• sagofröken

Dagis för 4-5 åring med syskon hemma?

Vad är lagom mycket timmar/vecka för en 4-5 åring med syskon hemma?

Mitt barn kommer att vara 4 år och 9 månader när syskonet kommer. Mitt barn har gått på förskolan ca 3 år, trivs och lär sig mycket men säger själv att hen inte vill gå så mycket som hen varit tvungen att göra när vi jobbar...  Nu kommer vi äntligen ha möjlighet att ge barnet mer tid hemma. 

Men hur mycket tid är lagom? 
    Ni som har 4-5 åringar och syskon hemma, hur många timmar per vecka och vilka dagar/tider går era?

Vi tänkte kanske måndag, tisdag, torsdag 8-14.
    Barnet gillar inte att bli lämnad senare än 8, och det verkar svårt med verksamheten på vår förskola att hämta tidigare än 14. Tänkte att tre dagar skulle vara lagom för att få kontinuitet och att jag (som är hemma först) ska kunna ta igen lite sömn om vi får en lika nattskrikande bebis som förra gången... 

Tacksam för era tankar och erfarenheter! 

Skriver i KR för att jag vet att dagisdiskussioner kan bli rätt nedlåtande, och jag vill gärna våga vara ärlig i mina svar...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-03-19 15:38
    Och så misslyckades jag med att lägga det i KR så jag ber istället om att det hålls en vänlig ton om det finns olika åsikter om detta :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-03-19 16:03
    Just det, vi bor i Stockholm och har alltså 30 timmar förskola/vecka vid föräldraledighet, fördelat på 4 eller 5 dagar.
  • Svar på tråden Dagis för 4-5 åring med syskon hemma?
  • pigglet

Mina barn har gått 8:45-13:45. Tre dagar/vecka, vilka dagar det har varit har varit olika. Men här är det 15 timmar som gäller, så det har inte ens varit något att fundera över.

• phillipha

Min son har gått 9-15 fyra dagar i veckan sen lillasyster föddes för ett år sen. Nu går han 9-15 fem dagar i veckan. Han är fyra år. Trivs utmärkt och älskar att vara där. Lillasyster som nu är 15 månader ska börja i mitten på maj pga att jag är sjukskriven, till hösten kommer nya bebisen och då kommer båda stora gå mellan 20-30 timmar på förskolan.

• phillipha

Ska tilägga att min stora inte fixade 15 timmar när lillasyster kom.han hamnade utanför grupen och trivdes onte. När vi ökade tiden blev det mycket bättre!

• sagofröken
    pigglet skrev 2015-03-19 15:40:54 följande:

Mina barn har gått 8:45-13:45. Tre dagar/vecka, vilka dagar det har varit har varit olika. Men här är det 15 timmar som gäller, så det har inte ens varit något att fundera över.

Ah, okej, jag uppdaterar med att vi bor i Sthlm och därför har 30h/v om vi vill. 
    Gick det bra för dina barn att gå 15 timmar? 
  • sagofröken
    phillipha skrev 2015-03-19 16:04:10 följande:

Ska tilägga att min stora inte fixade 15 timmar när lillasyster kom.han hamnade utanför grupen och trivdes onte. När vi ökade tiden blev det mycket bättre!

Ah. Det här är jag lite rädd för. Mitt barn är inget "dagisbarn" direkt utan har också lite svårt att ta för sig i det sociala. Det är därför vi måste lämna tidigt tex, för hon fixar inte att komma sist och behöva slå sig in i färdiga grupper. 
  • Pescetarian

Mitt barn är inskriven på 9-14, tre dagar i veckan. Barnet har dock aldrig gått 15 timmar någon vecka, då jag alltid hämtar vid 12:30 en (ibland två) av dagarna.

8-14 låter väl bra då, om hon inte vill lämnas senare än 8 och förskolan inte vill att ni hämtar tidigare än 14.

• Rainbow Dash

Här har vi tagit det lite som det kommer. Om vi inte har något planerat och hon vill stanna hemma har vi gjort det, om vi ska till BVC eller till tex logopeden med storasyster har femåringen fått gå till dagis.

Vi har 8-16 måndag-torsdag men hon har inte gått så en enda vecka men så är hon ingen person som behöver rutiner heller. Oftast blir det tre dagar i veckan ca 9:30-16. Då kan den som jobbar hämta henne på vägen hem.

• Flickan och kråkan

När vår yngsta kom så började äldsta förskoleklass (han var 5,5) och gick förskoleklassen timmar vilket innebar 21 timmar/vecka cirka. Hans yngre bror som då var 4,5 gick 15-timmars. Tis-tors 09-14, men i praktiken blev det 8.30-12.50 då vi synkade det med storebrors tider. Samma sak det här året då han fyller 6 och går sista året i förskola. Det har varit lagom. Två väldigt olika barn. Den yngre av dem har varit hemma vissa dagar för att han bara velat.

• Penida

Tycker din plan låter bra. Här är det 15 timmar som gäller 3 dagar i veckan mellan 9-14.

Avskyr CIO-metoder
  • sagofröken
    Pescetarian skrev 2015-03-19 16:41:14 följande:

Mitt barn är inskriven på 9-14, tre dagar i veckan. Barnet har dock aldrig gått 15 timmar någon vecka, då jag alltid hämtar vid 12:30 en (ibland två) av dagarna.

8-14 låter väl bra då, om hon inte vill lämnas senare än 8 och förskolan inte vill att ni hämtar tidigare än 14.

