• Filli89

Fertilitetsutredning

lilsis skrev 2015-10-22 12:59:01 följande:

Jodå jag känner av Äl när jag har den, gör rejält ont sista timmarna innan blåsan spricker men jag har inte haft så ont under stimuleringen, jobbade som vanligt och det var väl kanske lite obekvämt, kör buss i stadstrafik och det är väldigt skumpigt :p

Känslomässigt tyckte jag inte att det var så tufft heller, man gör något pch allt är så kontrollerat. Att vänta ett år på att få börja var mycket värre.

Och ruvningen är säkert tuff men har ju försökt så länge att just väntan på kanske plus har blivit rutin. Mycket väntan blir det!

Ja lycka till. Personligen tyckte jag ruvningen var tuff speciellt sista dagarna innan testet. Fick pluss på ruvardag 11 och började blöda på testdagen df blev fet jobbigare för tänkte på att inte blöda för tidigt men den gången blev det inget alls, haha som det kan gå..
  • Filli89
    Hallonsoda2016 skrev 2015-11-09 17:04:08 följande:

Är det normalt att bli lite rädd/skraj så här i utredningen? Rädd för spolning av äggledarna mm?

Min sambo har ännu inte lämnat spermaprov, svårt att få ihop det med jobb då kliniken där det ska lämnas är långt bort.

Ni som lämnat spermaprov, har ni behövt boka tid innan?

Hej.

Jag har båda spolat och min man har lämnat spermaprov. Vad gäller spolningen så fick jag som en mensvärk det brukar hjälpa att ta alvedon innan OBS Ey Ipren lr voltaren i och med att de orsakar blödning.

Spermatestet fick vi remiss för under utredningen och då vare bara att fara iväg till labbet och lämna provet antingen på plats lr om man bor nära kan man få en behållare som man lämnar provet i. Tog cirka två veckor innan vi fick tillbaka provet.

Finns inget att vara rädd för, jag förstår oron men Its all for a god cause. Lycka till!!
  • Filli89

Mens idag ännu en gång så tröttsamt detta. Fått hem brev på att ivf remissen är skickad nu väntar man på att få kö plats oxå. Så mkt väntan alltså. Ååååh ville bara gnälla lite. Hoppas ni alla mår bra. Kram

• Filli89
    Tess1984 skrev 2015-11-16 20:54:34 följande:
    samma här, fick min mens också idag. =(
    Hur långt tid trodde läkaren ni skulle få vänta innan ni får hjälp med IVF, hur lång är kötiden?
    Imorgon ska jag ringa min mottagning, be om telefontid till min läkare för att se vi går vidare.

Kramar
    Vad tråkigt, vet precis hur du känner dig, den jäveln vägrar sluta komma hehe.

Vår Gyn skickade remiss till Huddinge för en ivf. Fick brev här om dagen att remissen var inne och att de nu skulle utreda hur vida vi blir beviljade ivf. Läkaren sa att ivf kön nu var relativt kort 3-6 månader och Max 3 månader om man använder sig utav vårdgarantin. Sen kommer det ju jul stängt osv så ja chansar på januari februari senat början på mars kanske det börjar hända något. Har ni gått utredning, alltså fått er remiss iväg skickad ju tidigare desto bättre med tanke på alla lov stängt och Väntetider .
  • Filli89
    Tess1984 skrev 2015-11-17 08:06:39 följande:
    Japp, undrar när man ska få slippa mensen i 9 månader!! =(
    Hade kunnat göra allt för det...

Tack för svaret, ska ringa mottagningen idag och be om telefontid, hoppas det inte dröjer allt för länge innan man får telefontid. Hur känner du inför IVF?
    Kramar i massor
    Hej fina.

Jaa gör så man måste nog Vara på.
    Ja asså lyckas vi inte innan blir jag bara glad att jag får chansen att göra ivf. Fysiskt är jag inte så nervös mer psykiskt rädd att det isf inte ska ta sig. För sist jag gjorde ivf så tog det sig på ET med två embryo men fick ju mf innan testdag och sen gjorde vi fet
    Med stimulerad cykel men då tog d aldrig sig, så jag är jätte nervös inför en Ivf faktist.
  • Filli89
    Tess1984 skrev 2015-11-20 09:00:48 följande:
    Hej fina.

Ja då förstår jag att du är extra nervös, hur länge sedan var det ni gjorde senaste IVF? Hur länge har ni försökt att få barn?
    Kramar i massor
    Hej fina.
    Vi gjorde vår första ivf juni de här året och sen en en mens efter det. Så nu väntar vi kl platsen. Det jag dock undrar över vårdgarantin är när tiden börjar räknas. Är det när remissen skickas? Vet du något om det. För vi fick brev att remiss skickats men att de nu skulle undersöka hur vida vi blir godkända för en ivf. Är de från d att remissen skickas så har d gått lite mer än en månad snart.

Hur går det för dig. Vad har din läkare snart. Fan ja hoppas att det blir vår tur snart.
  • Filli89

Hej tjejer.

Tänkte dela med mig. Med er som bor i Sthlm, som fått lr ska få remiss till ivf att jag igår fick hem brev från Huddinge Karolinska sjukhus. Kötid på 7-9 månader. Så jag använde mig utav vårdgarantin och ska nu vänta 6 veckor Max( hade varit kortare om de inte varit för röda dagar) så får ni så långa kötider använd vårdgarantin. Lycka till !!

• Filli89

Hej tjejer. Ville bara dela med mig fick Precis hem kallelse för en Ivf 15 januari. Är så hypade att d inte är sant. Nu hoppas ja bara dagarna går fort fort fort som f**n

• Filli89
    Tess1984 skrev 2015-12-08 20:56:17 följande:
    Hej =)

wow vad underbart, är det första samtalet eller börjas behandlingen då?
    Hur länge fick ni vänta från att remissen skickades till att ni fick kallelse?

Önskar er all lycka med IVF, vi kommer antagligen få remissen skickas om någon vecka, ska prata med läkaren nästa vecka nämligen, sen borde det ta mellan 3  och 6 månader innan vi får kallelse om jag förstått det hela rätt?

Kramar i massor
    Vet inte riktigt vad det är. Det är samtal med läkare och barnmorska 45 min vardera så har inte riktgt förstått. Min remiss skickades 21 november, jag fick dock remiss till Huddinge sjukhus i Sthlm som har as lång kö och där sa de att jag skulle vänta 7-9 månader, så jag ringde vårdgarantin och de fixade tid inom sex veckor, hade det inte varit för juldagarna så hade ja fått tid i december. Rekommenderar verkligen vgarantin.

Hoppas det får fort för er som det gjort för oss läser om alla som väntat i mer än ett år, snart är d vår tur nu börjar längtan och oron.
Svar på tråden Fertilitetsutredning