• Rikard

Min fru låter mig inte lära vår son prata arabiska

Har aldrig hört någon som önskat att de INTE kunde ett språk.
    Jag tycker du ska lära ditt barn arabiska på det naturliga sätt som föräldrar lär barn språk, genom att tala med dem.
    När barnet är stort nog att börja lära sig läsa och skriva kan man kanske lyssna på vad barnet själv tycker, men nu ska du skänka ditt barn förmånen att kunna flera språk "från födseln".

• Rikard
    Sug min salta skrev 2015-03-20 17:46:48 följande:

Det pratas redan för mycket Arabiska i det där landet. Onödigt att en till ska bli utsatt för det. 

Om språkkunskap är att vara "utsatt", så är väl engelskakunskaperna ett större problem. För att inte tala om svenskan! Tänk hur många som utsatta för kunskap i svenska!
  • Rikard

En lite smula off topic:
    På min arbetsplats började en tjej som var uppvuxen utomlands, men hade en svensk mamma som hade talat svenska med henne. I vardagliga samtal var hennes svenska perfekt. Hon lät som vilken svensk som helst. Men det visade sig att hon hade en del luckor i sin ordförståelse; främst var det slang, svordomar och fula ord, som hon var helt frågande inför. Hon hade helt enkelt aldrig hört dem. Ord som de som är uppvuxna i Sverige förstår även om de själva aldrig skulle använda dem. 

• Rikard
    Anonym (nja) skrev 2015-03-21 09:14:09 följande:
    Just det, språket utvecklas hela tiden.
    Hon talade alltså det språk som talades i Sverige, när hennes mamma växte upp. En annan generations språk, så att säga.
    Det är väl också så att en mamma, vilken som helst, kanske inte använder vissa "fula" ord i samtal med sitt barn. Vår kunskap om de grövsta delarna av språket har vi nog inte alltid fått från våra mödrar.
Svar på tråden Min fru låter mig inte lära vår son prata arabiska