Dagis för 4-5 åring med syskon hemma?
Vad är lagom mycket timmar/vecka för en 4-5 åring med syskon hemma?Mitt barn kommer att vara 4 år och 9 månader när syskonet kommer. Mitt barn har gått på förskolan ca 3 år, trivs och lär sig mycket men säger själv att hen inte vill gå så mycket som hen varit tvungen att göra när vi jobbar... Nu kommer vi äntligen ha möjlighet att ge barnet mer tid hemma.
Men hur mycket tid är lagom?
Ni som har 4-5 åringar och syskon hemma, hur många timmar per vecka och vilka dagar/tider går era?
Vi tänkte kanske måndag, tisdag, torsdag 8-14.
Barnet gillar inte att bli lämnad senare än 8, och det verkar svårt med verksamheten på vår förskola att hämta tidigare än 14. Tänkte att tre dagar skulle vara lagom för att få kontinuitet och att jag (som är hemma först) ska kunna ta igen lite sömn om vi får en lika nattskrikande bebis som förra gången...
Tacksam för era tankar och erfarenheter!
Skriver i KR för att jag vet att dagisdiskussioner kan bli rätt nedlåtande, och jag vill gärna våga vara ärlig i mina svar...
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-03-19 15:38
Och så misslyckades jag med att lägga det i KR så jag ber istället om att det hålls en vänlig ton om det finns olika åsikter om detta :)
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-03-19 16:03
Just det, vi bor i Stockholm och har alltså 30 timmar förskola/vecka vid föräldraledighet, fördelat på 4 eller 5 dagar.