• MinoosMami

Lovis, Liv eller Gry?

Har fått en liten dotter som är 3 v nu.. Såå himla svårt med tjejnamn när man har 3 tjejer redan! Vilket namn tycker ni bäst om? Och kom gärna med andra alternativ! Gillar korta som långa gamla som nya! Men gärna lite annorlunda! Syskonen heter Minoo Sam perla penny...

Lovis liv eller Gry?
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Lovis, Liv eller Gry?
  • Elinalexandraa
    Elinalexandraa skrev 2015-03-20 22:56:56 följande:

Lovis är såååå fint ????

Skulle bli en smilis med hjärtan som ögon, inte massa frågetecken :)
  • Grus grus

Min dotter heter Lovis, så det är ju helt klart min favorit. Tyckte att det var väldigt roligt att se att ni också gillar namnet Gry, då jag är väldigt förtjust i det namnet och tycker att det är underbart, efter Lovis då förstås.

Mamma, kvinna, fru, förskollärare, genuspedagog
  • MinoosMami

Ja men det är väl super fint lovis:):) Så kul att ni med tänkt på Gry! Det är inte så vanligt faktiskt! Samma smak !:)

• Abbe83

Röstade på liv som är ett av mina favoritnamn.
    Andra förslag:
    Ada
    Alina
    Alvina
    Celia
    Disa
    Edda
    Eira
    Enya
    Hilma
    Idun
    Junia
    Luna
    Malva
    Oda
    Stella
    Tekla
    Thelma
    Vega

• Pescetarian

Jag heter Lova, kallas för Lovis. Jag tycker att Lovis passar bäst ihop med syskonens namn.

Liv är, enligt mig, i en helt annan genre än syskonens namn. Det är, hm, ja, vad ska man säga - finare? Mer av ett namn, typ.

Gry tilltalar mig inte alls.

Så enligt mig är namnet Liv finast, Lovis passar bäst till syskonens namn och Gry är...ja, jag vetefan vad det är.

• fluu

Röstar självklart på Liv eftersom jag har en.

Lovis - Vackert och sagomystiskt. Älskar kopplingen till Lena N och Ronjaberättelsen. Inga direkta smeknamn eftersom det är lite smeknamningt av sig självt. Kanske lite svårt utomlands. Jag tycker mycket om det i teorin, men inte riktigt i praktiken.

Liv - Underbart( som om jag skulle tycka annat ). Vackert, ljuvt och sött, men ändå kavat och kaxigt på barn och gångbart på vuxen. Fin betydelse. Nordiskt, men funkar på flera andra språk. Inga direkta smeknamn.

Gry - Vackert, men alldeles för sött. Kanske också svårt utomlands. Himmelsk betydelse. Så barnsligt. Dock det som passar bäst med syskonens namn, i jämförelse med Gry så känns både Liv och Lovis som "dussinnamn".

1. Liv
    2. Lovis
    3. Gry

Fler förslag(lite naturromantiskt som dina förslag): Alde, Oona, Björk, Nim, Pim, Mim, Tella, Viva, Zinnia, Vivja, Vidja, Tilla, Tua, Tula, Unni, Eija, Teja, Tiril, Sol, Ravn, Silje, Silke, Mi, Lumi, Lo.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • MinoosMami
    fluu skrev 2015-03-21 18:20:04 följande:

Röstar självklart på Liv eftersom jag har en.

Lovis - Vackert och sagomystiskt. Älskar kopplingen till Lena N och Ronjaberättelsen. Inga direkta smeknamn eftersom det är lite smeknamningt av sig självt. Kanske lite svårt utomlands. Jag tycker mycket om det i teorin, men inte riktigt i praktiken.

Liv - Underbart( som om jag skulle tycka annat ). Vackert, ljuvt och sött, men ändå kavat och kaxigt på barn och gångbart på vuxen. Fin betydelse. Nordiskt, men funkar på flera andra språk. Inga direkta smeknamn.

Gry - Vackert, men alldeles för sött. Kanske också svårt utomlands. Himmelsk betydelse. Så barnsligt. Dock det som passar bäst med syskonens namn, i jämförelse med Gry så känns både Liv och Lovis som "dussinnamn".

1. Liv

2. Lovis

3. Gry

Fler förslag(lite naturromantiskt som dina förslag): Alde, Oona, Björk, Nim, Pim, Mim, Tella, Viva, Zinnia, Vivja, Vidja, Tilla, Tua, Tula, Unni, Eija, Teja, Tiril, Sol, Ravn, Silje, Silke, Mi, Lumi, Lo.

Tack för fina förslag :)

Lo,Tua,pim,Nim,sol,björk har vi faktiskt på listan! Så mitt i prick :)
  • Miew

Min dotter på snart 11 heter Gry. Älskar namnet och hittills har hon aldrig träffat någon mer som heter det

Svar på tråden Lovis, Liv eller Gry?