• Anonym (mamman)

2 åring vägrar kläder

Har en dotter på knappt 2 år de senaste månaderna är det en kamp så fort Vi ska.byta kläder. OM det så är att ta på sig nya byta till pyjamas osv. Hon blir helt rabiat. Börjar skrika så fort man kommer gående med Nya kläder. Slänger sig spänner sig och skriker när man ska Byta. Har försökt prata med.henne. har försökt få henne att välja kläder själv. Försöker göra det till en lek men Inget funkar... ytterkläder går bra utan problem men.alla andra är alltid en kamp.

Någon som har varit i samma sits som har ett tips? Känns så frustrerande på morgonen när det tar en halvtimme Att bara klä på henne kläder... när dom väl är på Så lugnar hon sig direkt.

• Svar på tråden 2 åring vägrar kläder
  • Annsiss

Min dotter är exakt likadan problemen började i två års åldern och nu är hon snart 5, ytterkläder är det hon tycker är värst. Vi har kämpat med detta och det är jättetufft och tålamodsprövande. I hennes fall handlar det mkt om hur kläderna känns på kroppen ( dessvärre känns det mesta fel) vi har sökt hjälp av bup och deras enda tips är att man ska behålla tålamodet och inte bli stressad själv ( vilket är lättare sagt än gjort) samt att gå när man måste och då ta med de kläder som inte kommit på och klä på när barnet fryser. Se till att ha gott om tid alltid! Det är vråljobbigt och man bara längtar efter den dag hon släpper detta. Lycka till!

• ummsumaya

Mina barn har varit exakt likadana när de var i samma ålder som ditt barn.

Det enda jag kan komma på just nu är att du måste ha tålamod, och som den ovanför sa att du inte ska stressa över det, för barnet känner av din stress och kan reagera på det också.

Med min yngsta, som är 1,5 år, så brukar jag köra med att förklara för henne varför hon måste ha kläder, och även göra det fysiskt att visa att det blir kallt annars (göra *buuurrr* med armar och ansiktsuttryck) och då brukar hon härma och göra likadant. Sen då om hon springer iväg och vägrar brukar jag busa med henne och jaga henne och säga "Nu kommer jag och äter upp dig", då springer hon och skrattar. Även göra tittut när armar och ben kommer ut. Det tycker hon också är galet kul.

Alla barn är ju annorlunda, och dessa råd kanske inte funkar på ditt barn, men i slutändan kommer det alltid till att som förälder försöka hålla god min och vara konsekvent.

Lycka till!!

"The human thinks he is superior, but forget that he was once a drop of semen"
  • AnnaZL

Varför byter du kläder på henne om det är så jobbigt? Ha bara mjuka kläder som hon både kan sova och leka i. Det är väl inte så att familjens försörjning hänger på att hon måste ha på sig vissa plagg vid vissa tillfällen?

Ytterkläder går ju bra så hon förfryser inte.

Antar att hon badar ibland, passa på med rena kläder efter.

• ummsumaya
    AnnaZL skrev 2015-03-24 19:15:24 följande:

Varför byter du kläder på henne om det är så jobbigt? Ha bara mjuka kläder som hon både kan sova och leka i. Det är väl inte så att familjens försörjning hänger på att hon måste ha på sig vissa plagg vid vissa tillfällen?

Ett bra råd, men vad om barnet tar av sig kläderna själva, såsom många barn i den åldern gör?..
    "The human thinks he is superior, but forget that he was once a drop of semen"
  • AnnaZL
    ummsumaya skrev 2015-03-24 19:24:27 följande:

Ett bra råd, men vad om barnet tar av sig kläderna själva, såsom många barn i den åldern gör?..

De flesta barn vill klä på sig när de börjar frysa. Finns förstås de som har problematik med att inte känna kyla, men det sade TS ingenting om.
  • Anonym (mamman)
    AnnaZL skrev 2015-03-24 19:15:24 följande:

Ja den senaste tiden har hon inte haft pyjamas för att just slippa den fighten.
    Men det är ganska trevligt att ha rena kläder... Är vi bara hemma kan hon gå i samma kläder. Men hon brukar alltid kladda ner sig på dagis vill gärna inte skicka henne till dagis dagen efter med matrester ifrån gårdagen på henne..

och nej inget ekonmisk och nej hon har inte massa lull lull kläder hon har i regel  jogging byxor och en tröja. Eller leggings. Alltså det är basic kläder. Ibland jeans.

Det har bara med att det känns inte så hygieniskt att gå i samma kläder flera dagar i rad.
  • Anonym (mamman)
    Annsiss skrev 2015-03-24 14:45:14 följande:

Min dotter är exakt likadan problemen började i två års åldern och nu är hon snart 5, ytterkläder är det hon tycker är värst. Vi har kämpat med detta och det är jättetufft och tålamodsprövande. I hennes fall handlar det mkt om hur kläderna känns på kroppen ( dessvärre känns det mesta fel) vi har sökt hjälp av bup och deras enda tips är att man ska behålla tålamodet och inte bli stressad själv ( vilket är lättare sagt än gjort) samt att gå när man måste och då ta med de kläder som inte kommit på och klä på när barnet fryser. Se till att ha gott om tid alltid! Det är vråljobbigt och man bara längtar efter den dag hon släpper detta. Lycka till!

