Barnmorskan meddelade barnets kön utan att vi bett om det! Klaga?
Hej,
Det har nu gått ungefär en vecka sedan vi var på KUB/Nupp-test, men jag kan inte komma över att barnmorskan plötsligt kläckte ur sig: "ja, det ser allt ut som att det är en son ni väntar!". Jag blev så ställd att jag bara frågade hur hon kan veta det. Förväntade mig inte ens att det kunde synas så tidigt. Hon menade att hon tycket att det syntes rätt väl att barnet hade en penis och visade oss en sätesbild där det tydligen inte gick att ta miste(?). Självklart lade hon till att vi inte skulle bli besvikna om det visade sig vara annorlunda... Min man frågade mig strax innan hur vi tänkt göra, inför henne, om vi vill veta könet. Jag svarade honom att det hur som helst är för tidigt att se. D.v.s. något vi kan diskutera hemma. Barnmorskan hörde vårt samtal. Jag förstår inte hur BM kunde tolka det som att vi tagit ett beslut. Eftersom vi nu "vet" går det ju inte att sluta fundera över om det ens är möjligt att veta och om vi bör ställa in oss på det, men jag funderar också på om jag borde meddela kliniken om hennes "misstag". Det känns i ärlighetens namn väldigt snopet. Vi har många barn redan och det här är med största sannolikhet vårt sista. Egentligen är det inget som gör någon skillnad för mig, varken vid UL eller vid förlossningen, eftersom jag inte bryr mig särskilt om just deras biologiska kön, men jag önskar att vi fått bestämma själva. Hur tänker ni?