• frestelsen

Fertilitetsutredning

Hej , jag o maken har försökt bli gravida i 18 månader. Vi har en varsin dotter sen innan och försöker få till en sladdis. Jag är 34 och maken 42. Vi har påbörjat en utredning då vi fått 2 tidiga mf och ett MA nu i november. På blodprovet visade det att jag tydligen har lupus antikoagulans (har inte lärt mig det ännu) jag har ägglossning och typ normal cykel lite kort lutefas och lång enligt mig. 30-32 dagar o lutealfas på 12. Jag tänkte fråga läkaren om nån äl stimulerande så fort som möjligt då åren för oss tickar på. Hoppas de säger ja:)

• frestelsen
    Tess1984 skrev 2016-01-10 10:06:57 följande:

Hej

Beklagar dina missfall, jag har haft 2 missfall men inte lyckats bli gravid efter senaste. Vi är oförklarligt barnlösa efter vår utredning, så funka ska det säkert göra någon gång. Har ätit pergotime några kurer utan resultat.

Tycker att äl stimulerande borde vara bra för er, hört att lutealfasen blir längre av pergotime, hoppas snart ni får ert mirakel...

kramar i massor

Tack. Va jobbigt att inte få svar på varför ni inte blir gravida:( för mig vart ganska skönt att få höra om lupus så det åtminstone finns något "varför".

Har du prövat vanliga vitaminer eller spolning av äggledare osv.

Får man ivf om man inte lyckas "normalt"?
  • frestelsen
    Tess1984 skrev 2016-01-10 15:23:57 följande:

Ja det är faktiskt väldigt jobbigt, både önskar och inte önskar att det var något fel, då skulle man vetat varför det inte funkar i alla fall.

Jag har ju ibland förhoppningar om att lyckas på naturlig väg eftersom att allt ser bra ut men det blir ju frustrerande när inget händer.

Japp jag äter väldigt bra, ger sambon vitaminer istället, han lever inte lika sunt som mig. =)

Spolat äggledarna har jag också gjort och det såg bra ut både där och i livmodern.

lupus antikoagulan, är det något som kan vara orsak till era missfall? Hur får man behandling i så fall? 

Kram till dig

Okej, ja det är ju tydligen inte alltid kroppen vill fast man tydligen ska "kunna" . Hur ställer ni er till ivf då?

Ja det koagulerar typ i livmodern eller vad det gör så fostret överlever inte. Jar inte läst på så mycket om det. Jo finns medicin att få. Sprutor som gör att blodet inte koagulerar. Väntar på att läkaren ska ringa så jag får mer info och hur vi ska gå vidare. Men efter lång tids bebisförsök blir man så slut som människa:( känner att jag verkligen behöver folk som förstår hur man kämpar och mår i dessa tider. Det mest naturliga som finns tas ifrån en och blir som all tid går åt att försöka, kämpa, grubbla och bli besviken. När jag fick mitt MA nu i november rasade min värld och jag klarade inte gå upp ur sängen på över en vecka. Åt starka lugnande.

Men nu är jag tillbaka och känner att ja är redo att fajtas igen!

Kram
  • frestelsen
    Tess1984 skrev 2016-01-10 21:49:03 följande:

Jag vet ej men jag har börjat ställa mig in på IVF, kanske är det snabbaste sättet för oss att bli gravida, tänker jag.

Min bästa vän har gjort två IVF, det är en tuff behandling men värt allt i slutändan, fast det vet man ju inte innan om man får barn eller inte, man vet inte vad man ger sig in på och det är lite skrämmande men skam den som ger sig.

Åh, jag blev också sjukt ledsen efter mitt MA i vecka 13, värsta chocken, fick gå till kurator efteråt, det missfallet tog 1 månad att blöda ut också.

Ja konstigt nog efter alla besvikelser varje månad kan man inte låta bli att känna hopp... kul att vi kan följas åt alla som kämpar...

Hoppas det blir vårt tur snart. Kram

Hur mycket krävs för att få ett ivf? Jag har ju nyss påbörja min utredning och efter dessa vidriga månader vill jag inte ens vänta en timme till! Vill liksom ringa läkaren idag o säga ge mig allt! Nu!! Men känns som det går ju inte. Måste vänta på de nya provsvaret som jag tog i fredags.. men om jag ska få pergo vill jag ju börja denna månad. Fick mens igåro pergo ska man ju ta cd 5 så känns ju kört med det:/ usch orkar inte ens försöka denna månad. Blir så stressad av all väntade :(
  • frestelsen
    Tess1984 skrev 2016-01-11 17:32:34 följande:

Hej igen. Förstår din frustration, det känns som ett evigt elände. 

Jag tror inte det krävs så mycket, att man försökt aktivt i 1 år, plus utredning sen vill de nog också att man bott tillsammans med sin partner i två år, min vän råkade ut för det nämligen för några år sedan när de hade svårt att bli gravida.   

Japp pergotime ska man börja på mensens femte dag.

Vilka provsvar väntar du på? Om de inte hört av sig inom en vecka hade jag ringt.

De är inte alltid så snabba på mottagningen.

Kramar i massor så länge

Samma prov lupus antikoagulans. Hon ville ta ett till för att va säker. Hur kan de se att man bott ihop då? Jag är gift så om ivf blir ett måste så kan de väl inte neka oss? Men varit gravid blir vi ju så lär ju inte behöva det. Kramar
Svar på tråden Fertilitetsutredning