Önskar du ibland att barnaga var tillåtet?
Det är tillåtet där jag bor men det är sällan jag agat barnen även om det hänt.
Det är tillåtet där jag bor men det är sällan jag agat barnen även om det hänt.
Inga ungar tar nån skada av några daskar på ändan. Inte ens på bar ända.
Då föreslår jag att du genast upphör med ditt förvisso sporadiska men fortfarande oursäktliga barnplågande. Du birde inte behövs en lag för att begripa att det inte tillkommer dig att göra övervåld på dina barn, ge dig på någon i din egen storlek eller lör dig uppföra dig som folk.
Jag är inte hysterisk, men förstår att du tar till sådana tillmälen när argumenten tryter, och alla barn oavsett ålder är för gamla för att få smisk, eller för unga till den dag de själva kan välja det.
Då fick du inte smisk så som vi gick det. Vi var livrädda för att få smisk och när vi fick det gjorde det helt galet ont. Och förnedringen var nästan lika hemsk som smärtan. Det är helt sjukt att försvara sånt.
Det enda smisk visar är att en som utdelar det, särskilt om det är ett planerat led i uppfostran, är ett litet våldskriminellt as som medvetet och oförsvarligt väljer att mot allt bättre vetande slå och kränka sina barn istället för att ta sitt föräldraansvar.
Och du fortsätter att ljuga. Det du skriver är lika enfaldigt som hustrumisshandlaren som hävdar att han bara slog sin fru när hon behövde det. Det finns inget som heter krävdes här. Du valde att slå dina barn istället för att låta bli, sen kan det bero på allt möjligt från hur din själv uppfostrats till att du verkligen trodde det var så man gjorde. Men faktum kvarstår: att sitta och lalla om att det krävdes är bara skitprat och ett sätt att fly från ansvaret för det du gjorde.
När du hävdar att du slog dina barn när så krävdes? Vadå krävdes? Vem krävde det? Gud?
Kan du inte berätta vilka situationer dina barn fick smisk i, och varför det krävdes? Det vore intressant att veta.
Så bara för att aga är tillåtet i en del andra länder så ska det användas som ursäkt för att få göra det här med?
Sedan har jag en fråga till er som anser ha rätt att slå era barn: gäller det er partner också? Sniskar ni till denne också om hen gjort något som är fel? Och tvärtom förstås. Får du en hurring när du inte lyder?
Eller är de bara de mindre och försvarslösa som det är ok att nypa till?
Men ser du ingen skillnad på böter/fängelse och fysisk bestraffning? Tycker du att det är tillämpbart även för vuxna individer?
Det finns många andra konsekvenser man kan ge. Problemet är att många av dem egentligen inte blir straff nog. Ta exemplet utegångsförbud: du berövar barnet umgänge, nöje osv. osv. en längre tid. Och fungerar inte straffet måste du ge barnet ännu längre frihetsberövande...
Det är ett brott att ge ett barn smisk i Sverige och 26 andra länder. Inte resten. Och här går diskussionen alltså om huruvida vi tycker att förbudet är bra eller inte, jag hoppas inte att någon här på forumet (om de inte bor i något annat land) använder smisk, för då bryter de mot lagen. Vi måste följa landets lagar, men det är inte olagligt att anse att en lag är knäpp eller dum.
Måste bara tillägga apropå välja: En familj jag var i USA lät faktiskt 12-åringen välja mellan smisk och utegångsförbud. Du kanske tror att jag hittar på nu, men i flera fall valde han smisk, troligen för att det är snabbt överstökat och inte inskränker på fritiden en lång tid framöver.