• Kolan91

Fertilitetsutredning

Usch fy och blä!!

Vid spolning var inte lika kaxig som jag och inte ta några värktabletter. Behandlingen kändes knappt tyckte jag men 2 timmar efter det blev jag jättesvullen och öm i livmodern.

Har ni gjort några andra tester? :)

Kram!!

Pluttan skrev 2016-02-23 08:02:18 följande:

Åsså kom mensen igen:( Så nu kommer även jag att få spola äggledare. Usch så nervös jag är inför det! Så tråkigt eftersom jag för första gången faktiskt fick en glad gubbe på cb. Aja.....mot försök 13 nu då.......

• Kolan91

Hallå där, jag tyckte att det var en häftig upplevelse!

Vi började försöka i slutet på mars så ett år nu då! Vart tog tiden vägen? Haha. Jag är glad att jag gifte mig förra året och att vi flyttade så att man har varit tvungen att tänka på annat men nu pratar jag och min man om bebis nästan varje dag. Vi längtar ihjäl oss!! Min man är nervös för sitt spermatest då allt verkar ok med mig förutom den märkliga grejen att äl kan ske på allt mellan dag 13-23 vilket jag tycker det låter som om man har någon form av rubbning. Hans test har vi fortfarande inte hört något om :(

Hur ser ni på saken? Hur gamla är du och din partner?

Kram!

Pluttan skrev 2016-02-23 22:34:02 följande:

Tack för att du delar med dig av din erfarenhet. Jag blev tillsagd att ta värktabletter ungefär 1 timme innan spolningen. Hoppas att spolningen gör det lättare för oss att bli gravida nu då bara. Hur länge har du/ni försökt? Vi har inte gjort några andr tester än, förutom att jag har varit och tagit prover på vc för en vecka sedan.

• Kolan91

Vad smart! Var det din partners soldater som var lite slöa i ert fall eller? :)

Ja precis, jag tar ett nytt test då min äl blev 8 dagar försenad. Jag tycker inte att det är normalt att ha äl så olika från cykel till cykel.

Ena cykeln på dag 13, nästa cykel dag 23. Känns som om vi har svaret där liksom men det verkar inte min läkare tycka var så märkligt. Aja.. Mannen och jag är lite smått nervösa eftersom att vi fortfarande väntar på hans provresultat.. Åh hoppas att vi får reda pået snart.

Jag SKA bara ha en liten 2016 om jag så ska bli gravid i december månad men detta år ska det bara hända!!! Gaah!! <3

velicious01 skrev 2016-02-23 23:46:16 följande:

Hej tjejen :) vi kör på detta i väntan på IVF. Det är på samma privata ställe där vi gjorde utredningen och vi betalar inget men för letrozol och ovitrelle står vi för själva :P ..läkaren tyckte att vi provar när jag ändå tar letrozol nu och sedan blir tajmingen bra om de blir ivf :) men hoppas ju på plus.

Ska du ta ett test för att kika om du haft äl sen eller är alla tester klara nu? :) o fick ni veta vad de andra testerna visade?

Ja jag håller tummarna nu att vi alla får en liten 2016! Verka gå bra o framåt för flera som du skrev, så tror o hoppas på många plus här i tråden <3

• Kolan91

Nu förstår jag!

Vill också testa insemination om vi inte lyckas inom ett par månader. Det låter ju som ett bra alternativ för oss där de inte hittar några direkta fel.

Sköldkörteln var ok lika så fsh. Prolaktin var det enda som låg på gränsen. Amh har de aldrig nämnt. Ska tjata till mig ett sådant prov också tror jag. Vad är det för något? Kan man mäta det via blodet?

Ibland kan man ju få känslan av att man många gånger vet mer än läkarna. Något som vi patienter är överlägset bättre på är effektivitet!! Ingen vilja eller förmåga att låta det gå undan. :)

Kram!

velicious01 skrev 2016-02-25 15:19:57 följande:

Hej finis :)

Nej soldaterna va i toppskick eller hur man ska säga haha :P man tar ju hormoner o dom kikar ju ägg via ultraljudet o då tajmar man ju äl bättre, sen tvättas soldaterna o dom tar dom "bästa" o sprutar in i livmoder. Så då behöver dom inte kämpa igenom nått sekret om de skulle vara nått tokigt med de.

