• annavi

13,5 mån grabb säger inget

Vår 13,5 månaders son säger inget "begripligt". Han babblar en hel massa obegripliga saker men har varken sagt mamma eller pappa ännu, på sin höjd "mamamama" för ca 2 mån sedan. I övrigt utvecklas han normalt, går osv. Vi är inte tvåspråkiga och eftersom detta är vårt första barn har vi ingenting att förhålla oss till!

Vet egentligen inte vad jag vill ha sagt mer än att vi börjar bli oroliga och behövde skriva av mig lite ????

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-03-19 19:36
    insåg nu att jag postade i fel kategori men jag hoppas ni kan ha översikt med det! :)

• Svar på tråden 13,5 mån grabb säger inget
  • Jag är bara jag

Ingen fara på taket! Glad Barn lär sig prata tydligt väldigt olika,men rätt som det är "lossnar" det och då kan allt komma på en gång. Samma med att gå-min ena farbror gick knappt alls före 2,han satt där man satte honom,men sen så gick han bara en dag.

• annavi
    Jag är bara jag skrev 2015-03-19 19:34:24 följande:

Ingen fara på taket! Glad Barn lär sig prata tydligt väldigt olika,men rätt som det är "lossnar" det och då kan allt komma på en gång. Samma med att gå-min ena farbror gick knappt alls före 2,han satt där man satte honom,men sen så gick han bara en dag.

jaa jag antar du har rätt men man blir så orolig! vissa ungar verkar prata så ohyggligt tidigt och då börjar man ju fundera :/
  • trilskas

Min dotter som bli 2 år om 2 veckor säger bara "mamma", "pappa", "titta", "Tata (bada)"... Men tecknar ca 30-35 ord.. Så kör teckenspråk med sonen, det främjar också talet!

• tulip79

Dottern på 14 mån pratar väldigt lite begripligt. De ord hon säger säger hon inte så ofta. Hon kan säga: titta, där, ä dä (vad är det?), bä (alla sortes djur) och så säger hon ba om nappen. Jag vet att man inte ska jämföra barn, men vid denna åldern kunde storebror prata bra mycke mer. Dottern är dock mer motoriskt framåt o gick när hon var 9 månader. Barn är olika. Talet kommer nog snart igång!

• Alexi

Oj, det är långt kvar innan ni behöver vara oroliga! Min äldsta var väldigt sen då hon började härma ljud först vid 2,5 år men yngsta mer normal och började härma ljud vid 1,8 månader ungefär. Både pratar fullständigt normalt vid 4 och 6 års ålder.

• CissiJissi

Ot: På bibblan för någon vecka sedan mötte jag en liten grabb på 20 månader som pratade HELT tydligt och flytande, hjääälp, han pratade som en femåring... Helt otroligt..

Angående ts vet jag att du inte ska tänka i såna banor ännu, inte alls.. Njut av allt och ta det som det kommer, så långt låter allt som det ska.

• annavi

Tack för alla lugnande svar! Hjärta Jag antar det är en typiskt som förstagångsförälder att oroa sig över precis allt! Solig

När han började krypa hände det i princip över en natt, från att snurra på golvet till att satsa genom hela lägenheten, för att 3-4 dagar senare försöka stå mot precis allting... när det släpper så släpper det verkligen verkar det som!

• Alexi
    annavi skrev 2015-03-19 20:25:28 följande:

Tack för alla lugnande svar! Hjärta Jag antar det är en typiskt som förstagångsförälder att oroa sig över precis allt! Solig

När han började krypa hände det i princip över en natt, från att snurra på golvet till att satsa genom hela lägenheten, för att 3-4 dagar senare försöka stå mot precis allting... när det släpper så släpper det verkligen verkar det som!

Vår son började då härma ljud runt 20 månaders ålder. Vi hade semester och var ute i skärgården. Min man åkte hem till stan över en natt och när han kom tillbaka hade sonen plötsligt börjat härma ljud, mannen undrade lite om han varit borta längre utan att märka det...
  • Flickan och kråkan

Vid 1,5 år sa min äldsta 5 ord. Inga fler förrän han var 2. Mellan pratade i 5-ordsmeningar vid 1,5. Yngsta sa ingenting begripligt vis 1,5. Mamma och pappa kom en månad senare ungefär. Har en vanlig 7-åring, vanlig snart 6-åring och en ännu så länge inte så talförd 20-månaders. Barn är olika. Alla tre har dock förstått bra vid 1,5.

• mallar

Min dotter började säga mamma och pappa vid 10 månader. Jag trodde hon skulle börja prata tidigt. Men nu är hon 14 månader och det har inte hänt så mkt mer. Hon säger dä (där) och nej också. Men språkutvecklingen kommer när den kommer. Hon förstår det mesta men är så klart frustrerad för att hon inte kan höra sig förstådd. Vet inte om det finns ngt sätt att stimulera språket eller om det bara släpper?

• CissiJissi
    mallar skrev 2015-03-20 07:57:59 följande:

Min dotter började säga mamma och pappa vid 10 månader. Jag trodde hon skulle börja prata tidigt. Men nu är hon 14 månader och det har inte hänt så mkt mer. Hon säger dä (där) och nej också. Men språkutvecklingen kommer när den kommer. Hon förstår det mesta men är så klart frustrerad för att hon inte kan höra sig förstådd. Vet inte om det finns ngt sätt att stimulera språket eller om det bara släpper?

Hade samma upplevelse här! Fast vid nio månades ålder och bara mamma! Sen hände inget mer förrän närmare 1,5årstiden!
  • Annelie 76

De kollar språkutvecklingen på Bvc vid tre år och om det inte funkar då får man remiss till logoped. Så ni har ett tag på er innan ni behöver vara oroliga.

Svar på tråden 13,5 mån grabb säger inget