men har haft äl flytningar å värk torsdag och fredag.. I morse va tempen långt över linjen.. Vilket inte borde ske än...

Tänk om den stora äggblåsan dom såg faktiskt va en från denna cykel? Bara att den kom mycket tidigare? Den va på 14mm i torsdags..

• halo83

Hon närmade bara endometrios.. Ska spola äggledarna först sen vänta på provsvaren och se om felet går att behandla...

chbw skrev 2015-09-26 19:30:29 följande:

Jag tempar också =) fick ett presentkort på 6 månader från nc när jag köpte en termometer (oanvänd såklart) på tradera. men gillar inte den appen alls. använder fertility friend också =) 

Låter ju som äl kom tidigare för dig, du verkar ha alla tecken på det iallafall =) 

Om läkaren nämnde pco kan det stämma, då pco kan ge oregelbundna ägglossningar =) pco är också enligt min läkare det som är lättast att behandla, eftersom det ofta handlar om oregelbunden/utebliven ägglossning, det ska då vara lättast att framkalla, eftersom man har ägg på lager ändå =) 

Håller tummarna för er! börjar du med pergon nästa cykel? =)

kram

• halo83

Nej det blir nästa cykel om dom inte får in ett återbud på tisdag, då får jag komma å kolla ifall det går el om det är för sent...

chbw skrev 2015-09-26 20:32:17 följande:

Okej! Hade du fått tid för spolning? :)

• halo83

Min äl är beräknad till idag, var ju på vul i torsdags då såg hon en blåsa på 14mm som hon trodde va från förra månaden.

Hade äl flytningar torsdag å fredag.

Nån som vet om man får så här grönjävla ont även om man inte har några äggblåsor/äl?

• halo83

Jag vet inte varför hon trodde det .

Jag var på cd 8 då och då mätte hon en på 14 mm som hon då tyckte var för stor för dag 8.. Idag känner jag ingenting så gissar på att ägget släppte igår om det nu var äl.

Ska ev gå ner å få spolning idag om dom får in återbud men är osäker på om jag ska göra det då ifall äl redan vart?

Tess1984 skrev 2015-09-29 08:11:42 följande:

Hej

Jag kan bara säga hur det såg ut för mig, var på vul på torsdag, hade äggblåsa på 18 mm och 2 på 15 mm, sen två på 10 mm som hon inte trodde skulle bli något av, läkaren trodde jag skulle få ägglossning till helgen men jag har troligtvis idag och hade älflytningar igår och idag.

Varför trodde hon att de var en äggblåsa från förra månaden? Jag kan ibland ha ägglossningsflytningar ett par dagar innan ägglossning.

Kram

• halo83

Blev ingen spolning idag så får vänta tills mensen varit.. Känns aslångt dit men då har jag iaf ett mål att vänta på.. Ca 18 dagar dit..

Tess1984 skrev 2015-09-29 21:05:21 följande:

Hej, hur gick det? Fick du spolning? Jag fick göra spolningen efter mens, eftersom det var bäst att göra det då men prata med din läkare att du misstänkt att du haft ägglossning.

Kramar

Svar på tråden Fertilitetsutredning