• Kyrkby

    Bara skogsgående bilar......

    Det är idag på mer eller bara reklam med bilar som kör i skog upp på berg ut på en hed osv osv.
    Hur många kör sin bil, SUV & 4x4, ute i skog och mark ?
    Ngr gör det, självklart.
    Är absolut säker på att 99 % av ägare till dessa bilar kör på asfalt.

    Vad är vitsen i så fall med denna reklam ?

    Vi vet att SUV och bilar med förhöjda chassi och 4x4 drivna har betydligt sämre vägegenskaper, inte alls säkrare vid halt väglag eller säkrare, varför köper man bilar som detta ?

  • Svar på tråden Bara skogsgående bilar......
  • Donum

    Vet vi?

    Det har jag missat. Varför har de sämre vägegenskaper?

    Jag kommer att köpa en liten skogsmulle för att vi bor på landet, kör på små grusvägar som plogas ännu sämre än den asfalterade vägen.


    I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
  • Kyrkby
    Donum skrev 2015-03-21 10:11:21 följande:

    Vet vi?

    Det har jag missat. Varför har de sämre vägegenskaper?

    Jag kommer att köpa en liten skogsmulle för att vi bor på landet, kör på små grusvägar som plogas ännu sämre än den asfalterade vägen.


    Tyngdpunkten högre placerat !
    Förstår om man bor i skogen, då är framkomligheten viktigt.
    Det är bättre men inte så där astronomiskt bättre än med vanlig bil.

    Är det inte för att få en statussymbol och visa sig häftig ??
  • Donum
    Kyrkby skrev 2015-03-21 10:20:46 följande:

    Tyngdpunkten högre placerat !

    Förstår om man bor i skogen, då är framkomligheten viktigt.

    Det är bättre men inte så där astronomiskt bättre än med vanlig bil.

    Är det inte för att få en statussymbol och visa sig häftig ??


    Så de har inte sämre vägegenskaper, bara inte bättre?

    Jag förstår inte heller vitsen med att bo i stan och köra SUV. De flesta SUV:ar är väl mest för syns skull och har inte några särskilda terrängegenskaper. Men jag tycker att de ofta är snyggare, speciellt när de är ganska små. Jag är svag för små bilar. Porsche Macan t ex tycker jag är snygg. Fast jag är minst lika förtjust i Fiat 500x som inte heller har några särskilda terrängegenskaper.
    I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
  • Rataxes

    En del verkar hänga upp sig väldigt mycket på andras bilval...

    Jag vill iallafall ha en bil som jag vet tar mig till jobbet oavsett väglag, kan dra tung last och vi kan åka bekvämt i 120 mil i ett sträck. Vad andra väljer för bilar är upp till dem, bor man på Östermalm och vill åka Hummer H2, fine, det är inte jag som betalar din soppa eller bilskatt.


    Jag svarar endast i undantagsfall anonymiserade användare.
  • Kyrkby
    Rataxes skrev 2015-03-22 09:11:30 följande:

    En del verkar hänga upp sig väldigt mycket på andras bilval...

    Jag vill iallafall ha en bil som jag vet tar mig till jobbet oavsett väglag, kan dra tung last och vi kan åka bekvämt i 120 mil i ett sträck. Vad andra väljer för bilar är upp till dem, bor man på Östermalm och vill åka Hummer H2, fine, det är inte jag som betalar din soppa eller bilskatt.


    Vad bidrog ditt inlägg till.......
  • Pescetarian

    Om jag någon gång köper mig en bil, så blir det antingen en Hummer, en lastbil eller en pansarvagn. Känns tryggast så.

  • Kyrkby
    Pescetarian skrev 2015-03-22 10:07:32 följande:

    Om jag någon gång köper mig en bil, så blir det antingen en Hummer, en lastbil eller en pansarvagn. Känns tryggast så.


    Instämmer !
  • Rataxes
    Kyrkby skrev 2015-03-22 09:59:00 följande:

    Vad bidrog ditt inlägg till.......


