Risk för fosterskador
Hejsan! Jag är just nu gravid i v 11 med vårat 4:e barn. För fem år sedan blev jag tvungen att operera bort min sköldkörtel. Värdena innan graviditeten var bra (TSH 0,5, medicineras med 125 mkrgr) och det var inga problem att få blodprov innan graviditeten. Jag är väl medveten om -att om man inte har någon sköldkörtel och blir gravid, måste man vara väldigt noggrann med provtagningar i början och inställning av medicinen. När jag då blev gravid och ville ta nya prover tidigt, blev jag nekad. "Vänd dig till BM" sa de på vårcentralen. Hos BM sa de "vänd dig till VC nu i början". En lucka på 6 veckor uppstod och inga nya prover togs i det så kritiska skedet. För en vecka sedan fick jag äntligen ett blodprov... TSH 11,4!!!!!!??? Mitt TSH ligger totalt itanför ramen för vad som är ok under en graviditet. Tankarna rusar. Klockan är för mycket och jag kan inte nå sjukvården förrän i morgon. Är fostrets hjärna skadad nu, eller tar barnet det den behöver av hormornet och det är mest jag som blivit lidande?! Har en fruktansvärd ångest just nu. Har redan ett funktionshindrat barn, blir det ett till nu då!? Någon som råkat ut för liknande i början av graviditeten, men har fått ett friskt barn? Någon som är utbildad i ämnet och som kan lugna mig? Ska man börja fundera på abort?? Hjälp!!