• Anonym (Skådespelare)

Blivit indragen som styrelsemedlem i en föreningen - Som jag egentligen inte borde fortsätta som medlem

Hej!

Jag skall arbeta som skådespelare i helgen. Och kommer åka redan imorgon.De andra kollegorna kommer övermorgon, vilket jag också skulle göra. Men i och med att jag blev styrelsemedlem hux flux, så åker jag imorgon för att vara med i ett möte. .

Lite smått frustration och sorgsenhet i mig, samt ångest.

Det var såhär - Den ansvarige kontaktade mig, då han bara behövde en person till ett möte. Han behövde bara en person för att kunna få 50.000 kr. Eller lättare sagt, föreningen skulle få det. Det var vad han sade. Samt att man kan inte ha en förening, utan man måste vara ett visst antal styrelsemedlemmar för att föreningen skall fungera och hållas vid liv.

Okej . . .Jag är naiv, men visst. Jag tackar ja. Personen har ju trots allt blivit min ''vän'', och dessutom skall jag vara skådespelare, så det gäller bara att hålla huvudet högt, och inte vara en person som tackar nej till något erbjudande som går smidigt och snabbt.

Så bara en möte. Visst, visst, jag tackar ja. Lite skeptisk dock, för det kändes lite lustigt, men som sagt. Naiviteten tog över.

Och ja, det vart som jag misstänkte. Igår vart det konflikt, det vart meddelanden fram & tillbaks. Efter att han sa att han måste låna pengar till föreningen. Men om JAG exempelvis lånar pengar, till föreningen så behöver inte jag betala lånet utan det sköter föreningen. Otroligt lustigt . .

Jag sa att jag varken vill eller kan låna pengar. Jag kan inte heller betala något lån, jag kan inte och vill inte.

Då vart han helt upp i varv och menar att jag inte ställer upp och är en seriös medlem. Jag skrev till honom vad han och mitt överenskommelse var, och det var just det som jag skrev. Att jag skulle bara vara medlem på grund av mötet. Och överenskommelsen var att jag inte skulle betala ett smack. Jag förlorar ingenting på det. Det enda som jag förlorar är fyra dagar av mina studier. Fast det löser sig, det fixas sig. Jag gillar inte det särskilt mycket, men jag väljer skådespelarjobb än att vara aktiv på kursen i fyra dagar. Fyra dagar gör ju ändå inget. Jag studerar teater, förresten.

Nåväl, jag känner en oro för imorgon. För denna man har sagt till en annan styrelsemedlem, och han menade att hon vart besviken på mig som inte är seriös. Jag är väldigt säker på att han formulerade om det hela, och ''dölj'' en massa ord, så som överenskommelsen mellan han och mitt.

Det som känns otroligt jobbigt är ju det här med att jag inte ens träffat ansikten så blir jag skurken och under mötet kommer det förmodligen tas upp det här. Jag undrar ja, om jag verkligen vågar vad denna man har sagt och hur han dessutom agerade. Och vad hans och mitt överenskommelse var. Det känns så otroligt fel att riskera med en massa konflikt innan jag ens skall uppträda.

Men jag kommer nog öppna käften i alla fall.

Jag tycker bara att det är segt att jag har fått en uppgift, som jag måste erkänna med skammen i kroppen att jag inte gjort. För att jag hade i tankarna om att jag endast var tillfällig medlem för att vara med på mötet. 

Men visst, jag ser ju det som mitt fel också. .

*Suck*

Vad tycker ni om detta?

Jag drömmer om skådespelare, men jag vill ju gärna inte sabba några goda kontakter. Hur skall detta bli. Skall jag fortsätta som styrelsemedlem i förhoppningen av att desssa människor kanske återigen gör något sådan här föreställning som jag kan vara med på. För till nästa gång, kanske de säger, ''Nej, ta inte med honom. Han kan inte arbeta och tar inte saker på allvar''.

Jag tar absolut saker på allvar. Och jag skulle ju inte tackat ja till erbjudandet av mötet om jag inte brydde mig om att hjälpa till . ..

Jag vet inte. Känns som om det är mitt fel men samtidigt inte.

Så därför skrev jag av mig. För att se vad ni tycker och tänker om detta.

• Svar på tråden Blivit indragen som styrelsemedlem i en föreningen - Som jag egentligen inte borde fortsätta som medlem
  • Anonym (pfff)

Lämna skiten det låter inte som det är nåt du mår bra av.
    Din enda "skamliga uppgift" är att du inte kan leverera dem 50 000?  och bara för att du inte har 50 000 är du inte seriös?!? Seriöst du hör hur sjukt de låter.. lämna dem.

• Dixie

låter mycket oseriöst - jag hade nog funderat en extra gång innan jag involverade mig! 

• Anonym (Skådespelare)

Jag är lite otydlig texten. Förlåt mig.

