Moderno skrev 2015-08-26 10:27:39 följande:
1. Sverigedemokrater kan väl också vara invandrare?
2. I rapporten från BRÅ ("Brottslighet bland personer födda i Sverige och i utlandet" RAPPORT 2005:17), står det på sidan 22 och 24, att undersökningen bara omfattar personer folkbokförda i i landet den 31 december år 1996. I en fotnot på sidan 24 står "Undersökningen omfattar således inte de brott som är registrerade på personer som inte var folkbokförda i landet vid nämnda tidpunkt, det vill säga personer som väntade på besked om uppehållstillstånd, personer som tillfälligt vistades i Sverige under femårsperioden som turister eller studenter och personer som medvetet kommit till Sverige i brottsliga syften." Det känns spontant som att värdet av undersökningen därmed blir ganska begränsat?
Men med dessa anmärkningar måste utgångspunkten i alla diskussioner vara att invandrare är hederliga människor som inte kommer till Sverige för att begå brott, med ett fåtal undantag.
Däremot kan man oroas över hur fattigdom och svåra förhållanden i Sverige påverkar brottsligheten. Den frågan är viktigare för mitt förtroende för regeringen (och oppositionen) än invandringen som sådan. Att låta människor, som nu, växa upp på vandrarhem och andra tillfälliga, och ofta undermåliga, platser tror jag knappast kommer leda till ett gott framtida samhälle.
Utan en plan för framtiden, tror jag faktiskt att Bertil Torekulls (MP) inlägg i debatten är det rimligaste.
www.expressen.se/debatt/dags-att-tillfalligt-stoppa-invandringen/ (Även om man på grund av internationella åtaganden bör använda andra verktyg än ett "stopp").
1. Ja, men eftersom sverigedemokraterna för en invandrarfientlig politik är det inte troligt att det är i någon högre grad.
2. Rapporten tar också upp att låg social status och låg utbildningsnivå har starkare samband till brottslighet än vad ursprung har. Jag håller med dig om att dagens integrationspolitik är usel, men det har den också varit under de förra två mandatperioderna. Det är inget nytt för den sittande regeringen. Dock verkar det som om våra politiker kan nå en blocköverskridande överenskommelse om integrationspolitik, vilket är positivt.
När det gäller artikeln du länkar till kan jag konstatera att mannen i fråga nog upplever en hel del obalans mellan sina åsikter och partiets ställningstaganden.
Jag skulle kalla hans utspel för skamligt och uppmana honom att söka sig till likar.
Pajasen blandar friskt i sitt problematiserande av grupper. Flyktingar, invandrare och lite förtäckt tiggare, då han skriver om tältläger och kåkstäder. Det är inte särskilt svårt att lista ut vilken ideologi som passar honom bäst.
Problemet med de här åsikterna är att de kommer väldigt nära Tyskland på 30-talet. Att utradera svaga och obekväma grupper var greppet då, och det är det nu. Först tiggare, sedan flyktingar, sedan invandrare och homosexuella, feminister och oliktänkande.
ligator.wordpress.com/2014/05/14/nazisternas-kamp-mot-det-organiserade-tiggeriet-1933/
Om länken känns otillförlitlig vill jag att du noterar att där finns källor mot slutet. Det är alltid ett plus i kanten.