Ja jag brukar ha god tid på mig. Brukar börja smått och ta på strumpor sen byxor sen tröja. Så hon hinner lugna ner sig mellan kläderna. Så frustrerande.. hon är alltid så glad och tillmötesgående annars...Och som du säger lättare sagt än gjort att behålla lugnet
  • Anonym (mamman)
    ummsumaya skrev 2015-03-24 19:24:27 följande:
    Har hon väl fått på sig kläderna så är hon cool lugnt. Hon drar och sliter inte i dom.  Just bara att ta på dom som är problemet.
  • Anonym (mamman)
    AnnaZL skrev 2015-03-24 19:50:30 följande:
    De flesta barn vill klä på sig när de börjar frysa. Finns förstås de som har problematik med att inte känna kyla, men det sade TS ingenting om.
    Ja asså jag har testat låta henne gå utan kläder men vår lägenhet är så kall och man ser på henne och känner på henne att hon är kall. Så jag vet inte om hon inte förstår att hon fryser eller så fryser hon inte bara..
  • Flygfotogen

Är det något moment som är värst? Tröjan över huvudet t ex? Är det lika svårt för pedagogerna att klä henne?

• Anonym (mamman)
    Flygfotogen skrev 2015-03-24 22:06:57 följande:

Är det något moment som är värst? Tröjan över huvudet t ex? Är det lika svårt för pedagogerna att klä henne?

Egentligen inte, visst hon blir extra sur om tröjan fastnar men annars tröja byxor och strumpor lika mycket kamp. Men som jag skrev i ts med så är ytterkläder i regel inga problem. Ibland så kan hon bråka om ytterkläderna med men kanske en gång i veckan alla andra kläder är vid varje byte.

Ibland har pedagogerna med problem men väldigt sällan. Dock är hon bara på förskolan 2 max 3 dagar i veckan.

Har även testat olika tvättmedel och även utan tvättmedel för att se om det är det som stör henne. (har dock aldrig haft utslag) tänkte om det kanske hjälpte men nej..
  • nozpa

Hur funkar det om du låter henne välja kläder? tar fram 2 par byxor, 2 tröjor och låter henne välja sina egna strumpor helt själv?

• Anonym (mamman)
    nozpa skrev 2015-03-24 22:59:34 följande:

Hur funkar det om du låter henne välja kläder? tar fram 2 par byxor, 2 tröjor och låter henne välja sina egna strumpor helt själv?

Har testat det med Och testat att stå med Henne vid byrån och Ta upp kläder och fråga om hon vill ha dom kläderna.
  • Annsiss

Och ge upp ibland. Idag efter en halvtimmes kamp om trosor, hon avskyr trosor vi har alla modeller och alla storlekar. Jag gav upp så nu är hon på förskolan utan.

• Anonym (mamman)
    Annsiss skrev 2015-03-25 11:03:04 följande:

Och ge upp ibland. Idag efter en halvtimmes kamp om trosor, hon avskyr trosor vi har alla modeller och alla storlekar. Jag gav upp så nu är hon på förskolan utan.

Haha du fick mig att skratta lite iaf. Dock känner jag att byxor och tröja är nödvändigt ont på förskolan..
  • AnnaZL
    Anonym (mamman) skrev 2015-03-24 20:18:04 följande:
    Ja den senaste tiden har hon inte haft pyjamas för att just slippa den fighten.
    Men det är ganska trevligt att ha rena kläder... Är vi bara hemma kan hon gå i samma kläder. Men hon brukar alltid kladda ner sig på dagis vill gärna inte skicka henne till dagis dagen efter med matrester ifrån gårdagen på henne..

och nej inget ekonmisk och nej hon har inte massa lull lull kläder hon har i regel  jogging byxor och en tröja. Eller leggings. Alltså det är basic kläder. Ibland jeans.

Det har bara med att det känns inte så hygieniskt att gå i samma kläder flera dagar i rad.
    Varken barnet eller resten av familjen kommer inte att få några sjukdomar av att barnet går i samma kläder mellan bad/duschtillfällena. Men ni kommer att må psykiskt bättre utan klädbråken.

• Anonym (mamman)
    AnnaZL skrev 2015-03-25 11:23:19 följande:

Varken barnet eller resten av familjen kommer inte att få några sjukdomar av att barnet går i samma kläder mellan bad/duschtillfällena. Men ni kommer att må psykiskt bättre utan klädbråken.

Ja jag vet men de gångerna jag faktiskt har skickat henne i skitiga kläder har jag fått pikar ifrån vissa av pedagogerna. Som sagt hemma skiter jag i vilket men de få dagarna hon faktiskt är på dagis så vill man gärna iaf skicka dit henne i rena kläder.

Sen känner jag att jag vill gärna att det funkar oavsätt.. mest för att det inte ska vara så här så länge därför jag ber om tips. Blir ju inte direkt lättare ju äldre hon blir och större.
  • Myling

Låter som hon gör det för att testa sin integritet. Så det är väl bara att välja, antingen får hon bestämma över klädbytena själv, eller också inte. Och om inte, gör det så snabbt och smärtfritt för båda parter... Ingen idé att hålla på och vela som förälder, då blir det ju bara mer intressant område att testa för barnet.

Svar på tråden 2 åring vägrar kläder