• jajja

Att leva utan en galla?

FundersamHmmmm,var hos kirurgen idag och dom sa att jag ska operera bort gallan...
    Hur gör man?
    Hur lång tid tar det?

Jag vet att det är en titthål operation,men hur mår man efter det?

Nåt jag måste tänka på?Förvånad
    Har 1000 frågor...
    vet inte var man ska börja bara...
    Jajja med alla barnen och en egen tårtmapp
  • Svar på tråden Att leva utan en galla?
  • LinnaLi

Tror att det är en relativt enkel operation. Förut öppnade de mycket, men nu är det ett mycket enklare ingrepp. Du slipper nog få ett lika fult ärr som mín mamma har.

Lycka till!

• lillan68

Hej !!!

Jag opererade bort min gallblåsa för snart ett år sedan pga av att det var stenar i den stora som femmkronor och sedan var den tre gånger så stor.
    Operationen gjordes med fyra titthål men pga att gallblåan var så stor så öppnades lite mer ca 10 cm ovanför navelen.Jag skrevs in en Måndag skulle opereras Onsdag och hem på kvällen men jag blev kvar i 7 dagar pga att jag hade så ont efteråt men det är väldigt ovanligt sa läkaren.Att jag blev kvar och hade så ont berodde på att i det lilla snitt på 4 cm ovanför navelen hade dom tagigit och drat rätt så mycket för att få ut den förstorade gallblåsan.Läkarn ville inte öppna för mycket så dom hade fått dela gallblåsan i tre delar innan den togs ut så det var därför jag hade så ont efteråt.

När ska du ta bort din då ???

• jajja

Idag fick jag reda på att jag kommer att opereras,jag mängder med stenar i min lilla galla.
    Men jag har fått en förtur tid så inom 3 månader är det sagt.
    Oj då jag trodde det var en dag operation.....
    knepigt det blev då....

• Jennie med ie

Galla har man kvar Det är gallblåsan som tas bort. Galla fortsätter att produceras och normalt har man gallgångarna kvar och det kan bli kramper i dem även om blåsan är borta, om man har otur.

Jag opererades för 5 år sedan och på "mitt" sjukhus sker ca 90% av gallblåseoperationerna med titthåll och 10% med öppen kirurgi och ofta vet de inte i förväg vilket det blir utan de börjar med titthål och kollar så det funkar... Ibland kan det behövas öppen kirurgi och då går de vidare med det. Det första de sa till mig när jag vaknade var att det räckte med titthål *s* Jag opererades en eftermiddag och åkte hem vid lunch nästa dag, och efter en veckas sjuksskrivning började jag jobba igen.

• lillan68

Ja för berätade dom att det var så här att man läggs in dagen innan operationen och sedan opereras man och efter det åker man hem alltså två dagar.
    Man måste dricka någon speciell dryck några timmar operationen och man får ju inte äta så det är vad man gör dagen innan och operationsdagen.
    Jag var på ultraljud i början på dec-04 och fick operations tid den 7-feb-05.

• jajja

Hmmmmm,ok.
    Hoppas att det blir ett litet ingrepp då.

• lillan68

Ja det håller vi tummarna för men som tidigare insändare skrev så kan dom aldrig vara säkra utan dom säger att dom börjar med titthål så får man se när man vaknar vad dom gjort.Men på mig var det kompliserat så dom vill nog gärna inte öppna för mycket i onödan.

• Mia med 2

ts: jag opererade bort min gallblåsa förra månaden, kom dit på morgonen och hade planerat att åka hem samma dag.

de gjorde fyra hål, ett precis över naveln, ett strax under brösten i mitten och två små på höger sida.
    jag hade ont så fort jag vaknade upp men så fick jag nåt emot det onda och sen var det bra. men jag var väldigt trött, ville bara sova hela tiden så ist för att åka hem till min mamma och sova där under natten ihop med sonen så fick sonen sova över hos farmor och farfar ist och jag sov ut på sjukhuset. (sambon jobbade natt)
    morgonen därpå var jag utvilad och allt kändes bara bra, hade inte så ont, men lite stel var man ju alltid.

lycka till med din operation

• BettyBoop8

Jag opererade bort gallblåsan i våren 05 men jag lades in akut och opererades 2 dagar senare med titthål. Sedan fick jag ligga kvar i 3 dagar men det var för att jag hade för höga levervärden och en inflamerad bukspottkörtel som gjorde att mitt blodsocker var för högt. Tyvärr så gick inte blodsockret ner så jag har nu diabetes typ 2. En annan biverkning som jag har är att jag ständigt har diaree. Läkaren förklarade för mig att eftersom inte gallan kan samlas i blåsan längre så rinner den ständigt ner i magen/tarmarna och då blir tarmarna irriterade. Har märkt att det blir mycket bättre om man verkligen äter frukost, lunch, middag och så (är lite dålig på det själv) så nu efter nästan ett år är jag bättre.

Svar på tråden Att leva utan en galla?