• moasa

Barnmorskan meddelade barnets kön utan att vi bett om det! Klaga?

Hej,
    Det har nu gått ungefär en vecka sedan vi var på KUB/Nupp-test, men jag kan inte komma över att barnmorskan plötsligt kläckte ur sig: "ja, det ser allt ut som att det är en son ni väntar!". Jag blev så ställd att jag bara frågade hur hon kan veta det. Förväntade mig inte ens att det kunde synas så tidigt. Hon menade att hon tycket att det syntes rätt väl att barnet hade en penis och visade oss en sätesbild där det tydligen inte gick att ta miste(?). Självklart lade hon till att vi inte skulle bli besvikna om det visade sig vara annorlunda... Min man frågade mig strax innan hur vi tänkt göra, inför henne, om vi vill veta könet. Jag svarade honom att det hur som helst är för tidigt att se. D.v.s. något vi kan diskutera hemma. Barnmorskan hörde vårt samtal. Jag förstår inte hur BM kunde tolka det som att vi tagit ett beslut. Eftersom vi nu "vet" går det ju inte att sluta fundera över om det ens är möjligt att veta och om vi bör ställa in oss på det, men jag funderar också på om jag borde meddela kliniken om hennes "misstag". Det känns i ärlighetens namn väldigt snopet. Vi har många barn redan och det här är med största sannolikhet vårt sista. Egentligen är det inget som gör någon skillnad för mig, varken vid UL eller vid förlossningen, eftersom jag inte bryr mig särskilt om just deras biologiska kön, men jag önskar att vi fått bestämma själva. Hur tänker ni?

• Svar på tråden Barnmorskan meddelade barnets kön utan att vi bett om det! Klaga?
  • Kereza
    Jag tänker att en vacker dag kommer det någon hysterisk ragata in där och får psykbryt för att barnmorskan begår ett misstag och drar igång någon jävla karusell som slutar i uppsägning och svartlistning, för folk ÄR visst så i dagens Sverige...

Så det JAG skulle gjort, vore att säga rakt till henne att "Oj. Vi ville egentligen inte veta - alltså, det är ingen fara, men det kan nog vara värt att fråga först i framtiden, så du inte får problem när du bara menar väl"

På det viset hade det - förhoppningsvis - framstått som ett välmenande råd (vilket det också skulle varit)
  • sweetheart80

Det va väldigt klumpigt av henne. Absolut kan ni klaga men det förändrar tyvärr inte nåt Vad Jag tror.

• moasa
    Kereza skrev 2015-03-19 12:56:43 följande:

Jag tänker att en vacker dag kommer det någon hysterisk ragata in där och får psykbryt för att barnmorskan begår ett misstag och drar igång någon jävla karusell som slutar i uppsägning och svartlistning, för folk ÄR visst så i dagens Sverige...

Så det JAG skulle gjort, vore att säga rakt till henne att "Oj. Vi ville egentligen inte veta - alltså, det är ingen fara, men det kan nog vara värt att fråga först i framtiden, så du inte får problem när du bara menar väl"

På det viset hade det - förhoppningsvis - framstått som ett välmenande råd (vilket det också skulle varit)

Ja, men precis. Det är så jag också tänker. Att någon annan skulle kunna skapa en fullkomlig skandal. Jag är helt säker på att hennes handling var ogenomtänkt och knappast innefattade någon illvilja. Ska försöka framföra det till kliniken, som ett råd om att de kan påminna om vikten av försiktighet på nästa möte med personalen. I USA hade hon väl kunnat bli skadeståndsskyldig, och vi verkar tyvärr vara på väg i samma riktning.

Vi överlever ju, och hemligheten om barnets personlighet är det i alla fall ingen som kan avslöja. ;)
  • moasa

Ändå, rätt lustigt att avslöja könet, och hävda att hon är rätt säker dessutom, när andra får höra att det är för tidigt att se. Hon måste ju ha varit medveten om att hon gav sig ut på lite djupt vatten... Ja, ja. Alla gör vi ju misstag ibland.

• Kereza

Ja, det är väl just det - antingen var det ett misstag och då är det ju bra med en heads-up för henne, men samtidigt Kan det ju vara så att hon är en klant, som behöver mer träning eller så - så din lösning kan nog funka bra :) 

• moasa
    Isengard22 skrev 2015-03-19 18:29:41 följande:

Sicket I-landsproblem

Jo, att det är! Men också en rätt sjuk företeelse att ens intressera sig för barnets kön. Det är också därför jag tänker att det är okej att av misstag att få veta att vi väntar en son, eftersom det kvittar fullkomligt. Frisk hoppas vi få hen till oss!
  • Agentkia

Jag tycker er diskussion låter som att ni ville veta. Jag tolkar det så. Visst jag hörde inget tonläge. Men om någon vill veta ngt och du säger att det inte går så låter det som att ni vill veta om det går. Hade du vart tydlig och sagt att ni inte vill se så hade hon säkert inte sagt.

Men det är så jag tolkar det.

• moasa

Märkte också att det var lite otydligt beskrivet av mig, men diskussionen skedde mellan mig och min man, där han frågar mig, mer exakt: "Förresten, vi har ju inte bestämt något... Vill vi veta könet eller?" Jag svarar "Nä, men det är hur som helst för tidigt, även OM vi skulle vilja veta". BM säger ingenting förrän hon plötsligt kläcker ur sig att vi väntar en son. Det var så lustigt eftersom vårt samtal handlade om huruvida vi ville veta eller inte, och att det vore för tidigt var ju bara en parentes. Jag föreställer mig om jag varit hemskt intresserad av könet och t.ex. väntat mitt första, som också skulle bli mitt enda barn, då hade det kanske kunnat kännas hemskt tråkigt. Ingen stor grej, men tänker ändå be dem påminna om försiktighet. Vi, som har en pojke sedan tidigare och ett helt gäng med tjejer, skulle ju också kunna känna besvikelse om hon bara drog till med något. Varför ens gissa i den veckan, när de flesta BM säger att de väljer att vara tysta för att inte säga fel? Äsch, det är verkligen ett struntproblem. Kände mig bara lite snuvad på möjligheten att bestämma själv. ;)

Svar på tråden Barnmorskan meddelade barnets kön utan att vi bett om det! Klaga?