• fabi

Fertilitetsutredning

Hej. Efter att jag fått ringt upp dem och frågat efter blodprov svaren som min man hade lämnat så fick vi brev hem där de stod att hormon värdena på honom var normala. Och att doktorn väntar på svar från urulog som hon hade skickat remiss till. Vi får hoppas att vi får nåt svar snart angående varför spermaprovet visade att han hade många vita blodkroppar o varför antibiotikan inte hjälpte. Evig väntan, tur de att man har praktik så att man kan koncentrera sig på annat o inte bli galen.

• fabi

Hej! Det har gått ca 2 månader sen spermaprov nr 2. Jag fick ringa o fråga för ett par veckor sen om hormon provet han hade tagit eftersom doktorn aldrig ringde om de. Efter att ha pratat med en sjuksköterska så skickade doktorn ett brev där st stod att hormon proverna va ok och att hon hade skickat remiss till urologen angående spermaprovet na som visade stort antal vita blodkroppar. Han fick ju en antibiotika kur efter den första men det hjälpte ej. Men vi har som sagts väntat ca 2 månader sen senaste spermaprovet. Hur lång tid kan det egentligen ta att få något svar. Jag som tycker att jag ändå varit tålmodig och inte ringt igen. Tycker ni att jag borde ringa igen och höra?

Ett stort grattis halo83. Jag blev så glad när jag såg att du är gravid. Du ger oss hopp! Ja hoppas du får en underbar graviditet.

• fabi
    Tess1984 skrev 2015-11-06 17:42:25 följande:

Hej fina, herregud vilken evig väntan, jag hade omedelbart ringt på måndag och fråga efter provet. Läkaren som ni har borde ju fått proverna nu, vilket tid allt ska ta.

Hoppas ni snart får ert svar, kramar i massor

Tack! Det ska jag verkligen göra!
  • fabi

Jag har ringt urologen. De sa att han står på väntelista och att han troligen kommer få tid runt jul eller till och med efter. Jobbigt som sagt men ja försöker att inte bli ledsen över det och fokusera på studierna istället, blir klar sjuksköterska till sommaren vilket e så skönt.

• fabi
    Kolan91 skrev 2016-01-18 14:34:39 följande:

Åh, vet inte hur jag ska bemöta det jag fick höra från min man igår.

Han hade pratat med sin mamma om att vi försökt ett tag och att vi var lite ledsna för att det aldrig tog sig och att vi skulle börja utredning.

Då skrattade hon typ åt oss och sa att vi var för naiva och att sånt här kan ta tid och att vi är så unga. Hmm... Det kanske är naivt vad vet jag. Nu är jag lite kluven om vi ska påbörja utredning eller inte.

Försök nr 11 sker ju om en vecka...

Hur ska jag tänka? Min man verkar vilja vänta ett tag till. Hur hade ni resonerat? När sökte alla ni hjälp. Hur länge hade ni försökt?

Tacksam för svar från en något uppgiven förvirrad själ :(

Jag sökte hjälp när det gått 12 månader. Och nu har det gått 23 månader och vi utreds fortfarande. Så jag tycker ni ska söka hjälp, för ni har inget och förlora på det och själva utredningen kan ta lång tid. Och om du skulle bli gravid under själva utredningen så är det bara ett plus. Ni har mer att förlora om ni inte söker.
  • fabi
    Zazou skrev 2016-01-18 18:25:33 följande:

Hur menar du med utreds fortfarande? Gör ni tester och så eller menar du att ni försöker med hjälp men inte blir gravida?

Har nämligen själv svårt att definiera vart vi är. Om vi utreds eller är utredda.

Vi gjort alla blodprover . Spolning tog flera månader att få göra av olika anledningar. Fick börja ta levaxin men annars hitta dem inget fel på mig. Min man fick lämna spermaprov o de visade sig att han hade för mycket vita blodkroppar som tyder på nån infektion. Fick ta antibiotika kur o spermaprov nr 2 visade ingen förändring. Så en remiss fick skickas till urulogen. Nu väntar vi på kallelse. Det som är jobbigt att de har tagit så lång tid mellan varje steg. De har gått över 2 månader sen remissen skickats o ja har ringt 2 ggr o senaste gången sa hon att vi kommer få kallelse snart. Så de e bara stå ut med den eviga väntan.
  • fabi
    Zazou skrev 2016-01-20 20:37:33 följande:

Okej då förstår jag. Då utreds ni ju, aktivt alltså. Vad gör levaxin och har du fått nån annan behandling under tiden eller vill man bli klar med honom först?

Levaxin är mot hypotyreos alltså mot låg ämnesomsättning. Det är när TSH värdet är för högt.

Nu ligger det på normalvärde eftersom jag tar 1 tabl per dag. Annars tar jag ingen annan medicin. Jag har regelbunden mens o ägglossning, så jag tror inte ja kommer få nån behandling. Vi kan inte bli gravida på grund av min mans spermie kvalité. Men de vet inte riktigt vad som är felet ,därför en remiss är skickad till urulogen. Blir väl ivf skulle ja tro om de inte kan fixas. Jag hoppas verkligen det här året blir det året som vi alla blir gravida.
  • fabi

De har gått 4 veckor sen jag ringde urulogen o hon sa då att min man skulle få tid snart o att han var prioritet o det har fortfarande inte hänt. O ja hade ringt 1 månad innan den gången också o då hade hon sagt vi skulle få strax efter jultiden. De har gått över 2 månader sen remissen skickats o ja håller på bli galen. Hur länge ska man behöva vara tålmodig! Tycker ni ja ska ringa igen på Måndag. De känns som jag kommer få liknade svar.

