• Maaliin2015

Fertilitetsutredning

Hejsan ! Är nyinkommen här på famimjeliv. Har googlat en massa om mina frågor och så men får inge fram något som svarar på dom, så tänkte att ni kanske kunde hjälpa mig?

Jag och min man har försökt att få barn i ca 2 år , har börjat utredningen och min man har lämnat de prover han ska och jag har lämnat blodprov, gjort gynundersökning och äggledarspolning. Nu för ca 2veckor sedan var jag på vårdcentralen och tog ett blodprov som skulle visa värde på serum-progesteron som visade 12.5 !! Men vad är det för något ? Jag skulle ta provet på dag 21 i menscyklen och på remissen stod det den 16 men eftersom mensen var sen och kom den 1 så sa dom till mig att jag skulle komma tillbaka på dag 21 alltså den 21 och det gjorde jag och då var värdet som jag skrev ovan... Min ena fråga är om det kanske hade visat bättre värden första dagen jag var där ??

Mvh Malin :)

• Maaliin2015

Hej Tack för ditt svar ! Ja jag har läst på den sidan och det stämmer såklart det du säger att spolningen skulle göras mellan mens och ÄL och allt där såg bra ut sa dom Jag tänkte jag skulle ringa till gynmottagningen och få allt förklarat och att man kanske får komma in en gång till och prata och så. Hur går det för dig då?

Kram

• Maaliin2015
    chbw skrev 2015-08-11 00:50:20 följande:

Hej =) 

okej! skönt att spolningen såg bra ut i allafall! =) ja, låter ju som en bra ide, de måste förklara för dig så du känner dig trygg med att du förstår vad som händer/vad allt betyder osv. 

Just nu väntar jag in ägglossningen. Vi utreddes i februari-maj/juni har jag för mig. Jag har endometrios, pcos och hashimotos/hypotyreos. Senaste året har jag haft glest med äl/mens, vilket vi tror beror på sköldkörteln, men sköldkörteln är i fas igen sen mitten av juni, och nu är jag på min andra normala cykel igen. Läkaren på fertilitetsmottagningen ville först att sköldkörteln skulle bli bra (och det är jag helt med på) och sen att vi skulle försöka några månader innan jag får äl-sprutor. Dock ska jag ringa imorgon, för endometriosen har blivit värre o värre igen efter att mens/äl är igång, så klarar inte vänta flera månader till. Fick ju remiss till utredning efter 6 månader pga att jag har såna smärtor.. Hoppas såklart att ett litet pyre vill flytta in i magen den här cykeln o att jag slipper äl-sprutorna.. Får se hur det blir =) beräknad äl är iallafall kring onsdag/torsdag den här veckan.. =) 

Är det första barnet för er? =) 

kram

Hej ! Jasså okej men då får vi hoppas att allt går bra för er nu och att du slipper sprutorna ! Min äl ska vara den 18 enligt appen jag använder men skall man gå efter flytningarna och sådant så har jag nog en tidig äl. Kanske ska testa äl stickor ? Har du gjort det någongång eller finns det någon annan som har testat? Japp det är första barnet säkerligen därför man längtar så mycket , har ni barn sedan tidigare ? Kraam
  • Maaliin2015
    chbw skrev 2015-08-11 09:57:11 följande:

Ja, jag hoppas på det =) Väntar samtal nu, så får höra hur det blir!

Okej =) Jag ska ha nån gång mellan 13-15 enligt mina appar. Bim kring 27-28.. Testa stickor! För mig fungerar de trots pcos verkar det som. förra månaden fick jag tydlig stegring den dagen jag kände av äl och mensen kom ju 15 dagar efter så helt hundra på att d va äl =) Fått stegring nu igen, men inte helt hundra säker på att det är positivt idag. Kan inte avgöra om strecket är lika starkt eller lite svagare än kontrollstrecket :P 

Okej =) ja, kanske det! Nä, inga barn än här. Första barnet =) hur gamla är ni? o var finns ni? (om en får fråga) Jag är 24 o min sambo 22, bor strax utanför stockholm =) 

Då håller jag tummar och tår för att allt ska gå bra för er då Jag fyller 25 i år och min man fyller 27 nästa år och vi finns utanför Halmstad man vet ju ej om man kan lita på apparna ! Kan man skicka meddelande här istället? Mvh Malin
  • Maaliin2015
    chbw skrev 2015-08-15 01:17:32 följande:

Hej :)

Vår utredning vart klar i.maj/juni :)

Hur går det för er?

