Inlägg från: Studentpappa |Visa alla inlägg
  • Studentpappa

En sansad tråd om tiggare, är det möjligt?

Läget idag har som jag antar alla konstaterat men många väljer att blunda för spårat ur totalt. Rädslan för att framstå som rasist är större än att våga stå för att man inte vill ha tiggare utanför varje butik och gathörn. Sen att det växer upp kåkstäder gör inte saken bättre. Vi betalar väldigt mycket skatt i detta land och jag vill inte se några sub-samhällen växa fram för att andra länder inte kan sköta om sina medborgare.

Vi har på kort tid i vinter haft flertalet rejäla slagsmål mitt i staden när de slåss om sina revir. Hur de nu kan anse det vara deras i ett främmande land. Alla ggr har det skett på eftermiddagen, så förutom att behöva snubbla på folk överallt ska man behöva fundera över om man hamnar mitt i ett vilt slagsmål när man går på stan med sin dotter. Här körs frilansande tiggare bort av män som sköter organiseringen här i staden. En camping i närheten gjorde ett försök att få in pengar under vintern och har hyrt ut till tiggarna i vinter, något som han ej kommer att göra om. Är garanterat dyrare att städa och reparera än vad intäkterna ger. 

Jag tycker givetvis synd om personen, men ser inte att de kommer hit och tigger och bosätter sig där de känner för som en lösning. Speciellt med det kaos de lämnar efter sig, som skogsägare (eller barn till) är detta inget nytt fenomen då vi haft bärplockare från samma länder så länge jag kan minnas. Boplatserna har lämnats i kaos med tonvis av skit, skräp, stöldgods och förstörda träd som ägarna själva får bekosta sanering av. LRF har jobbat mot detta och har arbetat fram en mall för avhysning, något som kostar 600:-/person för MARKÄGAREN att bekosta. Lägg därtill att de knappast lär städa efter sig. Roligt när det kan röra sig om ett par hundra pers. Men det är positivt på ett sätt då detta nu ses som ett problem när det nått storstäderna. 

Vill du stödja romernas situation så kan du bli fadder till en rom genom HTLI.org det sköts av de förmodligen mest godhjärtade människor som finns som gör en gigantisk insats i många öststatsländer helt ideellt. Villkoret de ställer på romerna som får en fadder är att de ej får stjäla eller åka och tigga, det finns givetvis en poäng med det då tiggeriet befäster deras socialt utsatta situation. Jag har varit fadder hos dem i över 6 år och mitt fadderbarn som iofs ej är rom men fattig från ett annat öststatsland har idag slutfört sin skolgång och har arbete och en framtid. Det skulle han garanterat inte haft om han valt pappersmuggen istället för skola. 

SD kommer att nå minst 25% 2018 om de fortfarande är det enda partiet som vågar säga nej till tiggandet. 

• Studentpappa
    Anonym (frk fröken) skrev 2015-03-25 21:54:14 följande:
    HTLI.org, vilket bra tips! Tack!
    Hemsidan är inte av senaste snitt och allt kanske inte är toppmodernt, men de prioriterar att använda pengarna till välgörenhet och har inga avlönade direktörer eller dyra lokaler.
Svar på tråden En sansad tråd om tiggare, är det möjligt?