Skulle vi "kräva" att hämta tidigare skulle vi så klart få det, men det märks att det stör. Då är de mitt uppe i något. Egentligen tycker pedagogerna 9-15 är bäst, men de är helt med på att vårt barn mår bäst av att lämnas tidigare och få en bra start på dagen. 
  • sagofröken
    Rainbow Dash skrev 2015-03-19 17:12:46 följande:

Här har vi tagit det lite som det kommer. Om vi inte har något planerat och hon vill stanna hemma har vi gjort det, om vi ska till BVC eller till tex logopeden med storasyster har femåringen fått gå till dagis.

Vi har 8-16 måndag-torsdag men hon har inte gått så en enda vecka men så är hon ingen person som behöver rutiner heller. Oftast blir det tre dagar i veckan ca 9:30-16. Då kan den som jobbar hämta henne på vägen hem.

Så hade jag helst velat göra, ta det som det kommer, men jag tror inte vårt barn skulle fixa att få bestämma själv. Ibland får hon bestämma (när jag jobbar hemma) och ångrar sig då ofta när det precis är för sent, beslutsångest liksom :) Och det känns lite som en fyraårings rättighet att vilja vara lite motvals :) Så jag tror att vi måste åtminstone låtsas att det är föräldrabeslut när det är förskola eller ej.
  • Pescetarian
    sagofröken skrev 2015-03-19 18:09:38 följande:

Skulle vi "kräva" att hämta tidigare skulle vi så klart få det, men det märks att det stör. Då är de mitt uppe i något. Egentligen tycker pedagogerna 9-15 är bäst, men de är helt med på att vårt barn mår bäst av att lämnas tidigare och få en bra start på dagen. 

På mitt barns förskola har de samling efter nio, sedan pedagogisk verksamhet fram till lunch, därefter vila, sedan fri lek fram till mellis (som är vid 14-tiden).
  • Alexi

Men när äter de mellis? Att hämta precis före mellis brukar barn tycka är jättetråkigt. Då måste du ju direkt fixa mellis själv också. Direkt efter mellis innan leken kommit igång igen tror jag är perfekt.

• mariaheterjag

Vi har 25 timmar och min 5 åring går 8.30-14.45 4 dagar i veckan som mest. Oftast hämtar jag ca 14, ibland ännu tidigare. Min sons förskola vill inte att vi lämnar efter halv 10 men det verkar som att man får hämta när man vill. De äter 14.30 så ibland kommer jag innan mellis, ibland efter. Min son pratade också väldigt mycket om att han ville vara hemma när bebisen kommit och jag tänkte typ att jag skulle ha honom hemma flera dagar i veckan. Men jag har märkt att det inte är så kul för honom hemma nu. Han blir uttråkad och går och väntar på att grannbarnen ska komma hem. Han blir ganska svartsjuk på bebisen också som tar mkt tid. Däremot när han får komma iväg några timmar och ha kul på förskolan så blir dagen helt annorlunda, han får som ett annat lugn när han kommer hem och är nöjd med "mindre" uppfattar jag.

• Litet My
    sagofröken skrev 2015-03-19 15:37:15 följande:

Vad är lagom mycket timmar/vecka för en 4-5 åring med syskon hemma?

Mitt barn kommer att vara 4 år och 9 månader när syskonet kommer. Mitt barn har gått på förskolan ca 3 år, trivs och lär sig mycket men säger själv att hen inte vill gå så mycket som hen varit tvungen att göra när vi jobbar...  Nu kommer vi äntligen ha möjlighet att ge barnet mer tid hemma. 

Men hur mycket tid är lagom? 
    Ni som har 4-5 åringar och syskon hemma, hur många timmar per vecka och vilka dagar/tider går era?

Vi tänkte kanske måndag, tisdag, torsdag 8-14.
    Barnet gillar inte att bli lämnad senare än 8, och det verkar svårt med verksamheten på vår förskola att hämta tidigare än 14. Tänkte att tre dagar skulle vara lagom för att få kontinuitet och att jag (som är hemma först) ska kunna ta igen lite sömn om vi får en lika nattskrikande bebis som förra gången... 

Tacksam för era tankar och erfarenheter! 

Skriver i KR för att jag vet att dagisdiskussioner kan bli rätt nedlåtande, och jag vill gärna våga vara ärlig i mina svar...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-03-19 15:38
    Och så misslyckades jag med att lägga det i KR så jag ber istället om att det hålls en vänlig ton om det finns olika åsikter om detta :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-03-19 16:03
    Just det, vi bor i Stockholm och har alltså 30 timmar förskola/vecka vid föräldraledighet, fördelat på 4 eller 5 dagar.

15 timmar delat på 3 dagar går min 3,5 åring. (9-14).Mestadels för att hon själv vill och mår bra av det, för egen del hade hon gärna fått vara hemma. Kan dock vara skönt med lite egentid med bebisen och städa och pyssla hemma när hon och hennes bror är borta så man kan lägga egentid på bara dem sen.
  • sagofröken

Tack för er input! Tror vi får lära känna rutinerna på den nya avdelningen vi ska börja på linnan vi bestämmer oss för tider, pedagogerna tyckte nu att vi ska börja med lite fler timmar för att komma in i gruppen och sedan dra ner efter ett par veckor, men vi får se.

Svar på tråden Dagis för 4-5 åring med syskon hemma?