    Anmäl då. Så har du gjort något här i livet iallafall.
    Jag svarar endast i undantagsfall anonymiserade användare.
  • Kyrkby
    Rataxes skrev 2015-03-22 11:12:38 följande:
    Anmäl då. Så har du gjort något här i livet iallafall.
    Inget kreativt, för inte diskussionen framåt.
    Men anmäl du !
  • Anton Chigurh
    Kyrkby skrev 2015-03-21 10:03:32 följande:
    Det är idag på mer eller bara reklam med bilar som kör i skog upp på berg ut på en hed osv osv.
    Hur många kör sin bil, SUV & 4x4, ute i skog och mark ?
    Ngr gör det, självklart.
    Är absolut säker på att 99 % av ägare till dessa bilar kör på asfalt.

    Vad är vitsen i så fall med denna reklam ?

    Vi vet att SUV och bilar med förhöjda chassi och 4x4 drivna har betydligt sämre vägegenskaper,

    inte alls säkrare vid halt väglag eller säkrare, varför köper man bilar som detta ?
    Sicket dravel, tror fan att det är säkrare med driv på alla 4, men det innebär inte att du skall ha övertro på 4WD utan kör du som en normal, vettig bilist så kommer du klara dig ur en och annan knivig situation med 4WD där det hade gått åt helvete med driv på 2, eller kanske tom 1, hjul. Bromssträckan är  i stort sett lika, kan möjligen, obs möjligen, vara längre med 4WD pga den ökade tyngden, men det är är inget jag de fakto vet, vad jag däremot vet är att dagens rallyteam väljer 4WD 7 dagar i veckan, inte enbart för att det självklart är snabbare utan även....för att det faktiskt är säkrare. tex  kan du hålla högre fart i kurvig terräng och med det i åtanke så innebär ju det att i vanlig trafik så håller sig bilisten med 4WD sig kvar på vägen medans bilisten med 2WD tappar greppet och sladdar av vägen och mejar ner kvinnan med barnvagn som råkar vara på fel plats. Vid fel tidspunkt.

    Allt annat lika.

    Typ.

    Har jag rätt. Eller har jag rätt !!!

    Förövrigt har Rataxes en bra poäng, vissa verkar ha förbannat ont i röven av vad andra kör för bilar. 

    Och inte alla 4WD är extremt bränsletörstiga, ta Audis modeller med V8 motorer, där har Audi nåt som heter "Audi cylinder on demand" och det innebär att bilen "stänger av" 4 cylindrar så länge du kör lugnt och städat, och behöver du klå en sketen BMW vid ett rödlyse, så kopplas alla 8 burkar in och du är (med RS6:an) uppe i hundra knyck på 3,9 sekunder, och på landsväg drar den 0,75 l/milen, inte jättelite, men fan inte mycket heller. Allt är som bekant, relativt. 

    Kram //Anton
    Most people are only alive because it is illegal to shoot them.
  • Kyrkby
    Anton Chigurh skrev 2015-03-22 16:19:52 följande:
    Sicket dravel, tror fan att det är säkrare med driv på alla 4, men det innebär inte att du skall ha övertro på 4WD utan kör du som en normal, vettig bilist så kommer du klara dig ur en och annan knivig situation med 4WD där det hade gått åt helvete med driv på 2, eller kanske tom 1, hjul. Bromssträckan är  i stort sett lika, kan möjligen, obs möjligen, vara längre med 4WD pga den ökade tyngden, men det är är inget jag de fakto vet, vad jag däremot vet är att dagens rallyteam väljer 4WD 7 dagar i veckan, inte enbart för att det självklart är snabbare utan även....för att det faktiskt är säkrare. tex  kan du hålla högre fart i kurvig terräng och med det i åtanke så innebär ju det att i vanlig trafik så håller sig bilisten med 4WD sig kvar på vägen medans bilisten med 2WD tappar greppet och sladdar av vägen och mejar ner kvinnan med barnvagn som råkar vara på fel plats. Vid fel tidspunkt.

    Allt annat lika.

    Typ.

    Har jag rätt. Eller har jag rätt !!!

    Förövrigt har Rataxes en bra poäng, vissa verkar ha förbannat ont i röven av vad andra kör för bilar. 

