• Decibel84

Fertilitetsutredning

Zazou skrev 2015-11-10 17:31:12 följande:

Måste bara få skriva av mig. Fick en sån underlig känsla idag. Fick veta att en kollega är gravid igen och blev uppriktigt glad för hennes skull. Som jag blir för alla som tidigare berättat för mig. Men medan jag ler och gratulerar så kunde jag inte hjälpa att bli tårögd. Även om jag skrattade bort det med att det var glädjetårar så tror jag inte det. Har aldrig varit med om det förut och det skrämmer mig. Trodde aldrig jag skulle reagera så av avund eller vad det nu kan ha varit.

Jag är där jag också..Har tillomed stött bort min vän som blev gravid tätt tätt...rätt eller inte vet jag inte, men jag behövde bara en paus..Ska dock ta upp kontakten nu igen o se till att träffas
  • Decibel84
    Hallonsoda2016 skrev 2015-11-10 19:09:26 följande:
    Tack för ditt svar.

Men hur vet man när man ska spola? Vad orsakar stoppet?

Vi har fått remiss för att lämna sperma. Bara svårt att ta sig iväg just nu för sambon.

Hur gick det efter din spolning?
    Man brukar spola innan man börjar med någon behandling, hormoner osv.
    Ett stopp kan orsakas av flera anledningar. Ett stopp kan vara tillfälligt eller bestående. :)
  • Decibel84

spolningen var jobbig för mig också, tror det kan ha o göra med just smärttröskel och det faktum att man har stopp eller ej.
    det gick fort och det kändes bra efteråt...men jag svimmade ju en timme EFTER..jätte konstigt.

• Decibel84
    varningsljus skrev 2015-11-11 18:07:30 följande:
    Okej... hade du fri passage? Låter hemskt att du svimmade! Hur mådde du senare under dagen?
    Nej jag hade stopp på ena sidan.
    Jag mådde bra efter spolningen, åkte in till stan och skulle shoppa..Mådde illa när jag stod i kassan, gick ut och gick över en väg och det svartnade. Fick sätta mig och var jätte varm och min pojkvän sprang o köpte en banan..Sen mådde jag som vanligt.

• Decibel84
    varningsljus skrev 2015-11-11 18:36:57 följande:

Okej.. tillfälligt eller bestående stopp?

Men fy... tur du hade killen med dig!

sånt vet man inte, det var stopp just då men det behöver inte betyda att det är ett stående stopp. man brukar dock inte göra fler spolningar för det. Att man har ett stopp kan påverka fertiliteten men min läkare säger också att äggstockar är rörliga så även om det är stopp på vänster så kan höger sida "fånga upp" ägget...typ:)
  • Decibel84
    chbw skrev 2015-11-11 20:30:07 följande:
    =) planen är att ta sprutan o sen försöka på egen hand hemma. Tre försök sen inseminering. Hoppas på o slippa eftersom jag fick så ont av spolningen. De lär ju göra liknande vi insemineringen för o få in spermierna i livmodern... hm.

Okej. Vad dumt! Ja men precis! Tycker det är märkligt att en spolning inte ingår i alla utredningar. Är det stopp kan det ju va lättordnat med spolningen. Alternativt få till ivf tidigare! Håller tummarna att det är spolning som behövs för er och att det går bra imorgon! =)

Kram!
    Insemineringen känns absolut inget alls för mig, men spolningen var inte trevlig alls

dock kostar ingreppet för oss och det är LITE störande att det är gratis i andra landsting:S men men bra att man får hjälp:)
  • Decibel84

L

chbw skrev 2015-11-11 23:21:30 följande:

Ah okej! Men använder man kateter vid inseminering också? Det var den som i princip dödade mig vid spolningen. Höll på o sparka till läkaren hehe. Själva spolandet gjorde ont med iof.. Trots tramadol hade jag sen jätteont in tre dagar. Men så är jag väldigt känslig. Vanligt vul och tillomed cellprovet gjorde ont.. andra spolningen fick jag pvk och smärtstillande direkt i blodet då gick det bättre =)

Men vad drygt att det kostar! Det borde det ju inte göra.. ja det är bra iallafall =)

Jo man använder kateter men tycker inte det känns. Varför fick du göra två spolningar?
  • Decibel84
    chbw skrev 2015-11-12 19:57:08 följande:
    ah okej =) Skönt att du inte tycker det gör ont iallafall! 

Jag har för mig att de behövde kolla slemhinnan i livmodern igen då det var något knasigt första gången, men det såg bra ut andra gången iallafall =) 
    Nej alltså spolningen var som flera nyp, jätte jobbigt o jag svimmade ju efteråt.
    ...det som var jobbigt innan senaste insemineringen var undersökningen innan..han fick trycka o greja på magen för att han sa att äggstockarna "gömde sig
    men själva insemineringen, första gången sa jag"oj e du klar?"
  • Decibel84

tror vi väntar till december tills nästa inseminerings försök...när mensen kommer ska man direkt maila sjukhuset men denna gången orkar jag inte det..
    jag förstår inte hur det inte kan fungera, blir så otroligt ledsen..
    har nu iallafall (nästan) bestämt mig för att berätta för min chef, jag har sån ågren varjegång jag ska på läkarbesök...om min chef vet, så tror jag min ångest blir mindre..

Svar på tråden Fertilitetsutredning