• Keiko35

Hur slutade du röka?

Hur slutade du röka? Vad det tvärt slut från ena dagen till den andra eller trappade du ner rökning under en period? Använde du nikotinersättning? Var det jobbigt för dig och iså fall under hur lång tid? Har du fått återfall nån gång? Hur länge har du varit rökfri?
    Vilka fördelar har du upplevt av att ha slutat röka och finns det något negativt med att ha slutat?

• Svar på tråden Hur slutade du röka?
  • Birgitta02

Efter 40 år slutade jag tvärt. Körde med vanliga mintkarameller. Alltså inte nikotintabletter. Jag skulle genomgå en stor operation och var tvungen att sluta röka 4 veckor innan och 4 veckor efter op. Tyvärr började jag röka 1,5 mån efter operationen. Idiot som jag är. Om två månader skall jag genomgå en ytterligare op, och måste lägga ner rökningen. Igen. Och det kommer ske med samma metod. Och nej, var inte röksugen en minut ens. Troligen p g a hög motivation.

Fördelar: Friskare, andas lättare, konditionen ökar, friskare färg i ansiktet, pengabesparande.

Negativt: Inget.

• Keiko35

Det var ju strongt gjort att sluta tvärt efter 40 år. Hoppas du lyckas sluta för gott denna gången. Lycka till med operationen och rökstoppet!

• Birgitta02
    Keiko35 skrev 2015-03-18 15:25:17 följande:

Det var ju strongt gjort att sluta tvärt efter 40 år. Hoppas du lyckas sluta för gott denna gången. Lycka till med operationen och rökstoppet!

Det handlar nog om att inte ha nåt val :) Hade jag fått välja själv så hade det nog blivit mycket svårare.
  • Drottningen70

Jag slutade med hjälp av läkemedlet champix som blockerar hjärnans belöning så att rökningen blir meningslös, man ska fortsätta röka några veckor så att j

Hjärnan lär sig att den ändå inte får sin belöning. Efter några dagar börjar ciggen smaka mindre gott. Man fimpar tidigare och paketet räcker längre. Sen slutar man vid ett visst datum. Fördelar är att jag kan andas, slipper ha dödsångest när det rosslar i bröstet. Man slipper stinka och man sparar pengar. Nackdelar är att ALLT ÄR SÅ JÄVLA mENINGSLÖST utan cigg. Det är nåt som saknas. Känns som om jag förlorat min bästa vän. Jag är fortfarande sugen nästan varje dag. Varit rökfri sedan augusti. Försökte ta ett återfall vid en resa nyligen, men barnen blev ledsna och det var inte ens gott så jag la ned det.

• Linux1003

Jag slutade genom att räkna dagar. Idag är det 3602 dagar sedan jag slutade snusa och då hade jag snusat i 18 år. Att börja räkna blev någon form av  drivkraft för mig och en tävling att låta bli. Men, saknaden finns än idag och jag brukar drömma om att jag har kramat en jätte prilla och då brukar jag svära för mig själv att aldrig spotta ut det. Lycka till.

• Keiko35
    Drottningen70 skrev 2015-03-18 15:31:22 följande:

Jag slutade med hjälp av läkemedlet champix som blockerar hjärnans belöning så att rökningen blir meningslös, man ska fortsätta röka några veckor så att j

Hjärnan lär sig att den ändå inte får sin belöning. Efter några dagar börjar ciggen smaka mindre gott. Man fimpar tidigare och paketet räcker längre. Sen slutar man vid ett visst datum. Fördelar är att jag kan andas, slipper ha dödsångest när det rosslar i bröstet. Man slipper stinka och man sparar pengar. Nackdelar är att ALLT ÄR SÅ JÄVLA mENINGSLÖST utan cigg. Det är nåt som saknas. Känns som om jag förlorat min bästa vän. Jag är fortfarande sugen nästan varje dag. Varit rökfri sedan augusti. Försökte ta ett återfall vid en resa nyligen, men barnen blev ledsna och det var inte ens gott så jag la ned det.

Är det på recept, champix? Ja, kan tänka mig att det känns jäkligt trist utan cigg...
  • Keiko35
    Linux1003 skrev 2015-03-18 15:41:17 följande:

Jag slutade genom att räkna dagar. Idag är det 3602 dagar sedan jag slutade snusa och då hade jag snusat i 18 år. Att börja räkna blev någon form av  drivkraft för mig och en tävling att låta bli. Men, saknaden finns än idag och jag brukar drömma om att jag har kramat en jätte prilla och då brukar jag svära för mig själv att aldrig spotta ut det. Lycka till.

Hahaha, krama en jätteprilla. Skrattande
  • Nenne666
    Drottningen70 skrev 2015-03-18 15:31:22 följande:

Champix fungerar. Men jag blev väldigt personlighetsförändrad av champix, tyvärr.
  • Keiko35
    Nenne666 skrev 2015-03-18 15:54:44 följande:
    Champix fungerar. Men jag blev väldigt personlighetsförändrad av champix, tyvärr.
    Hur blev du pesonlighetsförändrad? Humöret?
  • Cully

Jag slutade röka med hjälp av Champix(receptbelagt) efter att ha rökt i 35 år.
    Det är nu 10 mån. sedan och jag saknar inte nikotinet.
    Ibland saknar jag dock själva (rök)pausen.
    Jag har gått upp 8 kg, hostar lite mindre och sparar mycket pengar.

Svar på tråden Hur slutade du röka?