Inlägg från: Anonym (Också bonusmamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Också bonusmamma)

Tappat livslusten..

Hej TS!

Vill bara säga att jag lider med dig! Om ditt bonusbarns mamma bestämt sig för att snacka skit om dig och vara negativ så är det tyvärr svårt att bryta den negativa spiralen mellan dig och bonusbarnet också, tror jag. Barn är ju lojala mot sina föräldrar oftast och påverkas väldigt mycket av hur de ser på världen. 

Har själv en bonusdotter som nästan är vuxen nu. Hennes mammas negativa syn på mig och pappan (dvs hennes ex) har påverkat dottern oerhört mycket. Men eftersom hon bott mer hos oss än hos mamman så har vi ändå kunnat kompensera upp bilden lite och hon har liksom inte kunnat tycka att vi är hur dumma som helst när vi samtidigt brytt oss och månat om henne. ;).

Även om det är skitjobbigt att befinna sig där du är, att vara fast i någon annans bild av vem du är (biomammans), så glöm inte att du också har en del makt kvar. Om du är den du är - en vuxen som månar om alla barnen - så kan bonusdotterns mamma aldrig ta det ifrån dig! Jag fattar att du är trött och inte orkar alltid, men bli inte den person som bonusmamman säger att du är, då har hon verkligen vunnit!

Barnen blir tyvärr förlorare när mamman är negativ och pratar illa om barnets pappa och hans nya, för de hamnar emellan och gör nog så gott de kan för att vara alla till lags. Hemskt att hamna id en positionen och inte "få" tycka om sin pappa och/eller pappans nya för då blir mamma ledsen. Jag har lidit av det i alla år men jag har också sett att bonusdottern är den som lidit mest. Och det finns inte så mycket att göra, annat än att försöka visa att man vill barnen väl, kanske när de blir större uppmuntra dem att skaffa sig en egen bild av situationen, att det finns olika sätt att se och tolka världen på. 

Önskar dig stort lycka till och kram! 

Svar på tråden Tappat livslusten..