Kram

Vad har ni gjort för tester ? Vi är också typ klara nu men tog det sista blodprovet i juli och då skulle dom kolla serum-progesteron och det visade 12.5 och har ingen aning om hur det ska ligga. Så stod det bara i brevet att vi skulle återkomma efter sommaren? Hmm. Kraam
  • Maaliin2015
    chbw skrev 2015-08-15 19:20:47 följande:

Jag har lämnat blodprover, gjort spolning och vanligt vul. Sambon lämnat spermaprov.

Okej. Jag vet inte heller riktigt hur det ska ligga. Knasigt attninte de hör av sig. Men de har säkert stängt över sommaren, säkert därför det står efter sommaren :)

Okej. Samma som här då jo men jag fick ju vad mina värden låg på . Men inte någon tabell eller liknande om hur det ska ligga när man har ägglossning. Men dom sa vid sista besöket innan sommarem att vi ska försöka själva nu under sommaren och blir det ingenting så skulle vi höras av eftrr sommaren för att få en remiss till Göteborg för IVF eller vad det nu heter :-P Äter iallafall folsyra varje morgon ! Hoppas det snart kan ge resultat ! Kram
  • Maaliin2015
    chbw skrev 2015-08-15 22:49:21 följande:

Okej :) dumt.att de inte gav referenserna! Jag fick bara veta att mina prover såg bra ut. Här ärndet ägglossningen som strulat pga sköldkörteln o eventuellt pga pcos. Men hade äl nu i onsdags så nu är det bara vänta :)

Okej! Dumt de inte skickat med en gång. Går ju slltif att avboka om man skullr bli gravid :o

Okej! Hur hög dos folsyra tar du? :)

Kram

Okej ! Både mina och mannens prover är ua så dom förstår inte riktigt varför vi inte blivit gravida ! Men vi har väl samlag vid fel tidpungt men försöker ha det så ofta som möjligt. Jag äter dom folsyra som man köper på apoteket Tar 1 tablett varje morgon men är osäker på hur mycket dom ligger på.

Kram
  • Maaliin2015
    Tess1984 skrev 2015-08-16 10:16:29 följande:

Hej vi är klara med utredningen också, nu börjar vi på första kuren pergotime denna månaden.

Själv då?

kramar

Hej ! Vi har som sagt gjort allt som ska göras och om det ej skulle bli något självmant så skulle vi få en remiss nu efter sommaren ! Dom har ej nämnt pergotime för oss !! Kram
  • Maaliin2015
    Tess1984 skrev 2015-08-16 13:34:07 följande:

Hej, ja det verkar väldigt olika hur vida man får pergotime eller inte.

Vi kommer få remiss till IVF och pergotime inte hjälper, så det känns ganska tryggt att veta att man är i hjälpande händer, fast att man önskar att man vore gravid just nu....

Hej ! Okej. Det ända dom sa till oss är att om ingenting har hänt nu efter sommaren så skulle vi få en remiss. Givetvis önskar man som du säger att man var gravid nu. Så tråkigt att det aldrig händer någor. Kram
  • Maaliin2015

Hejsan tjejer ! Har varit väldigt dålig på att vara inne här på familjeliv nu under veckan pga att man börjat jobba efter semestern, är ju ej van att stiga upp innan tuppen Har iallafall läst igenom allt här som jag missat och ni verkar både ha det bra och mindre bra men så är det även för mig. Vissa dagar är man jätteglad och andra dagar vill man bara lägga sig under sängen och försvinna !

Igår på posten kom både kallelse till en läkare för att jag och min man ska dit och prata om ifall vi vill fortsätta att kämpa själva eller om vi ska ta en tid till ivf. Det är en svår fråga men eftersom vi försökt så länge nu så tror jag att vi väljer IVF ! Och sen har vi även fått tid för att ta blodprover igen inför läkarbesöket där dom ska kolla hepatit,syfilis,och några andra ( minns ej vilka det var ) . Så det känns iallafall att det är på gång nu

Massa sooliga kramar från västkusten ?