Nu hänger du med va?? :D

på oss är de enda "felet" dom hittar lite högt amh värde o så sköldkörteln men där är värdena finfina nu.

Jaa detta året ska jag ha en liten o bli mamma :)

Har du fått kolla amh,fsh o sköldkörteln o andra prover? Tänkte om de är därför din äl strular lite, men är ju ingen läkare men aa :)

• Kolan91

Grattis till alla plus!! :D

Imorgon ska vi få alla provsvar. Nervöst och spännande!

Ha en härlig dag, idag är det sol!

• Kolan91

Hej tjejer!

Jag har lågt progrestron och har fått utskrivet letrozol då min läkare trodde att jag ägglossar men att äggen inte är tillräckligt mogna. Jag har nu läst på om progrestall och undrar om ni även hade tagit det vid ev. Graviditet i hopp om att kunna behålla barnet? Jag är så orolig om jag skulle bli gravid att mitt låga progrestron värde kommer göra att jag får missfall.

Någon som har synpunkter?

Värdet efter en vecka efter äl var endast 18 :(

• Kolan91

Jag läste på någon sida att för mycket progrestron under graviditet kan ge skador på fostrets könsorgan :( det vill man ju inte orsaka. Min gynekolog borde å andra sidan veta vad som vore en rimlig dos.

Hoppas det går vägen för oss nu! Här väntar jag bara på att mensen ska dra igång! Vill börja nu!! :)

chbw skrev 2016-03-10 16:57:55 följande:

Hej! 

har ingen koll på mina värden längre, o vad som e högt/lågt. Var över 1 år sen jag tog dem. Men jag har beställt hem progesterall o ska testa den här månaden. Tänker att det inte kan skada iallafall. Ska tydligen kunna vara bra mot pcos och endometrios också, så om det kan hjälpa det blir jag ju bara glad =) 

kram

• Kolan91

Hej tjejer! Hoppas det blir många fina plus i slutet på mars/i början på april!

Jag ska börja med letrozol och progrestall denna månad. Min äl sker under påskhelgen och jag kan därför inte kolla äggblåsor. På skärtorsdagen är jag på dag 10 och tisdagen efter helgen är jag på dag 15. När hade ni bokat vul. Dag 10 eller 15?

Ni som käkat letrozol. Har ni fått äl exakt 1 vecka efter sista tabletten?

Kan man se på vul hur många/om man släppt ett ägg? :p

Kram!

• Kolan91

Okej, tack för svar. Funderar även på att gå över gränsen och satsa på dubbelkur från början eller blir jag bara straffad då pga min girighet tro? Haha

Eller kanske ta 1 tablett, 2,2,1,1 för en extra skjuts. Har en känsla som säger att det behövs! Har två dagar att resonera mig fram till ett bra svar! ;)

Jag ser att du är påväg att plussa. Vad spännande. Hur många kurer med letro? Några egna tolkningar vad gäller receptet? ;)kram!

velicious01 skrev 2016-03-15 13:26:30 följande:

Kan inte svara på när de är bäst med vul då vi gjorde insemination och hade sexförbud till dag 17 :P men vi kikade vul dag 12, 16 och 17.

Så dag10 borde vell funka så ni kan kika äggblåsor och mäta :)

Jag fick äl på dag 17 med letrozol o sen fick jag ta ovitrelle dag 16 för att ägglossa.

Lycka till med behandlingen fina.

Kram!

• Kolan91

Jag förstår. Funderar som sagt att ta några extra tabletter för att ge det en ärlig chans! Skulle vara hjärtekrossande att komma på vul efter enkelkur och ingen som vuxit till sig. Men jag får se hur jag gör :)

chbw skrev 2016-03-15 12:11:32 följande:

jag skulle kolla dag 10 =) men vid letrozol kan äggstockarna vara "busiga", min ena stimulering syntes inget på vul, men fick äl ca 5-6 dagar senare ändå. 

