Pantbrev
Kan någon vara vänlig och förklara för mig på ENKEL svenska vad pantbrev är för något?
Jag har googlat men jag fattar ändå inte. (Har svårt för läsa och förstå när bankspråk används)
Och kostar pantbrev mig något om jag köper hus?
Kan någon vara vänlig och förklara för mig på ENKEL svenska vad pantbrev är för något?
Jag har googlat men jag fattar ändå inte. (Har svårt för läsa och förstå när bankspråk används)
Och kostar pantbrev mig något om jag köper hus?
Det är bankens säkerhet för dom kan inte ta ditt hus om du inte kan betala.
Du måste betala 2% av summan som är kvar upp till 85% av köpesumman.
Köper du ett hus för 1 000 000 och det finns pantbrev på 600 000 så måste du betala 2% av suman mellan 600 000 och 850 000.
alltså 850 000 - 600 000 = 250 000
250 000 x 0.02 = 5000
Ett pantbrev säger hur mycket du kan låna i fastigheten. Vill du låna mer så får du köpa ett pantbrev till.
Denna sidan förklarar det ganska enkelt, även hur du kan räkna ut vad lagfart och ev pantbrev kan kosta dig :)
http://www.kapitalnet.se/lana/lagfartpantbrev.aspx
Har också svårt att fatta det där med pb som säkerhet. Jag står i färd med att köpa en gård. Våran bank vill ha säker pant och godkänner endast bottenpanten. Nu råkar det vara så att fastigheten ska styckas av och de redan skrivna kontrakten ger ett mevärde på den avstygade delen som är 3.7 miljoner mer än panten.
Nu till moment 22. Säljarens bank är inte helt med på att släppa bottenpanten till vår bank. De vill väl ha den som säkerhet. Så det finns kontrakt på 11.7 miljoner för den avstyckade delen och återstående skuld skulle bli 5.5 miljoner. Så affären står stilla och vi skulle ha flyttar in redan förra veckan. Är detta vanligt?
Pantbrev är som någon tidigare skrivit, bankens säkerhet när de lånar ut pengar. De kan ju inte ta huset, men i och med pantbrevet så ligger de "först" om huset skulle säljas, detta är ju mest intressant om hur säljs på exekutiv auktion.
Har också svårt att fatta det där med pb som säkerhet. Jag står i färd med att köpa en gård. Våran bank vill ha säker pant och godkänner endast bottenpanten. Nu råkar det vara så att fastigheten ska styckas av och de redan skrivna kontrakten ger ett mevärde på den avstygade delen som är 3.7 miljoner mer än panten.
Nu till moment 22. Säljarens bank är inte helt med på att släppa bottenpanten till vår bank. De vill väl ha den som säkerhet. Så det finns kontrakt på 11.7 miljoner för den avstyckade delen och återstående skuld skulle bli 5.5 miljoner. Så affären står stilla och vi skulle ha flyttar in redan förra veckan. Är detta vanligt?