• ceciliajohansson

Någon kunnig om pantbrev?

Vi har hittat ett hus som vi är intresserade av. I beskrivningen står det att det finns 8 stycken pantbrev UTTAGET om

1 230 000 kr. Detta är alltså vad de som bor där nu har belånat fastigheten på som jag förstår det! Om vi köper huset, och han inte kan betala sina lån, kan då vi råka illa ut för detta? Min far pratade om detta, men jag har aldrig hört talas om att det skulle kunna överföras på oss?

• Svar på tråden Någon kunnig om pantbrev?
  • ITpappan

När ni köper fastigheten ska naturligtvis pantbreven lösas och ges till er.

• Kjell2
    ceciliajohansson skrev 2015-03-20 06:54:29 följande:

Vi har hittat ett hus som vi är intresserade av. I beskrivningen står det att det finns 8 stycken pantbrev UTTAGET om

1 230 000 kr. Detta är alltså vad de som bor där nu har belånat fastigheten på som jag förstår det! Om vi köper huset, och han inte kan betala sina lån, kan då vi råka illa ut för detta? Min far pratade om detta, men jag har aldrig hört talas om att det skulle kunna överföras på oss?

Något förenklat. När ni betalör slutlikviden går en del direkt till banken för att lösa lånet och den kvarvarande del till säljaren. Det är ett vilkor från er att köpa huset obelånat.

Att det finns pantbev för en viss summa uttagna är inte samma sak som att huset är belånat till den summan. Genom amorteringar kan huset vara lägre belånat, eventuellt inte alls.

• zZzZz

Vid ett köp av fastighet så är det till fördel för er ju mer pantbrev det finns, finns det pantbrev på köpebeloppet så slipper ni betala en summa för att utta nya pantbrev på nuvarande pantsbrevsbelopp till lånesumman av huset...

Men vid köp så övertar ni dessa pantbrev (säkerhet i fastigheten) som sen banken har i säkert förvar så säga, så länge ni köper huset för mer än vad pantbreven är på, så är det inga problem, annars får säljaren betala till hans bank som har pantbreven som säkerhet för fastigheten...

Sköter ni affären via mäklare så är det inga problem :)

Svar på tråden Någon kunnig om pantbrev?