• Maaliin2015
    chbw skrev 2015-08-20 20:18:02 följande:

Vad härligt det är på g nu! :) hoppas semestern var bra o att det var alltför.tufft o ställa om till jobb :)

Kramar

Ja det känns väldigt skönt att det börjar bli dax för ett plus på gravfronten snart Hoppas inte väntetiden är för lång för att komma upp och påbörja ivf ! Nä att börja jobba var skönt , tillbaka till rutinerna osv

Hoppas din sommar vart bra Kramar
  • Maaliin2015
    chbw skrev 2015-08-20 22:02:32 följande:

=) 

Vad skönt att det inte var jobbigt o komma tillbaks =) 

Jo då, går på semester nr 2 imorgon när jag går av jobbet, så det är skönt =) 

kramar

Hoppas du får en superbra semester ? Kram
  • Maaliin2015

Hej tjejer ! Hoppas allt är bra med er? Har gått ett tag sedan jag var inne och tog mig tid att läsa allt för jag har som ni haft humör som en berg och dalbana. Grät ena sekunden och var lugn andra. Jättejobbigt. Fick min mens denna månaden med ???? Ska till läkaren på gyn på fredag ( 11/9 ) och prata om fortsatt hjälp och det blir ju en remiss till ivf. Förstår ej varför dom inte nämnt aty vi ska testa andra metoder först? Men ju fortare man får ivf desto bättre ???? Hälsade på mina kompisar idag som fått tvillingar, ååh man vill ju ej lägga dom ifrån sig ????

Hur går det för er med allt ? Dom som vill får gärna skriva meddelande för här är det rörigt bland alla inlägg nu innan man kommit in i det ????

Hoppas ni haft en bra helg ! ??

Kramiz // Malin

• Maaliin2015

Nu börjar det närma sig ! Imorgon ska vi till läkaren på gyn och ha möte angående remiss till IVF eller inte. Men såklart, efter så lång tid så tar man ju chansen med IVF . Hon frågade oss även på telefon att vi ska diskutera kring om vi vill ha hjälp nu eller om vi ska försöka själva ett tag till men har man hållt på så länge som vi och de ej hittar något fel så är det självklart enligt mig att ta emot hjälpen ! I vårt fall är det verkligen ofrivillig barnlöshet ???? Jag vet ju inte hur ni haft det och vad eller om det är något fel på något håll så ni får inte ta detta inlägget fel. Kände bara för att skriva av mig lite så min nervositet sitter i fingarna just nu ????

Hoppas alla mår bra här på tråden ????Tänker på er och håller både tummar och tår att man snart " plussar" på gravtest ?? Miljoner kramar till er tjejer ??

• Maaliin2015

Hejsan allesammans !! Har också vart ganska frånvarande här nu ett tag men har vart mycket med jobb å annat. Min mens är beräknad idag men än har den inte kommit ???? Men inte lönt att ropa hej ännu ???? Håller tummar å tår för er alla.

Har ni haft en bra helg??

Kraaamar

• Maaliin2015

Ingen mens ännu ???? men känns konstigt i magen men låter det gå till fredag innan test utförs pga att mensen kan vara någon dag sen ???? * men jag hoppas att den inte kommer ???? Jodå min helg har jag spendrat på jobbet ????

Kraaam

Tess1984 skrev 2015-10-05 08:01:31 följande:

Hej

Hoppas mensen höll sig undan igår? (hoppas, hoppas)

Jag har förväntad mens om ungefär en vecka och det känns, just nu känns det som vanligt, så har inga för höga förhoppningar.  =(

Jo tack helgen har varit bra, mycket borta så nu är det skönt att sitta i soffan och bara relaxa. själv då? Orkar inte skriva mer för sidan är sjukt seg. *arg*

kram

• Maaliin2015
    Tess1984 skrev 2015-10-05 20:49:07 följande:

Hej

Låter lovande att mensen håller sig borta, vet du när du hade ägglossning? Tog du test?

Kram

Hejhej Fortfarande ingen mens och hör som sagt testet på fredag !! Håller tummar och tår.

Kraaam
  • Maaliin2015
    Tess1984 skrev 2015-10-06 20:31:54 följande:

Åh wow, lycka till....vilken dag är du på nu?

Kram

Mensen är 3 dagar sen !!! Men har vart så innan så hoppas inte på för mycket ännu Kraam
  • Maaliin2015

Hallå tjejee ! Mensen kom igår.. tråkigt men sant , men jag är inte jätteledsen för det med tanke på att jag och min man ska till göteborg den 22 oktober

Hoppas allt är bra med er andra.

Kraam

Svar på tråden Fertilitetsutredning