Inlägg från: lillan68 |Visa alla inlägg
  • lillan68

Att leva utan en galla?

Hej !!!

Jag opererade bort min gallblåsa för snart ett år sedan pga av att det var stenar i den stora som femmkronor och sedan var den tre gånger så stor.
    Operationen gjordes med fyra titthål men pga att gallblåan var så stor så öppnades lite mer ca 10 cm ovanför navelen.Jag skrevs in en Måndag skulle opereras Onsdag och hem på kvällen men jag blev kvar i 7 dagar pga att jag hade så ont efteråt men det är väldigt ovanligt sa läkaren.Att jag blev kvar och hade så ont berodde på att i det lilla snitt på 4 cm ovanför navelen hade dom tagigit och drat rätt så mycket för att få ut den förstorade gallblåsan.Läkarn ville inte öppna för mycket så dom hade fått dela gallblåsan i tre delar innan den togs ut så det var därför jag hade så ont efteråt.

När ska du ta bort din då ???

• lillan68

Ja för berätade dom att det var så här att man läggs in dagen innan operationen och sedan opereras man och efter det åker man hem alltså två dagar.
    Man måste dricka någon speciell dryck några timmar operationen och man får ju inte äta så det är vad man gör dagen innan och operationsdagen.
    Jag var på ultraljud i början på dec-04 och fick operations tid den 7-feb-05.

• lillan68

Ja det håller vi tummarna för men som tidigare insändare skrev så kan dom aldrig vara säkra utan dom säger att dom börjar med titthål så får man se när man vaknar vad dom gjort.Men på mig var det kompliserat så dom vill nog gärna inte öppna för mycket i onödan.

Svar på tråden Att leva utan en galla?