• fabi

Jag ringde urulogen i måndags o hon lovade hon skulle försöka så att min man fick tid och dagen där på kom brevet! Äntligen! Han fick tid den 15 feb och 4 dagar innan ska han lämna blodprover. Nu känns de som vi e igång igen.

• fabi

Hej! Nu har vi äntligen varit hos urulogen. Doktorn ställde många bakgrundsfrågor och sa att alla blodprover var bra. Hon sa också att vi inte behöver oroa oss över att det var mycket vita blodkroppar och att de brukar finnas lite bakterier hos alla. Sen undersökte hon hans könsorgan och hon sa allt såg fint ut men att han har lite mindre testiklar än det som önskas. Hon trodde att de kunde bero på det eftersom det då blir mindre spermier vad jag uppfatta. Hon sa också att hon sett de hos andra som haft svårt och bli gravid. Hon sa att vårt nästa steg troligen är ivf. Så nu är det bara att vänta igen. Men det skönt att i allafall efter 1 års utredning få hjälp.

• fabi
    velicious01 skrev 2016-03-03 18:04:41 följande:

Vad härligt att ni får hjälp :) vi ska också köra på ivf karusellen om de inte tar sig med insemination o behandling med letrozol o ovitrelle. Vliken klinik blir de för er? Här blir de Linköpings rmc..3 timmar dit men så värt de för att få en liten :) men först insemination o hoppas på plus såklart. Vart bor ni o hur gamla är ni? Kram

Jag är 26 och min man är 34. Ja verkligen, det skönt att vi äntligen kommer få hjälp. Vi bor i Sundsvall så de kommet bli i Umeå eller Falun sa hon. Så de är några timmar bort men de är värt det som du sa. Förhoppningsvis får vi alla vårt barn snart. Men vi ska vänta tills kvinnokliniken kontaktar oss. Vi kanske kan testa isemination innan, vi får se vad läkarn säger då.
  • fabi
    BusigaSyrran skrev 2016-03-04 19:18:10 följande:

Låter lite konstigt att de ska va problemet.

De krävs ju bara att en bra spermie ska befrukta ägget. Ni har inga barn sen innan?

Ett år är ju inte så farligt egentligen att försöka men visst är de jobbigt.

Ska ni få ivf direkt eller ni ska prova med någon medicin? Är hans sperma prov bra så bör ju ni kunna få på naturligt sätt ändå.

De kollade inte testiklarna på min man utan bara på spermaprovet.

Vad jag fatta så kan det då vara en underfunkion i de fast hans testeron värde va bra. Själva utredningen har pågått i ett år men vi har försökt o bli gravida i ca 2 år. Vi väntar nu på vad vår läkare på kvinnokliniken ska planera för oss. Om det blir remiss för ivf eller annat. Hans första spermaprov visade story antal vita blodkroppar och efter en antibiotika kur då var det lika resultat. De vet de inte vad de riktigt kan bero på. Hon sa nåt om att nån barnsjukdom som mässling eller påsjuka kunde påverka men det har han inte haft. Urulogläkarn sa att lite bakterier inte är någon fara och att hon tror att felet kanske är på grund av testiklarna. Hon sa också att man i många fall inre riktigt vet varför vissa har svårare att bli gravida. Allt var bra hos mig, förutom att jag tar levaxin men mina värden har varit bra länge. Har ägglossning och regelbunden mens, så jag tror inte någon behandling skulle hjälpa. Så det blir nog ivf tror jag.
  • fabi

Jag hade telefontid idag med min doktor. En remiss ska skickas för ivf och det kommer troligen bli i Falun eftersom de tydligen har kortare väntetid än Umeå. Nu är det bara och vänta. Hoppas vi får en tid snabbt!

• fabi

Hej jag behöver hjälp att tyda en graviditetstest. Ser ni ett svagt andra streck eller är det jag som inbillar mig.

• fabi
    lilsis skrev 2016-04-11 17:52:37 följande:

Jo det är två.

Det fiffiga med gravtest är att de blir starkare ;)

i1073.photobucket.com/albums/w381/annanilsson2/87875DF9-87A4-47BA-83B1-925B2AA65649_zpspwrlowjs.jpg

Jag ska testa imorgon igen fast med morgon urin. Det är svårt att tro att de skulle va positivt. Har provat i över 2 år och vi väntar på kallelse för ivf. Jag har lika symtom som jag brukar ha innan mens. Ömma bröst och mens smärtor som pågått i 5 dar som kommer och går.
  • fabi

Glömde säga att jag fick ägglossningsblödning för första gången denna månad.

• fabi

Jag kunde inte hålla mig o tog ett till. Den nya är den nedanför. Denna gång var den tydligare! Kan det vara sant! Jag ska till barnmorska mottagning o testa imorgon. Jag kommer inte tro de förän hon säger att jag är gravid.

• fabi

Jag köpte ett digital idag. Jag kan inte fatta att det är positivt! Vi som försökt i över 2 år och väntade på kallelse från ivf kliniken i umeå. Jag trodde att det var ägglossningsblödning som jag fick för första gången runt den tiden jag trodde att jag hade ägglossning. Undra om det kunde ha varit implantation blödning. Det är så overkligt.

Svar på tråden Fertilitetsutredning