    Och inte alla 4WD är extremt bränsletörstiga, ta Audis modeller med V8 motorer, där har Audi nåt som heter "Audi cylinder on demand" och det innebär att bilen "stänger av" 4 cylindrar så länge du kör lugnt och städat, och behöver du klå en sketen BMW vid ett rödlyse, så kopplas alla 8 burkar in och du är (med RS6:an) uppe i hundra knyck på 3,9 sekunder, och på landsväg drar den 0,75 l/milen, inte jättelite, men fan inte mycket heller. Allt är som bekant, relativt. 

    Kram //Anton
    media.folksam.se/sv/2015/03/16/ny-studie-fyrhjulsdrift-ger-falsk-sakerhet-far-forare-att-underskatta-vaglaget/

    Ta del av denna studie, en av det största i världen, gjord av Folksam. Där finns ett par gamla rally stjärnor som deltagit i denna utvärdering.

    Förövrigt lämnar jag era argument utan kommentar, ta del av rapporten.
  • Anton Chigurh
    Kyrkby skrev 2015-03-22 17:59:26 följande:
    media.folksam.se/sv/2015/03/16/ny-studie-fyrh.../

    Ta del av denna studie, en av det största i världen, gjord av Folksam. Där finns ett par gamla rally stjärnor som deltagit i denna utvärdering.

    Förövrigt lämnar jag era argument utan kommentar, ta del av rapporten.
    En utomordentlig bra studie, och jag håller med utvärderingen, till 100 %. Mycket bra studie som stödjer mina påståenden till 100 %

    För det första, framkomligheten är bättre med en 4WD, greppet är bättre med en 4WD, bromssträcka är samma oavsett om du kör 2WD eller 4WD. Du skall inte ha en övertro på fyrhjulsdriftens egenskaper utan fortfarande anpassa din körning. PRECIS VAD JAG FÖRESPRÅKADE.

    4WD således: Framkomligheten är bättre....greppet är bättre, ENLIGT STUDIEN, och det gäller givetvis även när vägen svänger, alltså har du bättre möjlighet att klara dig ur en knivig situation ifall det håller på att gå åt helvete i en sväng....givet att du fortfarande har kört vettigt och inte som du hade stulit bilen. Detta är fakta enligt studien, det kan varken du, Kyrkby, eller någon annan förneka, att sen folk kör som om dom hade eld i röven bara för att dom har fyrhjulsdrift, det gör inte fyrhjulsdriften mindre säker i sig. Fattar du !!!

    Ifall en 4WD bil har dånat av vägen kan du knappast lasta fyrhjulsdriften för att föraren kört med kålroten under armen. 

    Eller, det kanske du kan, men det är ett antagande som är helt åt helvete.

    Mycket bra studie, Kyrkby, tackar så väldans för länken, känns bra med en synnerligen seriös undersökning som underlag för mina korrekta påståenden.

    Kram //Anton
    Most people are only alive because it is illegal to shoot them.
  • Kyrkby

    Folksam gör seriösa utredningar o studier.

    Farten är oftast orsak till de flesta olyckor, inget nytt.
    Farten är oxså orsak till att fler 4x4 bilar är inblandade i högre hastiger.
    SUV o Jeepstuket på bilar, bilar med högre tyngdpunk, har sämre vägegenskaper och då framförallt när det svänger. Fysikens lag kan ingen trolla bort till 100 %.

    Vi vet att när det gäller Polisbilar så vinner BMW:s bil överlägset när vi tittar på " fart " testerna. Detta är för att BMW har kvar ett " lågt " chassi kontra Volvo som kör sin XC med förhöjdt chassi.

    Valet av bil tenderar till att visa på ägarens önskan att vara ngn speciell person.

    Lägger igen värdering i val av bil, har kört allt från Volvo 144 aut till BMW M3
    Range Rover  - Hummer . Även hunnit med ett par SAAB och Ford bilar.

    Kör en  308 Diesel nu och är mkt nöjd.
    Sänkte årskostnaden från Range Rover med 70 % när jag köpte 308.

    308 är inte häftig, skrytsam eller märkvärdig på ngt sätt, men jävligt bra bil.
    Blir förvånad över hur väl utrustad den är.

    Mog om mitt 308 skryt.

    Kör med rätt huvud nu alla män, för vi vet att kvinnor kör bäst !

Svar på tråden Bara skogsgående bilar......