Kyrkby skrev 2015-03-21 10:03:32 följande:
Det är idag på mer eller bara reklam med bilar som kör i skog upp på berg ut på en hed osv osv.
Hur många kör sin bil, SUV & 4x4, ute i skog och mark ?
Ngr gör det, självklart.
Är absolut säker på att 99 % av ägare till dessa bilar kör på asfalt.
Vad är vitsen i så fall med denna reklam ?
Vi vet att SUV och bilar med förhöjda chassi och 4x4 drivna har betydligt sämre vägegenskaper,
inte alls säkrare vid halt väglag eller säkrare, varför köper man bilar som detta ?Sicket dravel,
tror fan att det är säkrare med driv på alla 4, men det innebär inte att du skall ha övertro på 4WD utan kör du som en normal, vettig bilist så kommer du klara dig ur en och annan knivig situation
med 4WD där det hade gått åt helvete med driv på 2, eller kanske tom 1, hjul. Bromssträckan är i stort sett lika, kan möjligen, obs
möjligen, vara längre med 4WD pga den ökade tyngden, men det är är inget jag de fakto vet, vad jag däremot vet är att dagens rallyteam väljer 4WD 7 dagar i veckan, inte enbart för att det självklart är snabbare utan även....för att det faktiskt är säkrare. tex kan du hålla högre fart i kurvig terräng och med det i åtanke så innebär ju det att i vanlig trafik så håller sig bilisten med 4WD sig kvar på vägen medans bilisten med 2WD tappar greppet och sladdar av vägen och mejar ner kvinnan med barnvagn som råkar vara på fel plats. Vid fel tidspunkt.
Allt annat lika.
Typ.
Har jag rätt.
Eller har jag rätt !!!
Förövrigt har
Rataxes en bra poäng, vissa verkar ha förbannat ont i röven av vad andra kör för bilar.
Och inte alla 4WD är extremt bränsletörstiga, ta Audis modeller med V8 motorer, där har Audi nåt som heter "
Audi cylinder on demand" och det innebär att bilen "stänger av" 4 cylindrar så länge du kör lugnt och städat, och behöver du klå en sketen BMW vid ett rödlyse, så kopplas alla 8 burkar in och du är (med
RS6:an) uppe i hundra knyck på 3,9 sekunder, och på landsväg drar den 0,75 l/milen, inte jättelite, men fan inte mycket heller. Allt är som bekant, relativt.
Kram //
Anton