• Kolan91

Haha Gunnar så kan man ju också kalla Gyn ;)

Hur går det för dig??

quote=76445955][quote-nick]velicious01 skrev 2016-03-16 14:30:59 följande:[/quote-nick]Kolan91: Gunnar? :o haha ska såklart stå gyn.[/quote]

• Kolan91

Aj då men jag håller mina tummar och tår!!

Japp, väljer att köra dubbelkur trots att läkaren tyckte att vi skulle börja med enkelkur. Ni må tycka att jag är knäpp men jag har läst så många studier och följt olika trådar på amerikanska forum att jag känner mig trygg med detta.

Det är många fler som lyckas med 5mg och av en av studierna jag läste så var det 2 av 113 par som fick tvillingar och då åt patienterna i studien allt mellan 2.5mg -7.5 mg. Amerikanska fertilitets läkare verkar oftare ge 5 mg från början.

Jag vill ha resultat nu.. Inget mer av min tid ska stjälas! Antingen straffar det mig eller så lyckas vi. Det kommer bli spännande på torsdag nästa vecka, att se vilken dag det släpper, följa tempkurva och sedan testa. Mycket att se fram emot i alla fall :)

Kram på dig!

velicious01 skrev 2016-03-18 20:46:19 följande:

[/quote]

Haha ja eller hur!

Bim -5 o tror de inte funkade på 1:a försöket för har fått molvärk så mens är nog på g här. Hur går de för dig, börjat med letro?

Önskar en fin helg, Kram

• Kolan91

Hej tjejer!

Grattis till er som plussat efter all längtan! :)
    Idag var jag hos gyn (cd 10) och kollade äggblåsor blev både glad och besviken / ledsen.
    Äggen var det inga problem med. Två st på vänstra sidan en på 18mm och en på 14 mm. På höger en på 12 mm.
    MEN slemhinnan var bara 3 mm!!! :( :(

Så ledsen. Ingen bebis denna gång heller!! Någon här inne med tunn slemhinna som har tips på vad man kan göra till nästa gång!!?

Kram på er alla kämpar!

• Kolan91

Hej! Vad jag läst och hört spricker själva folikeln (där ägget är) runt 25 mm. Folikeln växer 1-1.8 mm varje dygn tills den känner sig mogen och brister (alltså själva ägglossningen) slemhinna på dag 10 borde vara runt 7-10 mm för att sedan kunna växa på sig och vara 1.5-1.8 när väl embryot/zygoten (alltså ett befruktat ägg) kommer ner till livmodern. Vad gäller slemhinna har jag däremot fått lite olika bud. Min läkare säger ex. Att tjockleken inte har någon större betydelse utan att det hela handlar om huruvida den är treskiktad eller inte. Det vore kul om du frågade din läkare om detta för att se var denne svarar. Fråga iaf om slemhinnan har fler så kallade lager.

Uppdatera gärna i tråden om hur det gick. Jag ska göra detta för andra gången den 26/4 då är jag på dag 12.

Ha det gott!

Längtar efter en bebis skrev 2016-04-16 10:05:31 följande:

[quote=76471286][quote-nick]Kolan91 skrev 2016-03-24 17:59:09 följande:[/quote-nick]Hej tjejer!

Grattis till er som plussat efter all längtan! :)

Idag var jag hos gyn (cd 10) och kollade äggblåsor blev både glad och besviken / ledsen.

Äggen var det inga problem med. Två st på vänstra sidan en på 18mm och en på 14 mm. På höger en på 12 mm.

MEN slemhinnan var bara 3 mm!!! :( :(

Så ledsen. Ingen bebis denna gång heller!! Någon här inne med tunn slemhinna som har tips på vad man kan göra till nästa gång!!?

Kram på er alla kämpar![/

Heej hur stora ska äggblåsorna vara ? När dom är mognat klart som sagt ?

Och hur stor ska slemhinnan vara ?

För ska ta pergotime så fort mensen kommer , ( första enkel kur ) sedan har jag ulttaljud för att kolla äggblåsorna ? Så df undrar jag hihi : )

Svar på tråden Fertilitetsutredning