• efterfest

Högt kolesterol!!!

Jag var och tog blodprov hos min läkare här om veckan, och idag fick jag ett samtal där de sa att mitt kolesterol var förhöjt. De enda hon sa var "skulle rekomendera dig att gå på diet".

Någon som har tips på vad jag ska göra för att sänka kolesterolet? Vadå för diet?

Jag är kvinna, 23år, 165cm lång och väger 73kg(japp jag vet att jag är överviktig). Jag äter för det mesta husmanskost, motionerar flera ggr i veckan och dricker nästan aldrig något annat än vatten.

Kan också tillägga att jag har pcos och har svårt att gå ner i vikt. Har testat lchf men slutade efter att jag fått gallsten en andra gång.

• Svar på tråden Högt kolesterol!!!
  • efterfest

Tack för all respons, tar till mig det och ska börja läsa på lite. Ska till läkaren på torsdag, dock en annan, men ska se vad han säger om det hela.

Kolesterolet var på 7,5 och det skulle vara under sex sa hon när hon ringde..

• efterfest
    Anton Chigurh skrev 2015-03-24 15:05:11 följande:

Misstänker att ditt nick "efterfest" av någon underlig anledning ifrågasätts av vissa, du har ju noll uppgifter på din sk "Profilsida" så då torde det ju vara ditt nick dom menar.

Tror jag. 

Men jag fattar inte varför. Ett nick är ett nick. Liksom.

Haha jaha oj då! Får väl "försvara" mitt namn då. Jag tog det pga mitt vanliga var upptaget, så enkelt var det. Och kan tillägga att jag knappt dricker alkohol alls, skulle jag göra det så blir jag själv förvånad om kag orkar hålla ut till efterfesten.

Men som du sa, ett nick är ett nick :) behöver inte ha något med ens person att göra!
  • efterfest
    Aniiee skrev 2015-03-24 15:33:44 följande:

Jag gissar på att Annelie 76 menade på balansen mellan det "goda" och det "onda" kolesterolet. Fick du bara ett värde? Be att få veta vad du hade i LDL, HDL och triglycerider. 7.5 är dock högt... Du vill nog ha ett totalvärde på under 5, triglyceriderna på under 1,7 och HDL runt 1,5.

Okeej! Tack:) Ja det stämmer, fick bara ett värde. Och ja, fattade som att det var väldigt högt, så jag får ta tag i det då! Ska ringa imorgon och fråga då vad jag hade i de andra värdena..

Men kan det ligga nåt annat bakom högt kolesterol? Sjukdom eller så?

Är förövrigt frisk, förutom min pcos-som jag fattat kan bidra till högre kolesterol.. Men något annat över det? Röker inte.
Svar på tråden Högt kolesterol!!!