• SandraP81

    Vår fina dotter på 8 månader autistisk?

    Men barnet är ju bara 8 månader? Många barn "strular" med maten när man börjar introducera riktig mat. Vårt första barn åt helst bara 6 månaders lasagneburkar upp till hon var året medans sonen äter precis vadsomhelst. Man får väl hitta något som funkar och köra på det under en tid. De lär sig äta förr eller senare liksom, ingen panik!

    Sen gällande att ta flaska så tycker jag det oftast är förstagångsföräldrar som har problem med att barnen vägrar flaska. Jag tänker själv att det kan bero på lite olika saker som t ex att man blir tillsagd att inte ge barnet napp/flaska från början för man kan förstöra amning/anknytning. Det är svårare att introducera flaska ju längre man väntar upplever jag. Sen kan det också bero på att föräldrarna ger flaska med fel teknik, att de stoppar in flaskan så lite att barnet inte får bra grepp. Flasknappen ska in långt bak i munnen (precis som bröstvårtan när man ammar)

  • SandraP81
    monty09 skrev 2015-03-23 21:50:59 följande:
    Okej, så är verkligen inte vår dotter.

    Hon ger ögonkontakt och svarar med leenden (även om det inte är några långa sekvenser) och följer även efter med blicken. Hon ljudar/jollrar lite (kanske 5-10 gånger på en dag), även om hon för 10-14 dagar sedan hade några dagar där hon kvittrade på (mycket för att vara henne, dvs 30-40 min på morgonen).

    Det finns ett visst socialt samspel med andra barn, men hon tappar intresset för dem ganska snabbt. Och så verkar hon inte vilja dela med sig så mycket till mamma och pappa heller; hon kan gott sitta tyst och fokusera på sina leksaker (samt pilla med etiketter - en riktig favorit) ganska långa perioder förutsatt att vi inte gör allt vi kan (dansar, sjunger, hoppar upp och ner) för att fånga hennes intresse.

    Så det känns verkligen inte som att vi inbillar oss att det är något som inte stämmer fullt ut. Sedan kanske det inte är Aspergers...
    Jag tycker detta låter fullständigt normalt, allt det du beskriver! Mitt första barn var ett klängigt, missnöjt barn som bara ville bli buret. Vi fick inte en lugn stund. Andra barnet var som en solstråle och fullkomligt nöjd med att sitta och pilla på en kloss i säkert 30 minuter... för att sen övergå till att pilla på något annat. Vi är jätteglada över att ha fått ett sådant barn oxå (ett sånt som "alla andra" föräldrar pratar om som är nöjd med så lite) och är inte det minsta orolig över att något skulle vara fel!

    Detta med jollret går verkligen upp och ner också. Några dagar kan det vara jättemycket för att sedan i långa perioder vara väldigt tyst (oftast då motoriken utvecklas). Jag tycker det låter så sorgligt att ni tror att något är fel på barnet, varför kan ni inte bara njuta av det istället. Ni borde båda gå och prata med en terapeut via BVC, för er egen skull och för barnet. Oavsett om det nu skulle vara nåt fel eller inte.
Svar på tråden Vår fina dotter på 8 månader autistisk?