• Kokush

bortopererade sköldkörtlar svårt att gå ner i vikt

som rubriken lyder så har jag opererat bort mina sköldkörtlar och sen dess har jag bara gått upp mycket lätt i vikt och haft väldigt svårt att tappa några kilon.

Tycker det är fruktansvärt jobbigt! Jag börjar banta och träna lyckas gå ner runt 4 kilo sen tar det stopp. Jag slutar inte banta utan fortsätter och tränar och jobbar hårt men det blir ingen skillnad. Jag fick barn också för ett halvår sen och under graviditeten gick jag upp 27 kilo och gick bara ner 9 kilo efter förlossningen och nu får jag gå runt med den vikten och inte lyckas gå ner...

Är det fler som har varit med om det? Hur gör ni?

Måste även tillägga att TSH värdet är riktigt ostabilt och det blir dosändring ca 2 ggr/år. Känns inte normalt eftersom nu har det gått 7 sen jag oprerades...

• Svar på tråden bortopererade sköldkörtlar svårt att gå ner i vikt
  • Annelie 76

Du behöver försöka få NDT, naturliga sköldkörtelhormoner. Skitsvårt men väl värt mödan. Googla för mer info. Jag har Armour Thyroid och tycker de är väldigt bra. Levaxin funkar till ca 10% på mig, med Armour är jag iaf 90% frisk. Jag har hypotyreos.

• Pickolina

Och får du inte tag på NDT vilket kan vara svårt att hitta en läkare som vill ansöka om licens, så kan liothyronin (T3) vara ett komplement till Levaxin. Detta kan din läkare skriva ut.

• HannaS86

Jag skulle rekommendera att fråga i gruppen "sköldkörtelföreningen" på fb. Jag själv gick med där nyligen och där finns enormt mycket kunskap (dock inte från mitt håll, det är därför jag inte svarar på din fråga ;)).

Svar på tråden bortopererade sköldkörtlar svårt att gå ner i vikt