Lånet skulle komma ifrån en bank eller liknade. Och den personen som lånar ifrån banken till föreningen. Behöver inte betala lånet. MEN! Om man inte ha lånat pengar ifrån banken så föreningen får pengar. Så skall alla styrelsemedlemmar hjälpas åt och betala lånet.

Mötet ägde rum via telefon.

Någonstans förra veckan.

Denna person menade att han skulle ha ett möte klockan xx.xx.

Och menade att mötet kan inte bli av, om inte en till person hoppar in. Han behövde bara en person, och han valde mig.

Han sa återigen, att han behövde bara en person. Och om alla är med, så skulle han få 50.000 kr, av supporter ifrån myndigheten eller vad det nu var . .

Så ja tackade ja. Det gällde trots allt bara en möte.

Men igår så menade han att han fixat transport så jag kan komma till föreningen och ha möte. Han pratade också om att han måste låna. Om han inte lånar kan inte galan bli av.

Jag förstod inte riktigt, men fortsatte och lyssna, och tills slut sa han att han måste låna pengar och alla skall hjälpas åt och betala lånet. MEN! Om någon ifrån föreningen lånar pengar så föreningen får pengar. Behöver hen inte betala lånet. Utan kan slappna av och låta föreningen sköta det. Det låter jätte konstigt egentligen. Varför i så fall kan inte han själv låna pengarna?

Jag ville inte vara tjafsig och ställa motfrågor, utan tackade bara nej och påminde om överenskommelsen och att jag BARA faktiskt skulle vara medlem för att vara med i mötet. 

Men nu har jag konstig nog, helt plötsligt blivit medlem. Och kan inte heller gå ur i den. För går jag ur i den, kommer tydligen föreningen gå i förlorad och galan kan inte bli av.

Ligger jag illa till? . .

Om det skulle bli något absurt så polisen eller liknade blandas in. Kommer jag få prick i registret eller bli skyldig staten pengar?

Eller kan jag vara säker och kunna visa myndigheterna meddelanden som han skrivit, så allt om mig är lugnt?

Jag ställde bara upp för att vara snäll. Men jag är trots allt bara en skådespelare som bara skulle uppträda i helgen. Var ju inte meningen med denna hemskheten. Men han menar - Går jag ur nu, kommer föreningen inte vara vid liv.

Men imorgon kommer jag säga allting på mötet.

• Anonym (mysko)

Detta verkar helskumt. Självklart ska man inte ta lån i sitt eget namn för en förenings skull om man inte är beredd på att eventuellt förlora pengarna. Det är något för bättre bemedlade eldsjälar, inte för studenter som just dragits i i föreningen, halvt motvilligt.

• Nerfherder
    Anonym (Skådespelare) skrev 2015-03-23 15:13:01 följande:

Jag är lite otydlig texten. Förlåt mig.

Lånet skulle komma ifrån en bank eller liknade. Och den personen som lånar ifrån banken till föreningen. Behöver inte betala lånet. MEN! Om man inte ha lånat pengar ifrån banken så föreningen får pengar. Så skall alla styrelsemedlemmar hjälpas åt och betala lånet.

Mötet ägde rum via telefon.

Någonstans förra veckan.

Denna person menade att han skulle ha ett möte klockan xx.xx.

Och menade att mötet kan inte bli av, om inte en till person hoppar in. Han behövde bara en person, och han valde mig.

Han sa återigen, att han behövde bara en person. Och om alla är med, så skulle han få 50.000 kr, av supporter ifrån myndigheten eller vad det nu var . .

Så ja tackade ja. Det gällde trots allt bara en möte.

Men igår så menade han att han fixat transport så jag kan komma till föreningen och ha möte. Han pratade också om att han måste låna. Om han inte lånar kan inte galan bli av.

Jag förstod inte riktigt, men fortsatte och lyssna, och tills slut sa han att han måste låna pengar och alla skall hjälpas åt och betala lånet. MEN! Om någon ifrån föreningen lånar pengar så föreningen får pengar. Behöver hen inte betala lånet. Utan kan slappna av och låta föreningen sköta det. Det låter jätte konstigt egentligen. Varför i så fall kan inte han själv låna pengarna?

Jag ville inte vara tjafsig och ställa motfrågor, utan tackade bara nej och påminde om överenskommelsen och att jag BARA faktiskt skulle vara medlem för att vara med i mötet. 

Men nu har jag konstig nog, helt plötsligt blivit medlem. Och kan inte heller gå ur i den. För går jag ur i den, kommer tydligen föreningen gå i förlorad och galan kan inte bli av.

Ligger jag illa till? . .

Om det skulle bli något absurt så polisen eller liknade blandas in. Kommer jag få prick i registret eller bli skyldig staten pengar?

Eller kan jag vara säker och kunna visa myndigheterna meddelanden som han skrivit, så allt om mig är lugnt?

Jag ställde bara upp för att vara snäll. Men jag är trots allt bara en skådespelare som bara skulle uppträda i helgen. Var ju inte meningen med denna hemskheten. Men han menar - Går jag ur nu, kommer föreningen inte vara vid liv.

