• Anonym (???)

Pälsängrar, hur lätta att bli av med själv??

För ett halvår sedan ungefär så upptäckte jag vad jag trodde var silverfiskar i vår klädkammare. Det var ganska stökigt där inne skäms jag för att erkänna: ofta låg kläder på golvet och vi dammsög sällan så det var en del damm...  Oskyldig  Men efter det började vi hålla efter och dammsuga minst varje vecka osv och krypen verkade försvinna. Och nu har jag inte sett till ngt kryp på flera månader.

Idag hittade jag däremot flera stycken små längst in under soffan (där det var en del damm) och två små skalbaggar :O  Jag googlade och det verkar vara pälsängrar och inte silverfiskar.
    Jag läste att de kan komma genom fönstret? och hoppas att detta är nya ängrar och inte gamla som överlevt och förökat sig Tyst För om det är så hoppas jag att vi kan bli av med dessa också.

Men vad tror ni: de som var i klädkammaren verkade ju försvinna efter vi började städa där. Eller tror ni de överlevde men aldrig visar sig bara? Och nu har spritt sig vidare? Tyst 
    Har inte sett dem ngn annanstanns och vardagsrummet ligger inte i angränsning till klädkammaren så isf har de vandrat långt...
    Någon som haft krypen men lyckats bli av med dem? Har förstått att man kan frysa in/tvätta kläder, men hur gör man ifall de finns i soffan??  

• Svar på tråden Pälsängrar, hur lätta att bli av med själv??
  • Giovanna

Det går att bli av med pälsängrar utan bekämpningsmedel men det är inte så lätt. Pälsängrar kommer in i form av skalbaggar. De brunaktiga krypen med tofs där bak är skalbaggens larver (eller nymfer?).

Du måste städa minutiöst noga för att bli av med dom då de krymper in o gömmer sig bakom lister, i glipor och liknande. Dammsug, dammsug, dammsug. Och släng dammsugarpåsen direkt!

Hemma hos mig hade dom huvudkontor i en gammal kista där jag förvarar tyger och garner. Det som gick att tvätta tvättade jag, en del la jag i frysen, annat slängde jag. Kistan ställde jag ut på balkongen över vintern. Och så dammsög jag och skurade som en tok.

Sen hade jag på rikligt med eterisk olja (testade både citronella, lavendel, kryddnejlika och gud vet vad) där dom små krypen hållit till som mest.

Jag blev av med dom, men det krävde en del arbete.

• Anonym (???)

Okej! Jag har dammsugit hela lägenheten extra noggrannt idag, kollat i skåp osv, dammsugit lister osv men bara hittat dessa under soffan. Men där var det också lite gammalt damm så jag hoppas det var den missen som gjort att de kommit dit? Men jag ska skura också och tvätta så mkt som möjligt imorgon då vi har bokat tvättid.

Men hur gör jag med soffan? Har dammsugit och så men om de finns i den hur kan man få bort dem?
    Kan de finnas i golv och så bara att man inte brukar se dem?
    Hoppas så att dessa är nya så att vi inte har haft kvar de andra så länge bara att de varit "gömda", för isf kanske vi kan bli av med dessa hyfsat lätt. 

• Anonym (???)

Okej! Jag har dammsugit hela lägenheten extra noggrannt idag, kollat i skåp osv, dammsugit lister osv men bara hittat dessa under soffan. Men där var det också lite gammalt damm så jag hoppas det var den missen som gjort att de kommit dit? Men jag ska skura också och tvätta så mkt som möjligt imorgon då vi har bokat tvättid.

Men hur gör jag med soffan? Har dammsugit och så men om de finns i den hur kan man få bort dem?
    Hoppas så att dessa är nya så att vi inte har haft kvar de andra så länge bara att de varit "gömda", för isf kanske vi kan bli av med dessa hyfsat lätt. 

• Giovanna
    Anonym (???) skrev 2015-03-22 18:23:04 följande:

Soffan får du dammsuga, in mellan alla veck etc. Vänd på den så att du kan dammsuga ordentligt under. Så länge det inte är hål i tyget nånstans så lär dom ju inte kunna krypa in i stoppningen.
  • Anonym (pälsängern)

Ett tips kanske: jag köpte träblock på designtorget som skulle hålla pälsängrar borta. Minns inte om det var sandelträ eller cederträ, men det kanske går att googla. De gillar visst inte doften. Man lägger dem bland textilier som man är rädd om (i garderoben alltså).

Svar på tråden Pälsängrar, hur lätta att bli av med själv??