• Anonym (Trött)

Separerade föräldrar - vem får hämta/lämna?

Mitt ex och jag separerade innan vår dotter var född. Jag träffade en ny man när hon var ganska liten och vi har idag ett gemensamt barn. För min dotter är den nya mannen en självklar extrapappa. För mitt ex är han hin håle själv.(Trots att det var mitt ex som valde att lämna...)

Nu har både jag och min man börjat jobba efter att ha varit föräldralediga varsin period. Vi har dock inte fått dagisplats till vårt gemensamma barn, utan får hjälp av mor- och farföräldrar några dagar/vecka och är lediga varsin dag. 

För att vi ska få ihop vår vardag och vår arbetstid så får mor- och farföräldrar hämta min dotter på förskolan och när min man är hemma hämtar han. Vi delar också på lämningarna. En-två dagar i veckan hämtar hennes pappa.

Nu har pappan gått i taket för att jag inte hämtar och lämnar varje dag som hon är hos oss. Han hotar med att anmäla mig till soc. 

Jag hävdar att han inte kan lägga sig i hur vi löser vår vardag. Han anser sig ha rätt att kräva att jag ska gå ner ännu mer i arbetstid för att kunna hämta och lämna... 
    Hur ser det ut egentligen? Har han rätt att kräva att bara jag hämtar och lämnar? Vi får inte ihop det tidsmässigt då och jag kan inte gå ner ytterligare i arbetstid... Dessutom, när minsta barnet börjar förskolan så kommer ju jag och min man att dela upp hämtningar och lämningar av båda barnen mellan oss. Medan mitt ex tycker att det är självklart att bara jag hämtar och lämnar stora barnet...

• Svar på tråden Separerade föräldrar - vem får hämta/lämna?
  • Brumma

Vem du låter hämta på din tid med barnet har pappan överhuvudtaget.

Så länge barnet inte far illa (vilket inte verkar vara fallet här) så löser du och din sambo er vardag precis som ni vill.

• Anonym (2 things)

1. Han separerade från dig, inte sin dotter. HAN är hennes pappa, och din sambo/man är mammas sambo/man. Kräv inte att han ska kallas extrapappa och liknande utan låt pappa vara pappa.

2. Låt honom anmäla. Det är inte något att öht diskutera. När du har barnet så får du bestämma.

Välj dina strider.

• Birgitta02

Då barnet bor hos dig så bestämmer du själv vem som hämtar och lämnar. Punkt. Ni är separerade och han ska inte ha nån åsikt alls så länge inte barnet far illa, vilket jag förutsätter att det INTE gör. Han kan ringa soc hur mycket han vill, men där lär inget hända såvida han inte ljuger dom fulla med att du misshandlar barnet.

• micromat
    Anonym (2 things) skrev 2015-03-19 12:01:16 följande:

1. Han separerade från dig, inte sin dotter. HAN är hennes pappa, och din sambo/man är mammas sambo/man. Kräv inte att han ska kallas extrapappa och liknande utan låt pappa vara pappa.

2. Låt honom anmäla. Det är inte något att öht diskutera. När du har barnet så får du bestämma.

Välj dina strider.

Kan vara barnet själv som kallar honom för extrapappa.. Utan att ha blivit tvingad till det
  • Brumma
    Anonym (2 things) skrev 2015-03-19 12:01:16 följande:

Välj dina strider.

Om barnet ser honom som en extrapappa så är det barnets val att göra det. Om det ni inte är ngt som bestämts ÅT barnet.

Men min erfarenhet (andra har säkert andra erfarenheter) är att barn själva väljer sin relation. Förälsrakänslor kan inte tvingas på ett barn, vare sig det gäller en bonusförälder eller en biologisk förälder.

Man blir inte pappa eller mamma automatiskt enbart för att man gett upphov till ett barn. Biologiskt och juridiskt ja, men i baken till barnet så nej - där krävs det annat också.

Likaså blir man inte en förälder bara för att man bor med ngn med barn. Men inte heller är det självklart att man INTE blir förälder.

Vilken relation barnet har med sin bonusförälder måste de två själva få komma fram till.
  • Brumma
    Brumma skrev 2015-03-19 12:22:13 följande:

Om barnet ser honom som en extrapappa så är det barnets val att göra det. Om det ni inte är ngt som bestämts ÅT barnet.

Men min erfarenhet (andra har säkert andra erfarenheter) är att barn själva väljer sin relation. Förälsrakänslor kan inte tvingas på ett barn, vare sig det gäller en bonusförälder eller en biologisk förälder.

Man blir inte pappa eller mamma automatiskt enbart för att man gett upphov till ett barn. Biologiskt och juridiskt ja, men i baken till barnet så nej - där krävs det annat också.

Likaså blir man inte en förälder bara för att man bor med ngn med barn. Men inte heller är det självklart att man INTE blir förälder.

Vilken relation barnet har med sin bonusförälder måste de två själva få komma fram till.

Känslomässigt till barnet - inte baken till barnet..

konstig konstig autocorrect...
  • Malima

Självklart kan han inte kräva att du går ner i arbetstid! När det är dina dagar att ha barnen är det du som avgör hur och vem som hämtar respektive lämnar.

• Venne

Det är väl klart att ni får lov att hjälpas åt i er familj. Det är ditt ex som har problem med sina egna känslor. Om han anmäler så är det bara han själv som framstår som den konstiga, som har samarbetsproblem.

• Anonym (2 things)
    Brumma skrev 2015-03-19 12:22:13 följande:

Man gnuggar inte det i den andre förälderns ansikte. Barn får säga vad de vill så klart. Pappas nya får vara slynan. Who cares liksom?

Han ÄR pappa och hon är med honom minst ett par dagar per vecka enligt Ts...
  • Brumma
    Anonym (2 things) skrev 2015-03-19 13:46:42 följande:

Man gnuggar inte det i den andre förälderns ansikte. Barn får säga vad de vill så klart. Pappas nya får vara slynan. Who cares liksom?

Han ÄR pappa och hon är med honom minst ett par dagar per vecka enligt Ts...

Ursäkta men sitter du och påstår att jag anser det är ok att barn kallar ngn syna? Eller är det du själv som gör det?

Barnet måste själv få vara med och bestämma vilken relation barnet har till olika människor i dess liv.

Om barnet anser att det har en pappa och en extrapappa, en mamma och en extramamma så är det BARNET som känner så.

Känner barnet att den nya enbart är mammas/pappas nya så är det så barnet känner.

Jag har aldrig sagt att TS ex inte är pappa till sitt barn, bara att ingen av rollerna kommer automatiskt.

Var har TS skrivit att de gnuggar det i ansiktet på pappan? Förminskas pappans roll för att dottern har en till engagerad vuxen person i sitt liv? OAVSETT om hon ser sin mammas sambo som extrapappa eller inte så ändras ju inte pappans roll.

Det står inte heller att flickan kallar bonus pappa för pappa, men OM hon skulle VÄLJA att göra det är det hennes val. Man kan absolut säga att barnet redan har en pappa men om barnet ändå gör valet så anser jag det fel att gå in och styra i just det.

Jag förstår inte denna aversion mot att barn knyter starka band till sina bonusföräldrar.. Det är väl ändå bara positivt om de har en relation extra som är så stark och tillitsfull att det blivit som en extra förälder?
Svar på tråden Separerade föräldrar - vem får hämta/lämna?