Men imorgon kommer jag säga allting på mötet.

Tyvärr, det verkar vara bluff. Vadå kan inte gå ur? Vad är det för gala? Varför skulle du bli polisanmäld eller liknande? Nej, dra dig ur fort som ögat. Det där är inte seriöst för fem öre
  • Anonym (Föreningsaktiv)

Först: Nej, du kan absolut inte råka illa ut.

Jag har varit aktiv i många föreningar och jag har aldrig någonsin hört talas om ett liknande upplägg. Allt låter helskumt. Normala föreningar har inte privatpersoner som "målvakter" för banklån. 

Sedan finns alltid risken att de inte kan betala tillbaka pengarna. Har de inte 50 000 nu finns ingenting som säger att de kommer att ha det senare heller. Då får du betala tillbaka lånet själv. 

Om jag vore du så skulle jag dra mig ur det helt faktiskt. Säga att om det ska vara på det viset så hoppar du av ditt uppdrag som styrelseledamot och går ur föreningen. Skulle de påstå att det inte går att gå ur föreningen eller något annat lika dumt så kontrar du med att du i så fall tyvärr måste polisanmäla dem för ofredande alternativt utpressning om de inte hörsammar din uppmaning att lämna dig i fred. Det här är inte kontakter som du vill ha, så om du bränner dem gör det inget. 

Om du vill vara fruktansvärt snäll kan du alltid ringa och prata med någon annan ur styrelsen och höra om du verkligen uppfattat allt rätt. Det kanske bara är den här personen ifråga som är oseriös och inte föreningen. 

• Anonym (Föreningsaktiv)

Ett tillägg bara: No offence Ts, men jag får intryck av att du är en ung och "snäll" person som inte riktigt tar vara på dina rättigheter. Jag tror det är just det som gjorde att du fick frågan om du ville vara med på det här.  

Personen som frågade dig tror helt enkelt att du är lättlurad och kan pressas till olika dumma saker. 

• Anonym (Skådespelare)
    Anonym (Föreningsaktiv) skrev 2015-03-23 15:57:12 följande:

Ett tillägg bara: No offence Ts, men jag får intryck av att du är en ung och "snäll" person som inte riktigt tar vara på dina rättigheter. Jag tror det är just det som gjorde att du fick frågan om du ville vara med på det här.  

Personen som frågade dig tror helt enkelt att du är lättlurad och kan pressas till olika dumma saker. 

Det är lite så. En naiv typ som gillar att hjälpa andra. Trots allt så sa han själv att han bara behövde 1 person, som MÅSTE vara med på mötet. Så de får chansen att få femtio tusen kr. Jag såg inget vidare problem i det. Trots allt, bara ett möte.

Jag förlorar ingenting på det, så varför inte. Tänkte jag. Jag är helt enkelt naiv, trots att jag fick tankar. Men min naivitet tog över som sagt.

Du som är föreningsaktiv. Om jag hoppar ur, finns det verkligen en möjlighet att han ställer in allting - För att det saknas en person och så?

Det är det han säger. För när jag säger att jag vill gärna hoppa av innan jag blir tvungen att betala avgift och lån och grejer. Så blir han hetsig och säger att jag är oseriös och att han kommer ställa in allt och liknade.

Jag är rädd.

Det verkar bara vara han som är skum och inte hela föreningen.

Dock har han pratat med en person i föreningen. Hur han formulerade sig vet jag inte. Men han meddelande senare att personen som han meddelande till, vart tydligen besviken på mig och även den personen sa att jag var oseriös.

Så han formulerade sig på ett sätt som fick mig att vara skurken. Jag tror inte att hela föreningen är dåliga människor.

Jag vill inte vara aktiv för föreningen. Jag är dock skådespelare, och vill gärna uppträda för denna gala.

Det som känns svidit är ju att han verkar fortfarande inte ha fått tag i några pengar.

Så jag vet inte riktigt om jag vill åka dit eller inte.

Jag har ju sagt och gett honom tipset att han kan skjuta upp galan. Vilket han säger att det blir hans second plan. Men han verkar fortfarande envisas om att galan skall köras på i helgen.

Allt känns bara så krångligt. Och låt oss säga att jag inte åker bort imorgon, och galan blir av. Då kommer jag bara få otroligt ont i magen!!
  • Anonym (Skådespelare)

Nu har jag pratat med denna man som då har hand om föreningen.

Han menar att om jag hoppar av nu, så kan de inte fortsätta för då kommer skatteverket vara på de.

Det jag kan göra är att hoppa av till nästa år . .

Jag tror att jag skall hoppa av direkt efter galan. Liksom efter mitt uppträdande.

Det som känns svidit är att jag kanske inte kommer kunna jobba hos de i nästa år, för att de sa att de skulle göra detta till en tradition med denna gala och så.

Svar på tråden Blivit indragen som styrelsemedlem i en föreningen - Som jag egentligen inte borde fortsätta som medlem