• Missilence

Fertilitetsutredning

Hej! Tänkte starta en ny tråd här för alla som går igenom en Fertilitetsutredning just nu!

Jag och min sambo har försökt få barn i 16 månader nu och i februari började vi våran utredning.

Allt såg bra ut på mig förutom att jag hade lite höga köldkörtel värden. Vi väntar på svar från sambons spermaprov men då vi inte har hört nått än tror vi att allt är bra.

Jag undrar om det är någon annan som går igenom samma sak??

Konstigt att det ska vara så svårt när allt ser normalt ut..

• Svar på tråden Fertilitetsutredning
  • Dance dance dance
    Knävelborren skrev 2015-04-30 19:21:29 följande:
    Vi skulle boka in läkartid om två veckor för att diskutera provsvaren. Hon sa inget alls om spolning, jag får fråga om det nästa gång. Gör man det hos gyn eller får man remiss till reproduktionsenheten för det?
    Hoppsan! Var visst inloggad på olika konton i mobilen och datorn. ????????
  • Tess1984
    mickaa skrev 2015-04-30 16:51:04 följande:
    Hej. Okej tråkigt att höra att ni fått missfall???? hoppas de går bättre nu o att proverna är galanta så ni kan sätta igång???? nej ingen tid ännu. Ska lämna Proverna i veckan o spermie är inte fören 27 maj så får nog vänta ett tag. ???? ja vet reda att ja har förhöjda värden av manliga könshormoner . Ja hsr vetat att vi skulle behöva gå denna väg sen 2 år tillbaka så ja har inte haft några negativa tankar kring det, mest att de tar lång tid. Har ni ivf på de sjukhus du brukar gå. ? Eller måste du resa till ett annat om alternativet skulle bli ivf? .
    Nej om IVF blir aktuellt för oss kommer vi få åka ner till Malmö, det fick vi även göra när sambon skulle lämna spermaprov, de ska tydligen ha bäst sjukhus där vad jag förstått. Själv då?
    Kan man behandla det med medicin, förhöjda värden av manliga könshormoner?

• Tess1984
    Knävelborren skrev 2015-04-30 19:21:29 följande:
    Vi skulle boka in läkartid om två veckor för att diskutera provsvaren. Hon sa inget alls om spolning, jag får fråga om det nästa gång. Gör man det hos gyn eller får man remiss till reproduktionsenheten för det?
    Ja ta upp det med läkaren angående spolning, känns som vissa läkare anser att det borde kollas och andra inte. Skumt..
    Jag vet inte alls hur det går till faktiskt, det var barnmorskan som sa att det ingår i utredningen, kommer nog få mer info om det när vi träffar läkare på Onsdag, återkommer med mer svar då. =)

Kram
  • Tess1984
    chbw skrev 2015-04-30 19:42:45 följande:
    Nä.. jag glömde haha. Får göra det på måndag =) 
    oj har ni inte träffat den? :O vi träffade läkaren o de va hon som ordinerade alla prover o gjorde mina undersökningar :O 

haha oj, lustigt =) 

Ååh detsamma! Jag ska plantera lite och sen blir det nog sova tidigt =) 

kram
    hehe ok =)
    Jag fick blommor igår av en kund som jag också planerat idag, där är så mysigt med blommor och de livat upp balkongen, bor ni i lägenhet eller hus?=)
    Kram
  • mickaa
    Tess1984 skrev 2015-04-30 21:27:59 följande:

Nej om IVF blir aktuellt för oss kommer vi få åka ner till Malmö, det fick vi även göra när sambon skulle lämna spermaprov, de ska tydligen ha bäst sjukhus där vad jag förstått. Själv då?

Kan man behandla det med medicin, förhöjda värden av manliga könshormoner?

Okej. Långt att åka? Jo ja har ätit p piller för det nu i 7 år typ. Men eftersom barn ska till så får jag extra hormontillskott skulle jag tro typ hormonstimulerande eller vad nu läkaren tycker. Ja tar blodprovet på hormonnivån av manligkönshormon o 4 andra . Men de blir nog bra?
  • Lillagris

Spolning eller kontrasröntgen som det heter ingår i utredningen. Dom kollar att det e fripassage i äggledarna genom att en vätska sprutas in i äggledarna sen röntgar dom och se om vätska syns i hela äggledarna eller om det tar stopp nånstans.. 

• HannaMaria

Hej,

Ny i denna tråd (och här på FamiljeLiv).

Jag och min man är precis i slutet av vår utredning. Jag har genomgått undersökning, äggledarspolning och provtagning och maken har lämnat ett spermaprov. Vi har fått beskedet att det ser bra ut även om min mans prov låg på gränsen men ändå strax över vad som räknas som OK. Men som läkaren sa så kan det finnas orsaker som inte syns.

Nu har vi lämnat några sista blodprover (HIV, röda hund o.s.v.) för att sedan få en remiss till Karolinska och förhoppningsvis IVF så snart som möjligt. Blir tokig av detta!

Jag kan lägga till att vi har försökt drygt ett år.

• chbw
    Tess1984 skrev 2015-04-30 21:34:54 följande:

hehe ok =)

Jag fick blommor igår av en kund som jag också planerat idag, där är så mysigt med blommor och de livat upp balkongen, bor ni i lägenhet eller hus?=)

Kram

Okej :) ja detär ju det!

Vi bor i lägenhet. Nästa flytt blir hus eller radhus tror jag:) dock blir det om kanske 3-5 år. Bor i tvåa men så pass stort att det funkar tills bäbis är typ 3 :)

Ni då?

Kram
  • Dance dance dance
    HannaMaria skrev 2015-05-01 15:52:22 följande:

Hej,

Jag och min man är precis i slutet av vår utredning. Jag har genomgått undersökning, äggledarspolning och provtagning och maken har lämnat ett spermaprov. Vi har fått beskedet att det ser bra ut även om min mans prov låg på gränsen men ändå strax över vad som räknas som OK. Men som läkaren sa så kan det finnas orsaker som inte syns.

Nu har vi lämnat några sista blodprover (HIV, röda hund o.s.v.) för att sedan få en remiss till Karolinska och förhoppningsvis IVF så snart som möjligt. Blir tokig av detta!

Välkommen!

Jag bor också i Sthlm. Fick du göra spolningen på Karolinska eller hur funkar det?
  • varningsljus
    HannaMaria skrev 2015-05-01 15:52:22 följande:

Hej,

Välkommen!

Bor också i Sthlm. Vilken klinik går du hos?
Svar på tråden Fertilitetsutredning