Hur länge ammar/har ni ammat?
CissiJissi skrev 2015-03-18 22:41:10 följande:
Ni som upplevde att barnet självmant slutade amma innan året: kan det vara så att ni ändå påverkade detta? Tex om barnet inte ville ligga och amma längre utan sitta och amma, och om inte man gick med på det så tröttnade barnet i längden.. Eller något annat där ni indirekt påverkade?
Jag helammade äldsta i 6 månader och delammade i nästan 10. Han hör till dem som plötsligt en dag vände bort huvudet och inte längre ville ha bröstet. Han hade ammat till sömns varje kväll ända från BB så jag blev lite överraskad över att det plötsligt en kväll inte funkade. Vi påverkade nog honom indirekt genom att introducera flaska vid 6 mån och långsamt byta ut amningstillfällena med ersättning, detta pga planerat syskonförsök (IVF). Dagarna innan amningsstoppet hade sonen haft en magsjuka och jag precis fått igång mensen efter graviditeten - kanske kan det också ha påverkat? Jag var hursomhelst väldigt glad över att det gick så smidigt och utan kamp att sluta. Ammar just nu min 4- veckors och tanken är att amma fram till 9-10 mån denna gång också, helt enkelt för att det känns som en bra ålder för mig. Hur länge andra ammar (eller om de gör det alls) har jag ingen åsikt om.