Inlägg från: Abbe83 |Visa alla inlägg
  • Abbe83

En eller två hundar?

Vår schäferhane fyller snart 2 år och jag är sugen på att utöka familjen med en hund till så han får en kompis, han fungera bra med andra hundar. 

I nuläget är det inte aktuellt med en till hund för jag lever under existensminimum men är sugen på att skaffa en till hund när jag fått ordning på min ekonomiska situation. Jag har gott om tid till långpromenader och aktivering för när jag hittat ett jobb så kommer jag jobba 50%. Min sambo jobbar kvällar och nätter.

Jag är mer sugen på en hund till än vad min sambo är. Jag har det största hundintresset och har huvudansvaret för våra djur, förutom hund har vi 2 katter. Men blir det en hund till så har vi bestämt att då blir det en tik, vår schäferhane är kastrerad. Fundera då på att skaffa en vuxen omplacering.

Fördelar respektive nackdelar med två hundar?

• Svar på tråden En eller två hundar?
  • Abbe83

Vi har börjat kolla efter en omplacering som är van vid katter. Men har tänkt att när vi hittat en hund som känns rätt för oss så ska vi ha den på prövotid för att verkligen se hur det funka. Vi vet inte om vår hund skulle uppskatta en till hund i hemmet så därför är prövotid viktigt. Katterna tycker om hundar men det gäller att hitta en hund som funka bra med dom. Vi har en bra vardagslydnad på vår schäfer, har jobbat mycket med att se till det blir bra med vardagslydnaden. 

Hundvakt brukar vi inte behöva för vi brukar inte åka iväg men skulle det behövas så har vi släktingar som ställer upp. Jag åker till min syster ibland men till henne är det inga problem med att ta med två hundar. Fundera på hur vi ska lösa det med plats i bilen. Om vi ska sälja MIM enkelburen och köpa en dubbelbur eller om vi kan ha ena hunden i en bilsele. 

Men det kommer dröja innan vi har råd med två hundar så vi är tvungna att vänta. Jag håller på att leta efter ett ställe att arbetspröva på där jag förhoppningsvis kan få jobb så jag får det stabilt ekonomiskt och har råd med två hundar. Det kommer bli en halvtidsanställning i staden jag bor, pendla kommer jag inte göra. Pga att jag har olika diagnoser så är det en lönebidragsanställning på 50% som gäller för mig. 

Svar på tråden En eller två hundar?